Ik moet nog vaak denken aan Aart Staartjes, beter bekend als ‘meneer Aart uit Sesamstraat’. Hij vertelde tijdens de uitzending van ‘sterren op het doek’ dat zijn broer vrééselijk goed kon leren. Zeker in tegenstelling tot Aart. Dit waren letterlijk de woorden van Aart: ‘ik bakte er niets van op school’. Dit had kennelijk veel […]
Lees verderOp mijn blog vertel ik over mijn persoonlijke ervaringen met de begeleiding van hoogbegaafde kinderen, hun ouders en leerkrachten.
Wat hebben pepernoten met executieve functies te maken?
De Sint is weer in aantocht. De schappen in de supermarkten liggen weer vol met ‘suikergoed, marsepein en pepernoten.’ Lekker!! Maar weet je wat nog lekkerder en vooral leuker is? Zelf pepernoten bakken. Niet alleen leuk en lekker maar ook nog heel erg leerzaam. Bakken en executieve functies Ben je overtuigd? Ga dan snel aan […]
Lees verderAls je kind niet tegen zijn verlies kan: speel een coöperatief spel
Kan jouw hoogbegaafde kind ook zo moeilijk tegen zijn verlies? Ik zie het veel in mijn praktijk en hoor ouders vaak verzuchten dat ze hopen dat hun kind hier vlot mee leert dealen. Maar zoiets kun je helaas niet afdwingen. Ik ken zelfs mensen die nooit over deze fase heen komen. Ja, dan kun je […]
Lees verderSociaal-emotioneel voor of sociaal-emotioneel achter?
Als ik vertel dat ik met hoogbegaafde kinderen werk dan krijg ik vaak de reactie: “Oh ja, dat zijn misschien wel kinderen die heel slim zijn maar sociaal-emotioneel lopen ze vaak ver achter hè? Die vraag of liever deze overtuiging, zul je als ouder van een hoogbegaafd kind ook vast regelmatig hebben gehoord. Maar wat […]
Lees verderHoogbegaafd: dwars of angstig?
Op 31 oktober is het weer Halloween. Traditioneel wordt Halloween vooral gevierd in Ierland, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en Canada. Inmiddels heeft het feest ook sterk aan populariteit gewonnen in Nederland: attractieparken hebben alles omgebouwd naar dit thema, veel scholen organiseren een griezelfeest en veel kinderen verheugen zich nu al om als Zombie […]
Lees verderHoe houd je als ouder van een hoogbegaafde brugpieper alle ballen in de lucht?
Als je kind net op de middelbare school zit dan is dat voor iedereen flink wennen geblazen. Een nieuwe school, nieuwe leerlingen, een heel andere invulling van de dag, verschillende leerkrachten en dan na een schooldag ook nog huiswerk maken. En als je zoals Mara nauwelijks gewend bent om je in te spannen, dan voelt […]
Lees verderHoogbegaafd en leren leren: hoe krijg ik mijn leerling ‘in het zadel’?
Niet elk hoogbegaafd kind laat zijn cognitieve talent zien. Zeker als het kind nooit heeft leren leren. Sommigen onder hen vallen dan op door hun afwezige blik, te trage of chaotische werkaanpak. Ze geven tijdens proefwerken antwoorden die totaal niet lijken te passen bij de vraag. Leerkrachten uiten dan al snel hun zorgen en vragen […]
Lees verderHoogbegaafd en hoe voorkom je dat als ouder tussen twee vuren in komt te staan
Heb jij ook het gevoel dat je van tijd tot tijd tussen twee vuren instaat? Dat je aan de ene kant de behoeftes van je kind wilt respecteren maar dat je aan de andere kant hier vanuit school geen ruimte voor krijgt? Dat kost bakken energie. Hoe je kunt zorgen voor meer balans en een […]
Lees verderHoogbegaafd en ADD – of gewoon wat dromerig?
Leestips: Druk en dromerig van Jacqueline van de Sande Slim maar vastgelopen van Thomas E. Brown Het volle hoofdenboek van Linde Kraijenhoff Wonderlijke wazigheid van Tirtza Ehrlich Leer je kind kennen van Jelle Jolles Snel afgeleid zijn, dromerig, chaotisch en moeite hebben met plannen zijn voor veel mensen ingrediënten om te denken dat er wat […]
Lees verderAls de leerhonger van je hoogbegaafde kind jou uitput
“Mijn hoogbegaafde kind slokt al mijn aandacht op. De hele dag hoor ik ‘mama, waarom…en waarom dan…en hoe kan dat dan..’ Leuk hoor die nieuwsgierigheid en die leerhonger maar ik word er af en toe stapelgek van. Wat kan ik hier aan doen?” Deze vraag krijg ik regelmatig van ouders. Herkenbaar? Voel jij je van […]
Lees verder