Thuisonderwijs in Coronatijd: wat nemen we hiervan mee?

Veel gezinnen hangen de vlag uit als de kinderen na deze lange periode van thuisonderwijs, weer een paar uurtjes naar school kunnen. Toch is dat niet bij iedereen het geval, is mijn ervaring. Ouders van hoogbegaafde kinderen die erg gevoelig zijn voor de prikkels uit de omgeving, zien hun kinderen nu tot rust komen. Ze zien nog veel meer voordelen. 

De Coronacrisis dwong ons om een nieuwe weg in te slaan die we wellicht anders niet hadden genomen. Zoals uit onderstaande ervaringen is gebleken, opende het nieuwe deuren. Hoe mooi zou het zijn als we de kans zouden krijgen om deze ingeslagen weg voort te zetten.

Hieronder lees je een aantal ervaringen. Ik ben benieuwd welke ervaring je herkent en wat we hiervan mee kunnen nemen als de scholen weer beginnen. 

Beter slapen

Veel kinderen ervaren minder druk en minder prikkels. Hierdoor zijn ze ontspannen, eten beter maar slapen vooral beter. Gevolg is dat er meer harmonie is binnen het gezin.

Uit de praktijk: Monique en haar drie kinderen

Zo vertelde Monique, een moeder van drie zeer pientere maar ook erg gevoelige kinderen, dat haar kinderen sinds de intelligente lockdown veel beter slapen: 
“Mijn kinderen raakten helemaal overprikkeld door alles wat er óp en na school op het programma stond.

Ze hebben de eigenschap dat ze het allemaal erg goed willen doen. Een mooie eigenschap maar ook een valkuil weet ik uit eigen ervaring. Hierdoor gingen ze veel te vaak over hun eigen grens. Nu kunnen ze vertrouwen op hun eigen kompas en doen wat goed is voor hen.

Dit heeft echt positieve gevolgen voor de nachtrust. Hierdoor slapen mijn man en ik ook veel beter. We zijn minder prikkelbaar en er is meer harmonie.”

Meer autonomie, dus minder frustraties

Kinderen konden in deze periode zelf de tijd indelen. Ze hoefden nu niet meer het geduld op te brengen voor de uitleg en konden hun eigen leertempo volgen. Er ging nu geen energie meer verloren aan gestapelde frustraties. De energie die nu vrij kwam kon ingezet worden voor activiteiten waar de interesse lag. 

Uit de praktijk: Jacqueline en Job

Jacqueline, de moeder van Job gaf ook aan dat haar zoon nu veel beter in zijn vel zit:
“Hij hoeft niet meer te wachten op uitleg. We schrappen de leerstof die hij beheerst. Hij kiest nu zelf met welke taak hij wil beginnen. We zien dat hij nu weer ruimte in zijn hoofd krijgt. Hij is opgewekter en neemt vaker initiatieven. Hij staat ook open voor hulp. En wat vooral mooi is om te zien, is dat zijn creativiteit weer tot bloei komt. Die autonomie doet hem echt goed. En ons daardoor ook.”

Meer inzicht en betere leerresultaten

Sommige ouders kregen nu een veel beter inzicht in waar hun kind in de periode op school tegenaan was gelopen. Samen met de ouders besprak ik de interventies. De kinderen kregen geen kans om onder te duiken en leerden om toch even de leerkuil te nemen. Hierdoor verbeterden de leerresultaten.

Uit de praktijk: Marjan en Martijn

Zo vertelde Marjan, de moeder van Martijn ook dat ze door het thuiswerken meer inzicht heeft gekregen in de ondersteuningsbehoefte van haar zoon. Martijn is een erg gevoelige, creatieve jongen en zit net sinds dit jaar in de brugklas: 

“Cognitief zou Martijn het VWO makkelijk moeten aankunnen maar door het gebrek aan strategieën haalde hij in het begin van het schooljaar de ene na de andere onvoldoende. Martijn is een jongen die erg associatief denkt en daardoor raakte hij regelmatig het overzicht kwijt. En de volle klas met kinderen en leerkrachten die allemaal ook een mening over hem hadden droeg ook niet bij aan het zelfvertrouwen.

Ik kon aan het begin van het schooljaar de woorden van de mentor al niet geloven dat mijn zoon moeite zou hebben met wiskunde. Op de basisschool was hij altijd een kanjer in rekenen en oplossen van denkpuzzels. Nu zie ik waar bij hem de schoen wrong: hij schreef de stappen naar het antwoord toe niet goed uit. Bovendien zag ik dat als hij geen succes had, hij taken ging vermijden. Hij had een heleboel opdrachten gewoon niet gedaan. Hij had daardoor gewoon een achterstand opgelopen.

De eerste weken heb ik het aangepakt zoals jij geadviseerd hebt: ik kon hem motiveren om het huiswerk goed in de planning te zetten. Daar waar nodig heb ik hem voorgedaan via welke stappen hij tot een oplossing kon komen. En het belangrijkste: als hij de taak gedaan had, stimuleerde ik hem om nog eens goed te controleren of hij gedaan had wat er van hem werd gevraagd. Natuurlijk stuitte ik in het begin op weerstand. Maar geleidelijk aan zag ik dat hij steeds zorgvuldiger ging werken en daardoor in veel minder tijd klaar was.

Hij heeft in deze korte tijd zijn focus flink verbeterd. Hij levert de opdrachten nu op tijd in. En wat voor hem echt motiverend werkt is dat het werk sneller klaar is en de resultaten flink omhoog gaan. We zien hem opbloeien. En we zien ook veel meer van zijn creatieve kant naar boven komen. Ik moet zeggen dat deze manier van leren, het thuisonderwijs, ideaal is voor hem. Ik kan er erg tegenop zien als hij straks weer in die volle klas aan de slag moet.”

Andere toetsvormen

Leerkrachten moesten vanwege het afstandsonderwijs andere manieren bedenken om te toetsen in hoeverre elke leerling de stof begreep. Leerlingen kregen de opdracht om een mindmap of infographic te maken, een fotojournaal, een blog, een videovlog of een Kahootquiz. Vooral voor creatieve kinderen een hele mooie manier om de leerstof te verwerken. En voor de kinderen met koudwatervrees op dit gebied, hèt moment om te ervaren dat je meer skills hebt dan je denkt.

Uit de praktijk: Benjamin en Yentle

Benjamin, de vader van de tienjarige Yentle:
“Yentle is net als ik, een echte doener. Ik had vroeger, net als Yentle, ook een VWO-advies. Dit had ik best kunnen halen maar dat zitten in de schoolbanken en leren uit de boeken was niets voor mij. Had ik de kans gekregen om lesstof te verwerken door te creëren dan had ik een hele andere weg bewandeld in mijn leven. Nu heb ik via een enorme omweg mijn doel uiteindelijk wel bereikt maar het zou me flink wat frustratie bespaard hebben als het anders was verlopen.

Yentle gaat helemaal los op de opdrachtjes die ze van haar leerkracht krijgt: ze heeft onlangs een heel mooi script geschreven met betrekking tot de industriële revolutie. Vervolgens heeft ze een filmpje gemaakt en helemaal zelf bewerkt. De waardering van haar klasgenootjes en de leerkracht was echt een boost voor haar zelfvertrouwen. Ik hoop dat haar leerkracht haar na Coronatijd vaker de kans geeft om haar kennis en talent op deze manier te uiten.”  

Uit de praktijk: John en Tess

John, de vader van de negenjarige Tess:
“Volgens haar juf zegt Tess bijna niets in de klas. We konden ons daar nooit iets bij voorstellen want thuis is het een echt podiumbeest. We konden de leerkracht hiervan niet overtuigen tot enkele weken geleden. Tess kreeg de opdracht om via een vlog een interview af te nemen met de gezinsleden. Ze vond dit een geweldige opdracht en ze had er veel werk van gemaakt.

Als een journalist in spé, stelde ze kritische vragen en sprak ze zelf de interviews aan elkaar. De leerkracht reageerde gelukkig enorm spontaan nadat ze de vlog bekeken had. Ze kwam ook zelf terug op onze waarneming. Ze gaf ons de erkenning waar we zoveel behoefte aan hadden: dat het talent van onze dochter eindelijk gezien werd. 
We hebben afgesproken dat Tess vaker van dit soort opdrachten mag doen. Voor haar een hele mooie manier om straks ook wat vaker in de klas spreekbeurten of presentaties te geven.”

Oproep aan scholen en schoolbesturen

De Coronacrisis heeft naast de ellende, dus ook veel goeds teweeg gebracht: nieuwe ervaringen en inzichten.
Ik hoop dat deze positieve ervaringen serieus worden genomen. Dit met als doel dat ouders en kinderen wat meer ruimte krijgen om te doen wat goed is voor hun welzijn en ontwikkeling. En dat leerkrachten ook meer ruimte en vertrouwen krijgen voor hun creativiteit.

Uit bovenstaande gevalsbeschrijvingen blijkt dat sommige kinderen misschien wel veel meer gebaat zijn bij homeschooling of een combinatie van school met een aangepast programma en thuiswerken.

Ik zou schoolbesturen willen oproepen om leerkrachten, ouders en kinderen uit te nodigen voor een gesprek om ervaringen te delen. Wat zou het mooi zijn om deze positieve ervaringen om te zetten naar praktische, goed in te zetten oplossingen: ‘nieuwe wegen leiden immers vaak naar de mooiste bestemmingen’.

De namen in dit blog zijn uit het oogpunt van privacy fictief

Welke positieve ervaringen neem jij mee uit deze periode van thuiswerken? Wat is jouw wens?

Op de hoogte blijven?

Geplaatst in Blog, Hooggevoeligheid, Leren leren, Uit de praktijk.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *