Bekijk hier de aan de praktijk gerelateerde blogs
“Mijn hoogbegaafde kind vindt alles saai”
‘Ik vind het saaaaai’!!! Dit is vast een zinnetje dat je regelmatig hoort als ouder of leerkracht bent, van een hoogbegaafd kind. Misschien denk je dat het kind gebrek aan uitdaging heeft. Maar is dat altijd wel zo? Wat bedoelt het kind als het zegt dat iets saai is? Is de taak dan werkelijk te […] Lees verder→
Uitstelgedrag: “Hoe help ik mijn kind om zijn werk maken?”
Ook deze week verliepen alle afspraken online. Het voelt af en toe alsof ouders en/of kinderen in de praktijk bij mij aan tafel zitten: de sfeer is relaxed, ouders en kinderen geven aan dat ze lekker zichzelf zijn. Kopje koffie erbij, af en toe wandelt de huiskat in beeld of roept er een kleuter die […] Lees verder→
Hoogsensitief en opstandig: “Mijn kind accepteert geen hulp. Wat nu?”
“Henriëtte, we zien onze dochter worstelen met de schooltaken. En als we hulp bieden, wijst ze alles af. Het enige dat we horen is dat alles ‘stom en saai’ is. Als we de lockdown zo door moeten dan vrees ik dat het er niet gezelliger op wordt thuis. Heb jij nog tips?” Irene, de moeder […] Lees verder→
Gratis toolkit over hoogbegaafdheid
Gaat je kind met weerstand naar school? Laat het niet de verwachte resultaten zien? Raak je uitgeput van de eindeloze discussies, emoties en energie van je kind? En heb je het vermoeden dat je kind meer dan alleen maar pienter is? Dan is jouw kind misschien wel hoogbegaafd. Hoogbegaafdheid kan op het gebied van opvoeding […] Lees verder→
Kerstvakantie in Coronatijd: zo verveel je je nooit
Kerstvakantie, heerlijk! Maar nu tijdens de lockdown is het wel even schakelen: misschien was je net van plan om met de kinderen naar de ijsbaan te gaan of naar dat museum dat al een tijd op je lijstje stond. Helaas gaat dat niet meer door. Maar wat kun je nog wel doen tijdens deze lockdown? […] Lees verder→
Hoogbegaafd: van lijden naar leiderschap
Iets nieuws leren kan zo’n enorme kick geven, weet ik uit ervaring. Het geeft je energie en het is de motor om nog meer nieuwe dingen te leren. Waarom gaat het leren bij veel hoogbegaafde kinderen dan met zoveel frustraties gepaard? Hoe kan het dat zulke talentvolle kinderen het plezier in leren zo snel verliezen? […] Lees verder→
Hoogbegaafde vurige meisjes: hoe houden we ze in balans?
Leestip: Het boek waarvan je wilde dat je ouders het hadden gelezen – Philippa Perry Kinderen zijn geen puppy’s , de kracht van zelfsturing in opvoeding – Jürgen Peeters Positive discipline – Jane Nelson e.a. Zo kun je mij bereiken – door Patricia Antersijn e.a. Kleine vulkaantjes Voor sommige hoogbegaafde kinderen is balans enorm belangrijk. Als […] Lees verder→
Tot 1 januari 2021 Kennis voor een zacht prijsje
Leren waar en wanneer jij wilt Ben jij ouder van een (vermoedelijk) hoogbegaafd kind op de basisschool? Heb je veel vragen maar nog niet direct toe aan een persoonlijk traject? Dan heb ik GOED NIEUWS voor je, want jij kunt vanaf nu lekker vanaf elke plek waar internet is kennis opdoen over hoe je je […] Lees verder→
Hoogbegaafde meisjes: paniek in de brugklas
Leren is leuk maar kan ook erg spannend zijn. Sommige kinderen zijn meester in het mijden van deze stresssituaties. Ik schreef er al over in mijn vorige blog. Deze reactie op stress is niet alleen lastig voor het kind maar ook voor de ouders. Veel kinderen lopen al jong aan tegen deze frustratie. Bij hoogbegaafde kinderen […] Lees verder→
Kennis over hoogbegaafdheid
Leren waar en wanneer jij wilt Ben jij ouder van een (vermoedelijk) hoogbegaafd kind op de basisschool? Heb je veel vragen maar ben je nog niet toe aan een persoonlijk begeleidingstraject? Dan heb ik GOED NIEUWS voor je, want jij kunt vanaf nu lekker vanaf elke plek waar internet is kennis opdoen over hoe je […] Lees verder→
Een mijlpaal en een begin van iets nieuws
Inmiddels is vrijwel iedereen weer aan het nieuwe schooljaar begonnen. Zo’n begin is altijd best spannend. Welke leerkracht krijgt je kind? Zal deze je kind goed begrijpen? En hoe houd je het kind dit jaar gemotiveerd? En misschien maakt je zoon of dochter na dit schooljaar wel een hele grote stap: voor het eerst naar […] Lees verder→
Hoogbegaafd: waar wrijving is komt glans
“Ik heb eindelijk het gevoel dat we weer een gezin zijn,” zegt Marion, de moeder van Jort. Ik kijk haar aan en ik zie de tranen opwellen in haar ogen. Ik snap haar emotie want nu ruim een jaar geleden was de situatie in huize Weldam heel anders. Er was veel spanning in het gezin. […] Lees verder→
Hoogbegaafd: in 7 stappen naar verbinding en bloei
Ken je dat gevoel dat als je onder tijdsdruk een fles shampoo of iets anders moet zoeken uit een stelling van de Makro? Ondanks dat de keuze reuze is, kom ik óf met niks in huis of ik grijp naar iets vertrouwds en gooi dat in de kar. En als je dan de Makro uitloopt […] Lees verder→
Vijf tips om te voorkomen dat je hoogbegaafde kinderen je de hele dag claimen in de vakantie
De overgang van school naar vakantie is voor veel hoogbegaafde en hooggevoelige kinderen en hun ouders vaak een flinke uitdaging. Ineens valt dan de structuur en voorspelbaarheid weg. Een aantal van deze kinderen wordt dan humeurig. En dit heeft misschien wel weer een wisselwerking op jouw humeur. Je moet vaak zelf bijkomen van de hectiek van […] Lees verder→
Herkent juf de emoties van je kind?
‘Had mijn kind maar een leerkracht die hem beter begreep,” hoor ik ouders van hoogbegaafde en hooggevoelige kinderen vaak verzuchten. Ik begrijp deze ouders goed: je vertrouwt je grootste ‘goed’ toe aan iemand anders en dan is het uitermate belangrijk dat je kind zich veilig en begrepen voelt. Vooral als kinderen nog op een leeftijd […] Lees verder→
NOS Jeugdjournaal: ‘Voor deze kinderen is thuisonderwijs wel fijn’
Komende maand gaan de schooldeuren van het primair onderwijs na een lange lockdown, weer open. Veel gezinnen hangen de vlag uit als de kinderen na deze lange periode van thuisonderwijs weer naar school gaan. Toch is dat niet bij iedereen het geval, is mijn ervaring. Sommige kinderen vinden thuisonderwijs wel fijn. Dit werd o.a. ook […] Lees verder→
Leren door liefde, ruimte en geduld
Stel je wilt ontzettend graag dat het kind een vaardigheid onder de knie krijgt. Je zet voor je gevoel alle strategieën in die er bestaan. Vervolgens zie je steeds meer weerstand bij het kind. Herken je dat? Frustrerend hè? Aan gras kun je niet te trekken om het te doen groeien en dat geldt ook voor […] Lees verder→
Thuisonderwijs in Coronatijd: wat nemen we hiervan mee?
Veel gezinnen hangen de vlag uit als de kinderen na deze lange periode van thuisonderwijs, weer een paar uurtjes naar school kunnen. Toch is dat niet bij iedereen het geval, is mijn ervaring. Ouders van hoogbegaafde kinderen die erg gevoelig zijn voor de prikkels uit de omgeving, zien hun kinderen nu tot rust komen. Ze […] Lees verder→
Hoogbegaafd en leren omgaan met uitgestelde aandacht: 5 tips
Iedereen begint al een klein beetje te wennen aan de nieuwe situatie in deze Coronacrisis. Ik krijg bijna dagelijks appjes, mailtjes, foto’s en filmpjes van ouders en hoogbegaafde kinderen over het wel en wee in huis. In het begin gingen de vragen vooral over het vinden van passende leerstof. Op dit moment verzuchten veel ouders […] Lees verder→
Hooggevoelig en opstandig: waar komt dat gedrag vandaan?
Je hebt als ouder net het vertrouwen dat je de combinatie thuisonderwijs en werken een beetje onder de knie krijgt. Eindelijk heb je weer een beetje het gevoel dat je de nieuwe situatie overziet. Tevreden kijk je terug op de dag en uiteraard hoop je dat dit zo doorzet. De volgende dag start je […] Lees verder→
Thuisonderwijs: hoe houd je het gezellig?
De Coronacrisis houdt de gemoederen flink bezig. Naast de zorg om de gezondheid krijgen ouders nu ongevraagd de rol van ‘leerkracht’/coach’. Ondertussen moet het huishouden ook nog gedaan worden en…oh ja, je hebt zelf ook nog een baan. Misschien heb je daarnaast ook de zorg om je ouders of een familielid die vanwege de lock-down […] Lees verder→
Coronacrisis en dienstverlening Smart-EASE
Maandag 14 december j.l. heeft het kabinet aangekondigd dat Nederland weer in lockdown gaat tot en met 19 januari 2021. De afspraken die nu staan, zullen vanaf nu hoofdzakelijk online plaatsvinden. Skype, Facetime, Meet Gelukkig beschikken we over voldoende digitale middelen om met elkaar in verbinding te blijven. Dus mocht je een afspraak willen maken […] Lees verder→
6 tips om van thuisonderwijs een succes te maken
Alle leerlingen, jong en oud, zitten weer thuis in verband met het Coronavirus. Voor veel kinderen en hun ouders is dat even flink schakelen. Het is voor iedereen een onzekere en spannende tijd. Je probeert als ouders zoveel mogelijk veiligheid te creëren. Je bent gewend aan vaste patronen en die worden nu doorbroken. Je bent […] Lees verder→
‘Help, ik kan het niet!’ Hoogbegaafd en leren omgaan met stress (3)
Leren is niet altijd leuk en kan soms leiden tot de nodige frustraties. Sommige kinderen zijn meester in het mijden van deze stresssituaties. Ik schreef er al over in mijn vorige blog. Bij andere kinderen lopen de emoties hoog op. Deze reactie op stress is niet alleen lastig voor het kind maar ook voor de ouders. […] Lees verder→
Hooggevoelig: dwingen of ruimte geven?
Je kent vast wel die momenten: je gaat een volle dag tegemoet en je hebt alles strak gepland. Je hebt het hele lijstje van activiteiten in je hoofd: kinderen naar school brengen, dan gauw door naar je werk want jij moet de vergadering voorzitten, na je werk kinderen weer ophalen en dan snel door naar […] Lees verder→
Wat heeft hoogbegaafdheid te maken met de rijdende rechter?
Hoogbegaafde en hooggevoelige kinderen voelen vaak feilloos aan waar ruimte is voor discussie. Als jij twijfelt, dan vinden zij het ‘knopje’ om jou van hun mening te overtuigen. En dat kan soms enorm vermoeiend zijn. Voor je het weet, zit je midden in een discussie die eindigt in stress of irritatie. Herken je dat? De […] Lees verder→
Hoogbegaafd: loslaten en weer doorgaan
Ik zeg wel eens gekscherend tegen ouders: ‘Ja, naast een appelboom liggen geen peren.’ Waarmee ik zoveel wil zeggen als: zowel de kwaliteiten als de schaduwkanten van je kind komen ergens vandaan. Hoogbegaafde kinderen hebben vaak een enorm hoog rechtvaardigheidsgevoel, zijn kritisch ingesteld en kunnen volharden in hun mening. Het zijn kwaliteiten en tegelijkertijd valkuilen. […] Lees verder→
Hoogbegaafd en passend onderwijs: ‘waarom moeilijk doen als het samen kan’
Op social media zag ik onlangs een quote voorbij komen van Loesje: ‘Waarom moeilijk doen als het samen kan.’ Een mooie inspirerende quote voor 2020. Het deed mij denken aan de ervaringen die ik had met Lucas. Lucas dreigde vast te lopen in het onderwijs. Vanuit een goede samenwerking met ouders en school gaat deze […] Lees verder→
Sociaal-emotioneel voor of sociaal-emotioneel achter?
Als ik vertel dat ik met hoogbegaafde kinderen werk dan krijg ik vaak de reactie: “Oh ja, dat zijn misschien wel kinderen die heel slim zijn maar sociaal-emotioneel lopen ze vaak ver achter hè? Die vraag of liever deze overtuiging, zul je als ouder van een hoogbegaafd kind ook vast regelmatig hebben gehoord. Maar wat […] Lees verder→
Hoogbegaafd: dwars of angstig?
Op 31 oktober is het weer Halloween. Traditioneel wordt Halloween vooral gevierd in Ierland, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en Canada. Inmiddels heeft het feest ook sterk aan populariteit gewonnen in Nederland: attractieparken hebben alles omgebouwd naar dit thema, veel scholen organiseren een griezelfeest en veel kinderen verheugen zich nu al om als Zombie […] Lees verder→
Hoe houd je als ouder van een hoogbegaafde brugpieper alle ballen in de lucht?
Als je kind net op de middelbare school zit dan is dat voor iedereen flink wennen geblazen. Een nieuwe school, nieuwe leerlingen, een heel andere invulling van de dag, verschillende leerkrachten en dan na een schooldag ook nog huiswerk maken. En als je zoals Mara nauwelijks gewend bent om je in te spannen, dan voelt […] Lees verder→
Hoogbegaafd en leren leren: hoe krijg ik mijn leerling ‘in het zadel’?
Niet elk hoogbegaafd kind laat zijn cognitieve talent zien. Zeker als het kind nooit heeft leren leren. Sommigen onder hen vallen dan op door hun afwezige blik, te trage of chaotische werkaanpak. Ze geven tijdens proefwerken antwoorden die totaal niet lijken te passen bij de vraag. Leerkrachten uiten dan al snel hun zorgen en vragen […] Lees verder→
Hoogbegaafd en hoe voorkom je dat als ouder tussen twee vuren in komt te staan
Heb jij ook het gevoel dat je van tijd tot tijd tussen twee vuren instaat? Dat je aan de ene kant de behoeftes van je kind wilt respecteren maar dat je aan de andere kant hier vanuit school geen ruimte voor krijgt? Dat kost bakken energie. Hoe je kunt zorgen voor meer balans en een […] Lees verder→
Hoogbegaafd en ADD – of gewoon wat dromerig?
Snel afgeleid zijn, dromerig, chaotisch en moeite hebben met plannen zijn voor veel mensen ingrediënten om te denken dat er wat aan de hand is. “Zou hij geen ADD (Attention Deficit Disorder) hebben?” is dan al gauw de vraag die er gesteld wordt. Maar is het niet zo dat veel kinderen gedurende de puberteit, hoogbegaafd […] Lees verder→
Als de leerhonger van je hoogbegaafde kind jou uitput
“Mijn hoogbegaafde kind slokt al mijn aandacht op. De hele dag hoor ik ‘mama, waarom…en waarom dan…en hoe kan dat dan..’ Leuk hoor die nieuwsgierigheid en die leerhonger maar ik word er af en toe stapelgek van. Wat kan ik hier aan doen?” Deze vraag krijg ik regelmatig van ouders. Herkenbaar? Voel jij je van […] Lees verder→
Hooggevoelig naar de brugklas: 7 tips om de eerste schoolweken te overleven
In een eerste schoolweek komt er veel op je kind af. En daarmee niet alleen op je kind maar dan vaak ook op jou. Zeker als je kind hooggevoelig is. De grens tussen toegeven aan de behoefte van je kind en je kind verleiden om de uitdaging toch aan te gaan kan een flink dilemma […] Lees verder→
Behandel kinderen gelijk door ze ongelijk te behandelen
“Ja maar, dat is niet eerlijk. Hij mocht dat wel en nu mag ik het niet!!” Deze reactie herken je vast wel in je gezin of in de klas. En misschien herken je het ook dat je dan even door die reactie een klein beetje van je stuk wordt gebracht. Totdat je jezelf herpakt en […] Lees verder→
Het belang van een goede samenwerking van ouders en leerkrachten
Omdat ik het belangrijk vind dat kinderen zich bewust zijn van hun talenten en die inzetten om verbinding te maken met anderen verwijs ik hen, hun ouders en leerkrachten vaak naar Stephen Coveys’ theorie van de 7 eigenschappen. Zijn zoon Sean heeft hiervan een mooie vertaalslag gemaakt voor tieners en kinderen in de basisschoolleeftijd. Deze […] Lees verder→
Hoogbegaafd en hoe daag jij je kind thuis uit?
Om te voorkomen dat de interne motor bij je kind te langzaam draait is uitdaging belangrijk. Als we het over uitdaging bij hoogbegaafde kinderen hebben dan hebben we het vaak over uitdaging op school. Het is echter minstens zo belangrijk om ook thuis een activiteit te hebben die motiverend en leerzaam is. Het mooiste is […] Lees verder→
Passend onderwijs: zo kan het ook!
“Henriëtte, we hebben je hulp hard nodig. We hebben een leerling in groep 7 die zich niet laat bijsturen door de juf. Hij gaat voortdurend in conflict met de leerkracht. Via zijn ouders zijn we aan jouw adres gekomen. Lucas, zo heet hij, is een intelligente jongen die al eens versneld is. We kunnen hem […] Lees verder→
Hooggevoelig en ‘hoe overleef je de laatste weken van het schooljaar?’
Heb jij ook het gevoel dat er in de laatste weken van het schooljaar nog zo ontzettend veel moet gebeuren en de agenda bijna ontploft van de activiteiten? Het begint misschien al met de de schoolkeuze van je kind in groep 8. Wellicht moet je nog helpen bij de afronding van een schoolproject? Je kind […] Lees verder→
De vijf mooiste uitspraken van hooggevoelige kinderen
Hooggevoelige kinderen kunnen soms uitspraken doen waar je echt even stil van wordt. Soms lijkt het wel alsof ze dwars door iemand heen kunnen kijken. Herken je dat? Terwijl ze het zeggen kijken ze je aan met een intense blik van verstandhouding. Ik kan daar enorm van genieten. Deze vijf uitspraken zijn me altijd bijgebleven: […] Lees verder→
Hoogbegaafd en: “Ik doe het pas als ik zeker weet dat ik het kan!”
Hoogbegaafde kinderen kunnen heel verschillend zijn maar lijken in bepaalde opzichten op elkaar. Dat maakt mijn werk dan ook erg boeiend. Wat ik regelmatig terug hoor is: “Mijn kind ging pas fietsen toen ie zeker wist dat hij het kon. Mijn kind weigerde te oefenen. Maar van de één op de andere dag kon ik […] Lees verder→
Yes, examens voorbij! Maar hoe houd je je staande tussen de prikkelzoekers?
Eindelijk!! De examenperiode is voorbij, de boeken kunnen weer in de kast. Even tijd voor wat anders. Wat ga je doen? Een vakantiebaantje zoeken, de bus pakken naar een zonnig oord, backpacken? Tjonge wat een keuze!! Ben jij iemand die het avontuur opzoekt of wil je nu juist even rust? Ja, je leest het goed […] Lees verder→
Heftige emoties? 10 tips voor jou en je kind om te kalmeren
Hoogbegaafde kinderen. hebben vaak een enorme drang naar autonomie. Dan kan het erg frustrerend zijn als volwassenen voor jou gaan bepalen wat goed voor je is. Zeker als je geen inspraak hebt in de maatregel. Dit kan leiden tot heftige emoties die ze vooral uiten op de plek waar ze zich veilig voelen….thuis. En wie moet […] Lees verder→
Hooggevoelig in de klas: hoe Olivia een verstandige prikkelzoeker werd
We leven in een wereld vol afleiding en verleiding. Het kan leuk zijn maar voor iemand die prikkelgevoelig is dat vaak een enorme uitdaging. Er zijn mensen die het liefst vaak prikkels mijden. Kan iemand die altijd de prikkels mijdt toch een prikkelzoeker worden? Prikkels mijden doe je uiteindelijk toch om niet overprikkeld te raken? […] Lees verder→
Hooggevoelige en wilskrachtige kinderen? Tijd voor een momentje voor jezelf!
Wilskrachtige, hooggevoelige kinderen zijn nieuwsgierig, origineel en hebben vaak een enorme dosis humor. Zolang ze in balans zijn, zijn het heerlijke kinderen. Maar als het gevoelsemmertje volloopt dan is het huis soms te klein: het hele gezin wordt geconfronteerd met alle opgekropte emoties. Of zoals een ouder onlangs zo treffend zei: “Ons draakje vurig kan […] Lees verder→
Hoogbegaafd en leren memoriseren met Flashcards
Hoe werken flashcards en wanneer zijn ze nuttig? De veertienjarige hoogbegaafde Luuk vertelt dat alle vakken goed gaan, behalve aardrijkskunde, geschiedenis en biologie. “Ik heb moeite met het onder woorden brengen van mijn gedachten,” is zijn verklaring. Gezien het feit dat hij de volgende dag een toets heeft van biologie besluit ik de proef op […] Lees verder→
Niet met kracht maar met souplesse
Een tijd geleden werd ik door vrienden uitgenodigd voor een golfclinic. Aan de ene kant keek ik uit naar dit gezellige uitje maar voor iemand met een haat-liefdeverhouding met ballen zoals ik, voelde ik tegelijkertijd een lichte weerstand. We kregen les van een rustige, vriendelijke man die ook nog humor bleek te hebben. Aan hem […] Lees verder→
7 tips die ervoor kunnen zorgen dat je toch over gaat
Nog een paar weken en het schooljaar zit er weer op. Neemt bij jouw zoon of dochter de spanning ook toe? Is het erop of eronder en zou je kind wel wat tips kunnen gebruiken die net het verschil kunnen maken in over gaan of zitten bliven? Bij Eva nam de spanning ook flink toe. […] Lees verder→
Help! ik kan het niet. Hoogbegaafd en leren omgaan met stress (2)
Leren is niet altijd leuk en kan soms leiden tot de nodige frustraties. Sommige kinderen zijn meester in het mijden van deze stresssituaties. Ik schreef er al over in mijn vorige blog. Bij andere kinderen lopen de emoties hoog op. Deze reactie op stress is niet alleen lastig voor het kind maar ook voor de […] Lees verder→
Wederzijds begrip? Blijf uit de dramadriehoek
Marja en dochter Iris zijn allebei vrolijke en energieke types. Beiden zijn nieuwsgierig en zoeken graag de gezelligheid en de drukte op. Aan de andere kant zijn ze allebei erg gevoelig en zit hun gevoelsemmertje zo vol. Als het emmertje bij dochter Iris vol zit kan ze de situatie niet meer overzien en raakt ze […] Lees verder→
Help! ik kan het niet! Hoogbegaafd en leren omgaan met stress
Het leren van nieuwe dingen voelt voor sommige kinderen net als ijskoud zwemwater in de lente. Je weet wel: van die dagen waarop de buitentemperatuur al flink oploopt maar waarbij het water eigenlijk nog te koud is om in te zwemmen. Zodra je je teen in het zwemwater hebt gestoken ben je geneigd om deze […] Lees verder→
Koffie-ochtend voor ouders van hoogbegaafde kinderen: een ontmoeting met mooie gevolgen
“Wat een herkenning!, wat ben ik blij om ouders te ontmoeten die tegen dezelfde uitdagingen aanlopen. Ik voel me nu niet meer alleen en sterker nog, mijn gevoel klopt dus gewoon.” Of zoals een ouder geëmotioneerd zei: “Ik krijg terug van school dat ik mijn kind niet goed opvoed omdat mijn zoon niet naar school […] Lees verder→
Afstromen of zitten blijven?
Ze bezorgen je soms grijze haren: pubers. Gelukkig halen ze uiteindelijk vaak toch de eindstreep dankzij een stuk bewustwording, een andere aanpak en – niet onbelangrijk – meer inspanning. En ik moet je bekennen: ook ik zweet soms peentjes. Ik krijg dan ook altijd een heel feestelijk gevoel als het verlossende mailtje of telefoontje binnenkomt […] Lees verder→
De sleutel tot succes: autonomie en vertrouwen
Vorig jaar ontmoette ik twee broers: allebei slim maar ze zetten hun talent op een heel verschillende manier in. De oudste doet precies wat de leraren vragen en meer ook niet. En de jongste is nieuwsgierig en focust zich vooral op hetgeen hem interesseert. De jongste valt in de klas op door de slimme vragen […] Lees verder→
Hoogbegaafd: vertrouwen geven maar niet dwingen
Onlangs zag ik een mooie video van rapper, cabaretier en presentator Ali B. Een prachtig voorbeeld van iemand die een zeer grillige schoolloopbaan heeft gehad en die ondanks dat zeer succesvol is. De talenten van deze man werden alleen niet getoetst tijdens de schoolperiode anders was hij vast cum laude geslaagd. Zoals hij zelf zegt: […] Lees verder→
Wat heeft de Citotoets met onderpresteren te maken?
Vlak na de Cito-uitslagen loopt het altijd storm met aanmeldingen. Het zijn daarom altijd lange, volle werkdagen. Vandaag was het ook weer zo’n dag. Als ik om half zeven thuis kom zie ik een berichtje in Whatsapp dat me erg nieuwsgierig maakt:”We hebben de resultaten van het intelligentie-onderzoek. Kun je me bellen? Een berichtje van […] Lees verder→
Het nut van een ‘voorjaars’schoonmaak voor je hoofd
Heb jij gevoelige kinderen? Grote kans dat je zelf ook gevoelig bent. Naast een appelboom liggen immers geen peren.Misschien worstel je al tijden met een lang to do-lijstje dat maar niet korter wordt. En ondertussen gaan alle dagelijkse beslommeringen gewoon door. Gevoelig als je bent is de kans groot dat de irritatiezone dan wat sneller […] Lees verder→