Het belang van een goede samenwerking van ouders en leerkrachten

Omdat ik het belangrijk vind dat kinderen zich bewust zijn van hun talenten en die inzetten om verbinding te maken met anderen verwijs ik hen, hun ouders en leerkrachten vaak naar Stephen Coveys’ theorie van de 7 eigenschappen. Zijn zoon Sean heeft hiervan een mooie vertaalslag gemaakt voor tieners en kinderen in de basisschoolleeftijd. Deze poster hangt altijd in mijn praktijk:

Eén van die 7 eigenschappen is synergie: erkennen dat er verschillen zijn en samenwerken om tot een beter resultaat te komen: 1+1=3. Het is niet alleen nuttig voor kinderen om te ontdekken wat het effect kan zijn van een goede samenwerking maar uiteraard ook voor volwassenen. Een goede samenwerking van ouders en leerkrachten bepaalt voor een belangrijk deel het welbevinden en de schoolprestaties van het kind.

Win-win

Als ik terugkijk op dit schooljaar heb ik mogen samenwerken met ontzettend veel enthousiaste en leergierige mensen. En dan zie je dat een goede samenwerking niet alleen vruchten afwerpt voor het kind maar ook voor de ouders en de leerkrachten. Hele kleine aanpassingen maken soms al het verschil.

Zoals de leerkracht van T. (10 jaar) onlangs zo treffend zei:”ik heb T. de afgelopen periode beter leren kennen. Ze vraagt vaker om hulp. Ze is nu veel vrolijker en dit heeft een enorm positief effect op mijzelf. Ik krijg hier zoveel energie van! Ik ga nu veel bewuster om met de begeleiding van mijn andere leerlingen. Voorheen wilde ik het mijn leerlingen naar de zin maken door veel voor hen op te lossen maar ik merk dat ze veel meer energie krijgen doordat ik het hen zelf op laat lossen door de juiste vragen te stellen.”

Door die goede samenwerking waren er het afgelopen schooljaar heel wat kinderen die hun eigen verwachtingen en die van hun ouders en leerkrachten overtroffen:

  • ze zetten stappen die ze voorheen heel spannend vonden en zagen dat het toch lukte. De ouders deden een stapje achteruit en zij een stapje vooruit.
  • Er waren kinderen die inzicht kregen in hun leerstrategie en daardoor toch het schooladvies kregen waarop ze hadden gehoopt.
  • en dan de pubers waarbij in eerste instantie ‘het zweet bij de ouders op de rug zat.‘ Ook zij leerden leren en zijn over naar een volgende klas.

Dat is toch super!! Ik kijk het komende schooljaar weer uit naar een mooie samenwerking!
Wil je weten hoe je talenten samen kunt ontwikkelen? Klik hier

Geplaatst in blog, Leren leren, Uit de praktijk en getagd met , , , .

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *