Uit de praktijk

Bekijk hier de aan de praktijk gerelateerde blogs

Hoogbegaafd: brief aan minister Slob

Hoogbegaafde kinderen die geen passend leeraanbod krijgen, komen soms gedwongen thuis te zitten. Ze kunnen het niet meer opbrengen om elke dag eindeloos te moeten wachten en dingen te doen die ze al lang kennen. Daarnaast missen ze de aansluiting met peers. Hierdoor kunnen ze zich erg eenzaam voelen. Een trage interne motor en flink […]

Een cadeau voor de juf?

Een tijdje geleden zat de zevenjarige Luuk bij me aan tafel. Hij zag spierwit. Luuk zat al twee weken thuis. Hij had namelijk zoveel stress van school dat hij er ziek van was. Luuk is een heel gevoelig kind. Hij keek me met grote ogen aan en vertelde ernstig: “Weet je Henriëtte, ik heb twee […]

Liefde voor het vak en voor het kind

Ze was 8 toen ik haar en een aantal andere kinderen uit de plusklas vroeg wat je eigenlijk nodig hebt om uiteindelijk naar de universiteit te kunnen. “Goed kunnen nadenken, goede cijfers, dat je goed kunt doorzetten, de wil om hard te werken,” riepen de kinderen enthousiast. Jinte bleef stil. Ik zag haar denken. Toen […]

Hoogbegaafdheid en tegenvallende Citoresultaten

In het midden en aan het einde van het schooljaar wordt er op veel scholen getoetst met de Citotoets. Een spannende tijd voor veel leerlingen en hun ouders. Fijn als de resultaten overeenkomen met de verwachting. Maar wát als dit niet het geval is? Veel ouders en leerkrachten van (hoog)begaafde kinderen gaan ervan uit dat […]

Hoogbegaafd en ‘wat heeft school van mij geleerd dit jaar?’

Terwijl ik aan het brainstormen ben over ‘het eindejaarsblog,’ blijft mijn aandacht hangen op één de posters van Loesje: ‘En wat heeft de school eigenlijk van mij geleerd?’ Een mooie, prikkelende vraag….. We kunnen namelijk nóg zoveel cursussen volgen over hoogbegaafdheid maar mijn ervaring is dat je het meest leert over hoogbegaafdheid door met deze […]

7 tips om je hoogbegaafde leerling te motiveren

Hoogbegaafde kinderen, hun ouders en hun leerkrachten komen op het gebied van onderwijs een aantal flinke uitdagingen tegen. Eén van die uitdagingen is: hoe hou je ze gemotiveerd? Veel talentvolle leerlingen gaan naar school omdat het moet. Het plezier in leren hebben ze al lang verloren. Ze zijn hun motivatie kwijt. Vroeg of laat leidt […]

Hoogbegaafdheid en de cirkels van invloed en betrokkenheid

Voor mijn werk als specialist in hoogbegaafdheid ben ik altijd nieuwsgierig naar de nieuwste inzichten en ontwikkelingen op dit gebied. Daarbij zoek ik altijd naar hulpmiddelen om hoogbegaafde kinderen beter bewust te maken van zichzelf en hoe ze de regie kunnen nemen in hun persoonlijke ontwikkeling. Persoonlijk vind ik de cirkels van invloed en betrokkenheid […]

Hoogbegaafd en weer opgeruimd naar school

Al sinds jaar en dag plan ik aan het einde van de vakantie één of twee dagen in om mijn werkplek op te ruimen. Een gewoonte die me uitstekend bevalt. Ik moet me er altijd wel even toe zetten maar als de klus dan geklaard is, ben ik zó tevreden.  Want zeg nou zelf: wat […]

Hoogbegaafd en ongemotiveerd: komt het ooit wel goed?

Je hoort het zo vaak bij pubers die hoogbegaafd en ongemotiveerd zijn. “Als hij zo doorgaat dan komt het niet meer goed. Dan blijft hij zitten en dan zie ik de bui al hangen. Met zo’n ongemotiveerde puber wordt het dan een heel zwaar schooljaar. Niet alleen voor hem maar voor ons allemaal.” Een glazen […]

Hoogbegaafd en het stukje dat niet in de puzzel past

“Ik heb het gevoel dat ik dat stukje ben, dat niet in de puzzel past,” zegt Naud wanhopig en ik zie tranen opwellen in zijn ogen. Naud voelt zich niet begrepen door zijn klasgenootjes en zijn juf. En andersom begrijpt hij hen ook niet. Hij is hoogbegaafd en eenzaam. Net als de vijftienjarig Iris kan […]

Liever op gevoel dan volgens de regels

Het boek van Berthold Gunster met de titel ‘lastige kinderen heb jij even geluk,’ kent ondertussen vrijwel iedereen. Ik verwijs er vaak naar als een ouder tijdens de intake aangeeft de wanhoop nabij te zijn. Al gauw verschijnt er dan gelukkig weer een glimlach op het gezicht. Als moeder van 4 kinderen snap ik hun […]

Hoogbegaafd en ‘ik doe het graag op mijn manier.’

“Waarom houdt de autonomie op zodra een kind een schoolgebouw binnenkomt?,” vraagt Emiritus Hoogleraar Human Resource Development Joseph Kessels zich af. Vervolgens citeert hij een leus die hij op een muur in een Zuid-Frans provinciestadje zag staan: ‘Je ne suis pas né pour être dirigé,’ oftewel: ‘Ik ben niet geboren om gemanaged te worden.’ Het doet […]

Wat Sven Kramer en hoogbegaafde kinderen gemeen hebben

Zondag 11 februari 2018 is Sven Kramer voor de derde keer op rij olympisch kampioen geworden op de 5000 meter. Fantastisch! Een prachtig resultaat van een combinatie van talent, hard werken, coaching op vaardigheden en vertrouwen in zijn mogelijkheden. Maar stel nou dat de talentvolle Sven niet de zoon was geweest van Yep kramer en niet […]

Slim maar verlegen: dan maar een niveau lager?

Ik zie ze veel in de praktijk; slimme kinderen, maar in het eerste opzicht verlegen. In de klas vallen kinderen die slim maar verlegen zijn nauwelijks op. Hun leerkrachten spreken daarom al snel hun bezorgdheid uit naar de ouders. Zo ook naar de moeder van Maureen. Uit de praktijk: Maureen Maureen is een pienter en […]

Cito: middel of doel?

De zin en onzin van toetsen Op de meeste scholen wordt de Citotoets twee keer per jaar afgenomen. Een spannende tijd voor de leerlingen – en hun ouders. Maar ik hoor ook vaak van leerkrachten dat ze zich verlamd voelen door de afrekening op toetsresultaten en alle regels van de onderwijsinspectie. Bovendien is de vraagstelling […]

Hoogbegaafd en ziek van school

Terwijl ik in de werkkamer zit, hoor ik mijn oudste dochter vanuit de naastgelegen badkamer uit volle borst meezingen op het lekkere ritme  van de titelsong van Soof 2: “Judge me niet. Het kan me geen moeoeoer schelen, wat ze denken, ze weten niet beter…” ‘Kan me geen moer schelen wat ze denken, ze weten […]

Geen klik met de leerkracht: wat nu?

“Tjonge wat lijkt dit kind op mij!! Het lijkt wel of ik de hele tijd in de spiegel kijk,” zegt Marja, de moeder van Iris. We kunnen er gelukkig samen om lachen als ik zeg: “Ja joh, naast een appelboom liggen geen peren.” Zo moeder zo dochter Marja en dochter Iris zijn allebei vrolijke, energieke, […]

Helder communiceren: jong geleerd is oud gedaan

Het is heerlijk weer en mijn man en ik besluiten een eind te gaan fietsen. We fietsen een knooppuntroute die ons langs de mooiste plekjes in Twente leidt. Onderweg zie ik aan de linkerkant van de weg een man die vluchtig oogcontact maakt en mompelt in een naar mijn mening Amsterdams accent: “Mot 22 hebbu.” […]

Hoogbegaafde kinderen en hiaten in de kennis

Hiaten in de kennis Hoogbegaafde kinderen, hun ouders en hun leerkrachten komen op het gebied van onderwijs een aantal flinke uitdagingen tegen. Eén van de uitdagingen is het wegwerken van hiaten in de kennis. Hiaten in de kennis komen regelmatig voor bij hoogbegaafde leerlingen en kunnen grote gevolgen hebben. Hoe is het mogelijk dat hoogbegaafde […]

Gevoelige kinderen en stress: hoe reageert jouw kind?

Eindelijk vakantie!! Zijn jullie al een beetje aan het bijkomen van alle drukte? In de weken vlak voor de vakantie is er vaak veel minder structuur en bovendien is er stress omdat er nog flink wat zaken op het programma staan: verjaardagsfeestjes die nog gevierd moeten worden, schoolreisjes, cadeautjes regelen voor de meester en de […]

Over de ijstijd en onderwijsvernieuwing

En daar zitten we dan: mijn dochter en ik met het zweet op onze rug te puzzelen op de vragen van Aardrijkskunde. Terwijl de buitenthermometer 35 graden in de zon aangeeft, verdiepen wij ons, ironischer kan het niet, in de ijstijd. Dochter had de vragen meegekregen naar huis omdat vrijwel de gehele klas een onvoldoende […]

Omgaan met onrecht: wil je gelijk of geluk?

Ik zeg het bijna dagelijks tegen kinderen in mijn praktijk: ”fouten maken mag. Je kunt er van leren. Wat kan er nou in het ergste geval gebeuren als je een fout maakt?” Nou heb ik deze week ervaren dat er aan het maken van een fout een hoog prijskaartje kan hangen. Daarbij werd ik ermee […]

Hoogbegaafd en onderpresteren: het vervolg van Tycho

Herinneren jullie je Tycho nog: een leuke, nieuwsgierige, pientere jongen die helaas al vroegtijdig vastliep in het onderwijs? Zijn moeder vertelt hoe het verder ging: Hoera, de testuitslag! Of toch te vroeg gejuicht? We zagen het dus inderdaad niet verkeerd. Hij had meer dan voldoende potentieel. Nu zou het allemaal goedkomen. Aan de hand van […]

Hooggevoelig en een sterke eigen wil: een uitdaging in de opvoeding

Dertig procent van de hoogsensitieve kinderen is niet alleen hooggevoelig maar heeft ook een hele ijzersterke eigen wil (J.van Olphen, 2016). Deze enthousiaste, leergierige kinderen zijn altijd op zoek naar avontuur en nieuwe belevenissen: ze zoeken de prikkels op maar tegelijkertijd raken ze snel overprikkeld. Niet zo’n beste combi dus. Deze lieve, enthousiaste kinderen kunnen […]

Hoogbegaafdheid en misdiagnoses

Als hoogbegaafde kinderen geen passend leeraanbod en begeleiding krijgen dan kan dat zorgen voor frustraties. Het kind laat dan een reactie zien op stress: ofwel het wordt boos, verdrietig of het sluit zich helemaal af. Als de leerkracht alleen oordeelt op grond van wat hij of zij waarneemt, dan is de kans groot dat het […]