Pleidooi voor eigenheid en persoonlijke ontwikkeling Systemen, regels, procedures: in veel organisaties lijken die geen middel maar het doel. Wouter Hart noemt deze organisaties, in zijn gelijknamige boek, ‘verdraaide organisaties.’ Volgens Hart knopen zij de wereld aan elkaar met systemen, beleid en monitoringsgegevens. “Ze gaan ervan uit dat deze ervoor zorgen dat mensen de goede dingen gaan doen. Er […]
Lees verderOp mijn blog vertel ik over mijn persoonlijke ervaringen met de begeleiding van hoogbegaafde kinderen, hun ouders en leerkrachten.
5 blogs met tips voor een ontspannen vakantie met je hoogbegaafde kind
De overgang van school naar vakantie is voor veel hoogbegaafde en hooggevoelige kinderen en hun ouders vaak een flinke uitdaging. Ineens valt dan de structuur en voorspelbaarheid weg. Een aantal van deze kinderen wordt dan humeurig. En dit heeft misschien wel weer een wisselwerking op jouw humeur. Je moet vaak zelf bijkomen van de hectiek van […]
Lees verder5 onmisbare tips hoe je je hoogbegaafde kind zelfstandig leert werken
Leren is niet altijd leuk en kan soms leiden tot de nodige frustraties. Niet alleen bij de kinderen maar ook bij leerkrachten, ouders en begeleiders. Sommige kinderen zijn meester in het mijden van deze stresssituaties. Bij andere kinderen lopen de emoties hoog op. Het zijn allemaal reacties op stress bij het leren. Er zijn ook […]
Lees verderDoubleren of leren leren? 8 tips om je hoogbegaafde kind door de leerkuil te helpen
Bambi op het ijs Veel hoogbegaafde kinderen krijgen te lang leerstof aangeboden in hun comfortzone. Bij de aanblik van een uitdagende opdracht schieten ze onmiddellijk in de stress. In hun reactie schieten ze alle kanten op, vergelijkbaar met ‘Bambi’ die voor het eerst op het ijs staat, probeert te lopen en vervolgens alle kanten op […]
Lees verderMag je in het huidige toetssysteem wel leren van je fouten?
Van fouten maken kun je leren. De vraag is echter of het huidige toetssysteem dat mogelijk maakt. De meesten onder ons kunnen zich vast nog wel het gevoel van de eerste autorijles voor de geest halen: voor het eerst met een auto de weg op terwijl je nog helemaal niet weet hoe alles functioneert; ik […]
Lees verderHoogbegaafd: wat heeft me-time voor jou te maken met balans van je kind?
Leestips Het boek waarvan je wilde dat je ouders het hadden gelezen – Philippa Perry Kinderen zijn geen puppy’s , de kracht van zelfsturing in opvoeding – Jürgen Peeters Positive discipline – Jane Nelson e.a. Zo kun je mij bereiken – door Patricia Antersijn e.a. Red mij niet – Sanne van Arnhem Me-time voor mama Hoogbegaafde kinderen zijn over […]
Lees verder“Mijn hoogbegaafde kind vindt alles saai”
‘Ik vind het saaaaai’!!! Dit is vast een zinnetje dat je regelmatig hoort als ouder of leerkracht bent, van een hoogbegaafd kind. Misschien denk je dat het kind gebrek aan uitdaging heeft. Maar is dat altijd wel zo? Wat bedoelt het kind als het zegt dat iets saai is? Is de taak dan werkelijk te […]
Lees verderUitstelgedrag: “Hoe help ik mijn kind om zijn werk maken?”
Ik hoor veel ouders klagen over het feit dat hun kind maar moeizaam in actie komt als het gaat om het doen van schoolse taken. Niet alleen de ouders maar ook het kind zelf heeft hier last van. De 10-jarige Noah zit in groep 7 en om hem voor te bereiden op het voortgezet onderwijs, krijgt […]
Lees verderHoogsensitief en opstandig: “Mijn kind accepteert geen hulp. Wat nu?”
“Henriëtte, we zien onze dochter worstelen met de schooltaken. En als we hulp bieden, wijst ze alles af. Het enige dat we horen is dat alles ‘stom en saai’ is. Het wordt er niet gezelliger op in huis. Heb jij nog tips?” Irene, de moeder van Lara, was deze week niet de enige die deze […]
Lees verderHoera vakantie! Tips voor elk wat wils
Hoera vakantie! Nu even geen haast en verplichtingen maar gewoon doen waar je zin in hebt. Misschien ga jij wel lekker niksen. Of vind je het fijn om toch plannen te maken. Ik ben op onderzoek gegaan en heb een aantal tips voor elk wat wils op een rijtje gezet. Voor de natuurliefhebber Voor de […]
Lees verder