Ruimte aan jouw talent: wat de cito niet laat zien

Het afgelopen jaar heb ik wederom veel gesprekken gevoerd met leerkrachten. Heerlijk om zoveel professionals tegen te komen die een ontwikkelingsgerichte houding hebben en samen met jou willen onderzoeken wat er nodig is om een kind in zijn kracht te zetten. Deze week liep het helaas even heel anders. Herken je dat dat je van die dagen hebt dat je alleen maar mensen tegenkomt die tegenwerken? Nou deze week was er zo één.

Uit de praktijk: Tom

Tom (12) zit sinds augustus van dit jaar in een brugklas Havo/VWO. Hij heeft net zijn eerste rapport ontvangen. Tom wil heel graag naar het VWO. Eén van de voorwaarden is dat hij voor de vakken Nederlands, Engels en Wiskunde minstens een 7 moet halen. Voor Nederlands staat hij nu een 6,8 op het rapport. Zijn inzet is goed. Tom en zijn ouders zijn het er mee eens dat er voor wat betreft de leerstrategie nog winst te behalen valt. In overleg met de ouders ga ik samen met Tom met de leerkracht Nederlands in gesprek om te onderzoeken hoe we het resultaat kunnen verbeteren. Vol vertrouwen gaan we het gesprek tegemoet.

Ik kom al snel bedrogen uit. Dhr. V. maakt ons het volgende duidelijk:”Voor Tom is een 6,8 uitstekend! Tom heeft immers een Havo-advies.” Mijn poging om dhr. V. ervan te overtuigen dat Tom toch echt naar het VWO wil lijkt niet te worden opgemerkt. Hij kijkt aandachtig naar het A4’tje dat voor hem op tafel ligt en vervolgt: “kijk, Tom mag zelfs blij zijn dat hij een Havo-advies heeft want nu ik naar de Cito-resultaten van groep 8 kijk dan zit vmbo-t er nog maar net in.” Ik leg dhr. V uit dat de Citotoets net als voor veel (hoog)begaafde kinderen niet het juiste meetinstrument is. Dhr. V. kijkt ondertussen op zijn horloge, valt even stil en zegt: “Oh, maarruh, Tom mag best bij mij een oefenboekje op komen halen hoor.”

Met stomheid geslagen verlaten we het schoolgebouw. Hoe is dit mogelijk?!! Ondertussen valt mijn oog op de leus van een banner die buiten in de spotlights staat: ‘wij geven ruimte aan jouw talent.’…..Nou één ding is zeker:  deze leus is in ieder geval niet bedacht door dhr. V.

Vond je dit nuttig? Dan kun je het delen!
Geplaatst in Blog, Uit de praktijk.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *