Hooggevoelig en opstandig: waar komt dat gedrag vandaan?

Je hebt als ouder net het vertrouwen dat je de combinatie thuisonderwijs en werken een beetje onder de knie krijgt.   Eindelijk heb je weer een beetje het gevoel dat je de nieuwe situatie overziet. Tevreden kijk je terug op de dag en uiteraard hoop je dat dit zo doorzet. De volgende dag start je […]

Lees verder

Thuisonderwijs: hoe houd je het gezellig?

De Coronacrisis houdt de gemoederen flink bezig. Naast de zorg om de gezondheid krijgen ouders nu ongevraagd de rol van ‘leerkracht’/coach’. Ondertussen moet het huishouden ook nog gedaan worden en…oh ja, je hebt zelf ook nog een baan. Misschien heb je daarnaast ook de zorg om je ouders of een familielid die vanwege de lock-down […]

Lees verder

6 tips om van thuisonderwijs een succes te maken

Alle leerlingen, jong en oud, zitten weer thuis in verband met het Coronavirus. Voor veel kinderen en hun ouders is dat even flink schakelen. Het is voor iedereen een onzekere en spannende tijd. Je probeert als ouders zoveel mogelijk veiligheid te creëren. Je bent gewend aan vaste patronen en die worden nu doorbroken. Je bent […]

Lees verder

Hooggevoelig: dwingen of ruimte geven?

Je kent vast wel die momenten: je gaat een volle dag tegemoet en je hebt alles strak gepland. Je hebt het hele lijstje van activiteiten in je hoofd: kinderen naar school brengen, dan gauw door naar je werk want jij moet de vergadering voorzitten, na je werk kinderen weer ophalen en dan snel door naar […]

Lees verder

Wat heeft hoogbegaafdheid te maken met de rijdende rechter?

Hoogbegaafde en hoogsensitieve kinderen voelen vaak feilloos aan waar ruimte is voor discussie. Als jij twijfelt, dan vinden zij het ‘knopje’ om jou van hun mening te overtuigen. En dat kan soms enorm vermoeiend zijn. Voor je het weet, zit je midden in een discussie die eindigt in stress of irritatie. Herken je dat? De […]

Lees verder

Hoogbegaafd: loslaten en weer doorgaan

Ik zeg wel eens gekscherend tegen ouders: ‘Ja, naast een appelboom liggen geen peren.’ Waarmee ik zoveel wil zeggen als: zowel de kwaliteiten als de schaduwkanten van je kind komen ergens vandaan. Hoogbegaafde kinderen hebben vaak een enorm hoog rechtvaardigheidsgevoel, zijn kritisch ingesteld en kunnen volharden in hun mening. Het zijn kwaliteiten en tegelijkertijd valkuilen. […]

Lees verder

Experimenteren en leren

Onlangs hoorde ik Nobelprijswinnaar Chemie, Ben Feringa zeggen: “Ik gun ieder kind tenminste één leraar die je weet te inspireren.” Het is niet moeilijk om te raden welke leraar Feringa inspireerde. Dat was natuurlijk zijn scheikundeleraar. Proefjesboek Met het Proefjesboek geschreven door Arno Verweij, maakt je kind kennis met natuurkunde, scheikunde en biologie. Dit boek […]

Lees verder