Rekenvaardigheden verbeteren? Speel rekenspelletjes!

Eerste Hulp Bij Hoogbegaafdheid en Effectief Leren? Lees het hier

Ik zie ze veel in mijn praktijk: hoogbegaafde kinderen die nog op hun vingers tellen om het antwoord te geven op rekenopgaven of een geheel eigen strategie hebben ontwikkeld om aan het antwoord te komen. Ze hebben het rekenen nog niet geautomatiseerd. Het rekentempo ligt laag en in de hogere groepen levert dit steeds meer problemen op. De leukste oplossing: rekenspelletjes!

Herhalen is balen

Op een dag komt je kind thuis met oefenwerkbladen en krijgt het de opdracht om op internet de tafels te trainen. Jij ziet de bui ook al hangen, hè? Zoals zoveel hoogbegaafde kinderen heeft jouw kind vast ook een bloedhekel aan herhalen. Voor je het weet ben je in een strijd verwikkeld omdat zoon of dochter weer weigert te oefenen.

Spelenderwijs oefenen

Waarom niet het aangename met het nuttige verenigen? Speel een spel! Er zijn heel wat spelletjes op de markt gebracht die een beroep doen op de rekenvaardigheden, Op zoek naar voorbeelden ontdekte ik zelfs een school die er een prachtig overzicht van heeft gemaakt. Van deze lijst heb ik 5 rekenspelletjes voor je geselecteerd:

Regenwormen

Iedereen die tot 36 kan tellen, kan meedoen met Regenwormen! Als je aan de beurt bent, gooi je met 8 dobbelstenen. Je legt nu alle dobbelstenen met hetzelfde getal of met een worm opzij: goed kijken dus. Daarna gooi je met de resterende dobbelstenen en legt nu alle dobbelstenen met een ander getal opzij. Daarna is het optellen geblazen. Als je dit spelletje vaak speelt zul je zien dat het optellen steeds sneller gaat. Als je totaal hoger is dan 20 en je hebt ten minste één worm gegooid, mag je de steen met het betreffende getal van tafel of zelfs van een andere speler pakken! Maar neem je teveel risico en gooi je alleen maar getallen die je al eens hebt gepakt, dan ben je af en moet je juist een steen inleveren. Op elke steen staan een aantal regenwormen. Wie aan het einde van het spel de meeste regenwormen heeft, is de winnaar.Er zijn 2 versies: voor kinderen vanaf 5 jaar en voor kinderen vanaf 8 jaar.

Granny apples

Een spannende race om de meeste appels te verzamelen. Tel zo snel mogelijk de hele en halve appels op en roep het juiste aantal. Pas op voor de wormen en appeltaarten die appels wegkapen. En vergis je niet, anders ben je de helft van je appels weer kwijt!

Bokken schieten

Bokken schieten is een vlot kaartspel waarbij je slagen probeert te halen om zoveel mogelijk geiten te verzamelen, maar ervoor moet waken dat je de limiet niet overschrijdt.Er worden in totaal 8 slagen gespeeld, waarbij de speler die de hoogste kaart speelt de slag wint. De speler met de laagste kaart mag een eilandkaart neerleggen. De getallen op de eilandkaarten bepalen na 4 slagen wat de geitenlimiet op het eiland is. Wie na 8 slagen de meeste geiten heeft verzameld en niet boven de limiet uitkomt, heeft gewonnen.

7 ate 9

Bij dit spel krijg je een gedekte stapel kaarten en probeert die zo snel mogelijk kwijt te raken. Er ligt 1 kaart open op tafel. Daar staat een groot getal en een klein getal met een plusminteken op. De volgende kaart die gespeeld moet worden is het grote getal plus of min het kleine getal. Iedere speler mag nu één voor één en met maar 1 hand kaarten van zijn stapel trekken en eventueel spelen. Maar doe dat snel, want als een ander je voor is, ontstaat er weer een nieuwe som! Wie nog maar 1 kaart overheeft, mag deze gedekt op de stapel leggen en wint het spel!

Take 5

Take 5 telt 104 kaarten met verschillende waarden en strafpunten. Elke speler krijgt er 10 en er liggen 4 kaarten open op tafel. Elke ronde kiezen de spelers een kaart uit hun hand en leggen deze met de afbeelding naar beneden voor zich neer. De spelers draaien de kaart tegelijk om en leggen deze aan bij de op tafel liggende kaarten. De speler met de laagste kaart begint, enzovoort. Wie de zesde kaart aan een rij moet leggen, moet de vijf kaarten van die rij als strafpunten nemen voordat zijn kaart neerlegt. Wie na 10 ronden de minste strafpunten heeft, wint.

Het masker van Amon Ra

Het team van vier gewiekste geheim agenten breekt bij het museum in en kraakt met precieze berekeningen de ingewikkelde codes van het beveiligingssysteem. Optellen, aftrekken, vermenigvuldigen of delen, de met de dobbelstenen gegooide getallen moeten zo worden gecombineerd dat de uitkomsten met de codegetallen overeenkomen. Wie slaagt er als eerste in om langs alle foto-elektrische versperringen te komen en het kostbare masker van Amon Ra te pakken te krijgen?

Toverstapels

Met Toverstapels oefen je spelenderwijs de tafels.
Toverstapels Tafels bestaat uit twee series van elk 4 kaartensets: de basisserie en de PLUS-serie. Elke kaartenset bevat maar liefst 4 oefenspellen van 13 kaarten. Bijvoorbeeld: met Toverstapels 1, 2, 10 en mix spelen leerlingen met 13 kaarten per tafel (in dit geval de tafels 1, 2 en 10). Daarnaast zitten er 13 extra mix-kaarten in een spel. Deze bevatten opgaven uit de tafels 1, 2 en 10 door elkaar gemixt: de ultieme controle. De kleuren van de tafels zijn aangepast aan de kleuren van de Rekenstaafjes!
e PLUS-serie Tafels
De PLUS-serie is een moeilijkere variant en oefent het automatiseren en het begrip van de tafels. Ze bevatten niet de som, maar alleen de visuele weergave van 3×4 (of 4×3) bolletjes. De bedoeling van de makers is om kinderen te laten oefenen én te laten begrijpen wat ze automatiseren.

Faalangst en tijdsdruk

Veel hoogbegaafde kinderen hebben last van faalangst en tijdsdruk. Daarom is het goed om het spel eerst rustig te verkennen en de spelregels los te laten. Uiteindelijk gaat het om het spelplezier en leren doe je nu eenmaal makkelijker als je je prettig voelt. Verken daarom eerst het materiaal en laat stap voor stap zien wat de bedoeling is. Sommige kinderen vinden het prettig om het spelletje daarna eerst even alleen te spelen voordat ze de competitie aangaan.

Leren door te zien

Leer je de spelregels makkelijker doordat iemand het spelletje voordoet? Bij de spellen van 999games staat meestal ook een instructievideo.

Executieve functies

Wist je trouwens dat je met spelletjes veel meer vaardigheden op een speelse manier kunt ontwikkelen? Veel spelletjes doen een beroep op de executieve functies zoals plannen, organiseren, reguleren van de impulsen, emotieregulatie. Wil je meer inspiratie?

Heb jij nog meer tips die hier zeker niet mogen ontbreken? Laat het ons weten!!

Deze blogpost kan affiliatelinks bevatten. Als jij via zo’n link iets koopt of boekt, krijg ik een kleine vergoeding. Dit gebeurt anoniem en kost jou niets extra’s. Samenwerkingen en affiliatelinks stellen mij in staat om deze website te onderhouden en jou van informatie te blijven voorzien. Meer hierover lees je in mijn disclaimer

Vond je dit nuttig? Dan kun je het delen!
Geplaatst in Blog, Faalangst en onderpresteren, Leer- en spelmateriaal.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *