De decembermaand is de maand van de lichtjes en de gezelligheid. Maar naast al die gezelligheid is het ook een maand waarin de structuur en voorspelbaarheid vaak ver te zoeken is. De spanning rondom Sinterklaas houdt veel kinderen en daarmee ook hun ouders soms uit de slaap. En als de stoomboot nog niet eens vertrokken […]
Lees verderOp mijn blog vertel ik over mijn persoonlijke ervaringen met de begeleiding van hoogbegaafde kinderen, hun ouders en leerkrachten.
7 spellen om de uitdaging aan te gaan tegen jezelf
“Mijn kind haakt af zodra hij niet direct tot de oplossing komt. Hoe leer ik mijn kind omgaan met een uitdaging?” Herkenbaar? Deze vraag krijg ik niet alleen vaak van ouders van hoogbegaafde kinderen maar ook van hun leerkrachten. Voor veel hoogbegaafde kinderen voelt het leren van nieuwe dingen als ijskoud water. Ze willen de uitdaging […]
Lees verderIs jouw hoogbegaafde kind ook zo snel verveeld?
In mijn praktijk hoor ik ouders vaak zeggen dat hun hoogbegaafde kind zich zo snel verveelt. Stapels Smart-games, de nieuwste uitbreidingssets van Gravitrax, dozen technisch Lego, vullen de kast. Maar alles blijft onaangeroerd. Herkenbaar? De vraag is waar die verveling vandaan komt? Is dit spelmateriaal werkelijk zo saai? Zou het ook kunnen dat je kind het […]
Lees verderStress in de ochtend? 10 tips voor een ontspannen ochtendroutine
Executieve functies heb je de hele dag nodig. Het begint al bij het wakker worden. Kinderen moeten deze vaardigheden nog ontwikkelen en daar is geduld voor nodig. Misschien herken je dit: je staat ‘s ochtends op tijd op omdat je naar je werk moet. Je hebt alles al goed voorbereid: je tas staat klaar, de […]
Lees verderDe dramadriehoek: elf redenen tot nodeloos redden
Als je kind gefrustreerd of verdrietig is dan wil je niets liever dan dat de ‘bui’ snel overgaat. Een logische reactie is dan, dat je je kind gaat helpen. Maar in plaats van dat je ziet dat het beter gaat, zie je dat je kind nog bozer of verdrietiger wordt of jou negeert. En dat […]
Lees verderVervelend gedrag of een waarschuwingslampje?
Gedrag is communicatie. Maar in de praktijk zie ik vaak dat er er niet gezocht wordt naar de reden àchter het gedrag. Gedrag zou door ons als opvoeders ook gezien kunnen worden als een waarschuwingslampje. Wat zou het mooi zijn als we naar de oorzaak van het gedrag zouden zoeken en niet, zoals nu nog […]
Lees verderHoogbegaafd en diep in de put
Het kan soms gebeuren dat een kind zo’n hoge drempel heeft opgebouwd om te leren dat het leren helemaal tot stilstand komt. Ouders en leerkrachten zetten alles in het werk om het kind weer in beweging te krijgen maar het kind geeft telkens ‘niet thuis’. Sterker nog, ouders zien hun kind steeds verder in de […]
Lees verderReview: ‘Intens, authentiek en vrij’
Hoogbegaafd in deze wereld. Handboek voor ouders en professionals Vakantie is voor mij altijd hèt moment om de boeken te lezen die ik op mijn verlanglijstje heb staan. Het eerste boek dat me al een tijdje ‘aankeek’ was het handboek van Renata Hamsikova: ‘Intens, authentiek en vrij – Hoogbegaafd in deze wereld. Handboek voor ouders […]
Lees verderBlijven zitten of toch overgaan: kijken vanuit angst of vertrouwen?
Zo vlak voor de zomervakantie stroomt mijn agenda extra vol met afspraken. En dat is ondertussen geen verrassing meer. Naast alle lopende afspraken, krijg ik in die laatste weken regelmatig verzoeken om toch nog even deel te nemen aan een multidisciplinair overleg. Of telefoontjes van ouders die mij in paniek bellen en vragen of ik […]
Lees verder“Ik anders? Ik ben toch gewoon mezelf”
Pleidooi voor eigenheid en persoonlijke ontwikkeling Systemen, regels, procedures: in veel organisaties lijken die geen middel maar het doel. Wouter Hart noemt deze organisaties, in zijn gelijknamige boek, ‘verdraaide organisaties.’ Volgens Hart knopen zij de wereld aan elkaar met systemen, beleid en monitoringsgegevens. “Ze gaan ervan uit dat deze ervoor zorgen dat mensen de goede dingen gaan doen. Er […]
Lees verder