Je hebt als ouder net het vertrouwen dat je de combinatie gezin en je nieuwe baan een beetje onder de knie krijgt. Eindelijk heb je weer een beetje het gevoel dat je de nieuwe situatie overziet. Tevreden kijk je terug op de dag en uiteraard hoop je dat dit zo doorzet. De volgende dag […]
Lees verderOp mijn blog vertel ik over mijn persoonlijke ervaringen met de begeleiding van hoogbegaafde kinderen, hun ouders en leerkrachten.
Thuisonderwijs: hoe houd je het gezellig?
De Coronacrisis houdt de gemoederen flink bezig. Naast de zorg om de gezondheid krijgen ouders nu ongevraagd de rol van ‘leerkracht’/coach’. Ondertussen moet het huishouden ook nog gedaan worden en…oh ja, je hebt zelf ook nog een baan. Misschien heb je daarnaast ook de zorg om je ouders of een familielid die vanwege de lock-down […]
Lees verder6 tips om van thuisonderwijs een succes te maken
Alle leerlingen, jong en oud, zitten weer thuis in verband met het Coronavirus. Voor veel kinderen en hun ouders is dat even flink schakelen. Het is voor iedereen een onzekere en spannende tijd. Je probeert als ouders zoveel mogelijk veiligheid te creëren. Je bent gewend aan vaste patronen en die worden nu doorbroken. Je bent […]
Lees verder‘Help, ik kan het niet!’ Hoogbegaafd en leren omgaan met stress (3)
Leren is niet altijd leuk en kan soms leiden tot de nodige frustraties. Sommige kinderen zijn meester in het mijden van deze stresssituaties. Ik schreef er al over in mijn vorige blog. Bij andere kinderen lopen de emoties hoog op. Deze reactie op stress is niet alleen lastig voor het kind maar ook voor de ouders. […]
Lees verderHooggevoelig: dwingen of ruimte geven?
Je kent vast wel die momenten: je gaat een volle dag tegemoet en je hebt alles strak gepland. Je hebt het hele lijstje van activiteiten in je hoofd: kinderen naar school brengen, dan gauw door naar je werk want jij moet de vergadering voorzitten, na je werk kinderen weer ophalen en dan snel door naar […]
Lees verderWat heeft hoogbegaafdheid te maken met de rijdende rechter?
Hoogbegaafde en hoogsensitieve kinderen voelen vaak feilloos aan waar ruimte is voor discussie. Als jij twijfelt, dan vinden zij het ‘knopje’ om jou van hun mening te overtuigen. En dat kan soms enorm vermoeiend zijn. Voor je het weet, zit je midden in een discussie die eindigt in stress of irritatie. Herken je dat? De […]
Lees verderHooggevoeligheid: ‘Help, mijn kind wil niet naar school!’
Herken je dit? De ochtendroutine loopt op rolletjes en je staat op tijd bij de school van je kinderen. Je knuffelt je oudste en wenst ‘m een leuke dag . Zo, en nu alleen nog even je jongste naar zijn klas brengen. Ja, tot nu toe loopt het gesmeerd. Maar dan gebeurt er plotseling iets […]
Lees verderHoogbegaafd: loslaten en weer doorgaan
Ik zeg wel eens gekscherend tegen ouders: ‘Ja, naast een appelboom liggen geen peren.’ Waarmee ik zoveel wil zeggen als: zowel de kwaliteiten als de schaduwkanten van je kind komen ergens vandaan. Hoogbegaafde kinderen hebben vaak een enorm hoog rechtvaardigheidsgevoel, zijn kritisch ingesteld en kunnen volharden in hun mening. Het zijn kwaliteiten en tegelijkertijd valkuilen. […]
Lees verderHoogbegaafd en passend onderwijs: ‘waarom moeilijk doen als het samen kan’
Op social media zag ik onlangs een quote voorbij komen van Loesje: ‘Waarom moeilijk doen als het samen kan.’ Een mooie inspirerende quote voor 2020. Het deed mij denken aan de ervaringen die ik had met Lucas. Lucas dreigde vast te lopen in het onderwijs. Vanuit een goede samenwerking met ouders en school gaat deze […]
Lees verderExperimenteren en leren
Onlangs hoorde ik Nobelprijswinnaar Chemie, Ben Feringa zeggen: “Ik gun ieder kind tenminste één leraar die je weet te inspireren.” Het is niet moeilijk om te raden welke leraar Feringa inspireerde. Dat was natuurlijk zijn scheikundeleraar. Proefjesboek Met het Proefjesboek geschreven door Arno Verweij, maakt je kind kennis met natuurkunde, scheikunde en biologie. Dit boek […]
Lees verder