Uit de praktijk

Bekijk hier de aan de praktijk gerelateerde blogs

Passend onderwijs voor hoogbegaafden

Aandacht maakt alles mooier Het is zaterdagavond. We hebben zojuist een bezoekje gebracht aan Ikea. De nieuwe kamer in Groningen van onze zoon is veel groter dan zijn vorige , dus moesten er een paar nieuwe spullen gekocht worden. Terwijl hij de winkelkar wegbrengt, kruip ik weer achter het stuur. Mijn aandacht gaat ondertussen naar […]

Voorlichtingsfilm over hoogbegaafdheid

Voorlichtingsfilm over hoogbegaafdheid Liske en Merel zijn de hoofdrolspelers in mijn filmpje over hoogbegaafdheid. Hun verhaal heeft veel reacties en emoties losgemaakt op social media. Daarom wil ik een vervolg maken. Want beelden zeggen meer dan 1000 woorden!

Ervaringen van hoogbegaafde brugklassers en hun ouders

Nog even en het herfstrapport gaat weer mee naar huis. Voor veel kinderen en hun ouders een spannend moment. Ik denk regelmatig aan de leerlingen die ik de afgelopen jaren heb begeleid. En daarom besloot ik deze hoogbegaafde brugklassers te mailen. Een aantal ouders waren me al voor. Van hen ontving ik voor de herfstvakantie […]

De NIO: wel of niet doen?

Wat je moet weten voordat je de NIO-test af laat nemen Ik sta in een rij voor de kassa van een plaatselijke supermarkt als Ellis,  de moeder van Marije,  me aanklampt. “Ik heb een brief over de NIO ontvangen en ik twijfel erg of ik toestemming ga geven. Marije is altijd zo onzeker bij zulke toetsen. Stel, […]

Hoogbegaafd en schoolkeuze

Schoolkeuze: het gaat niet om de ‘tent’ maar om de docent Veel ouders vragen mij of ik een geschikte school weet voor hun hoogbegaafde kind. Een school met sensitieve leerkrachten en een passend onderwijsaanbod. Ik wou dat ik het wist! Want wat bij het ene kind prima werkt, hoeft niet per definitie de oplossing te […]

Hoogbegaafd en moeite met begrijpend lezen?

(Hoog)begaafde kinderen, hun ouders en leerkrachten komen op het gebied van onderwijs een aantal flinke uitdagingen tegen. Eén van deze uitdagingen is leren leren. Zoals ik in mijn vorige blog al schreef, vallen onder leren leren een aantal deelvaardigheden. Zo is begrijpend lezen er daar één van. In dit blog vertel ik hoe het kwam dat […]

Leren leren: organiseren

Organiseren (Hoog)begaafde kinderen, hun ouders en leerkrachten komen op het gebied van onderwijs een aantal flinke uitdagingen tegen. Deze kinderen hebben wel de aanleg om te leren maar hoe zorg je er nu voor dat dit talent leidt tot passende prestaties? In de vorige blogs werd al beschreven hoe belangrijk het is om secuur te […]

Het belang van een goede samenwerking van ouders en leerkrachten

Omdat ik het belangrijk vind dat kinderen zich bewust zijn van hun talenten en die inzetten om verbinding te maken met anderen verwijs ik hen, hun ouders en leerkrachten vaak naar Stephen Coveys’ theorie van de 7 eigenschappen. Zijn zoon Sean heeft hiervan een mooie vertaalslag gemaakt voor tieners en kinderen in de basisschoolleeftijd. Sinds […]

Hoogbegaafd en leren plannen en uitvoeren

(Hoog)begaafde kinderen, hun ouders en leerkrachten komen op het gebied van onderwijs een aantal flinke uitdagingen tegen. Eén van deze uitdagingen is leren leren. Zoals ik in mijn vorige blog al schreef, is leren leren een containerbegrip. Je moet een flink aantal vaardigheden ontwikkelen om ervoor te zorgen dat je met jouw talent passende resultaten kunt […]

Leren leren: het zweet op de juiste rug

Het is zondagochtend. Als ik me in de badkamer klaarmaak voor het ontbijt,  hoor ik mijn dochter uit de keuken roepen:”Mám, hoe snijd je eigenlijk een ananas?!” Uiteraard wil ik behulpzaam zijn maar halverwege de trap bedenk ik me nog net op tijd wat verstandiger is: voordoen of haar zelf een oplossing laten bedenken? Uit […]

Hoogbegaafd en secuur leren werken

(Hoog)begaafde kinderen, hun ouders en leerkrachten komen op het gebied van onderwijs een aantal flinke uitdagingen tegen. Eén van deze uitdagingen is leren leren. Leren leren is een containerbegrip. In de praktijk hoor ik ouders en leerkrachten vaak zeggen: “ja, hij moet leren leren hè”? Maar wat moet het kind dan precies leren? Onder leren […]

Ruimte aan jouw talent: wat de cito niet laat zien

Het afgelopen jaar heb ik wederom veel gesprekken gevoerd met leerkrachten. Heerlijk om zoveel professionals tegen te komen die een ontwikkelingsgerichte houding hebben en samen met jou willen onderzoeken wat er nodig is om een kind in zijn kracht te zetten. Deze week liep het helaas even heel anders. Herken je dat dat je van […]

Hoogbegaafde meisjes

Hoogbegaafde meisjes gedragen zich anders dan hoogbegaafde jongens. Meisjes passen zich snel en vaak makkelijk aan (Silverman, 1993). Ze gedragen zich sociaal-wenselijk en proberen te voldoen aan de verwachtingen van anderen. Ze zijn in de klas lekker rustig en behulpzaam. Vaak hoor ik leerkrachten zeggen: “van haar kan ik er wel 100 in de klas […]

Waarom hoogbegaafde kinderen soms geen hulp durven vragen

Veel hoogbegaafde kinderen,  vooral meisjes, maken zich er ‘schuldig’ aan: geen hulp vragen als ze iets lastig vinden. Ze verspillen veel tijd, omdat ze koste wat kost zelf de oplossing willen vinden. Daarbij houden ze zich zo stil, dat ze  bijna onzichtbaar zijn in de klas. Er zijn leerkrachten die er wel 30 van in […]

Executieve functies: van slim naar zelfstandig

Niets is zo frustrerend als te moeten toezien hoe je veelbelovende zoon of dochter worstelt met de gewone dagelijkse taken. Klasgenootjes doen trouw hun huiswerk, nemen de briefjes van school mee naar huis en oefenen topo en dictee voor het slapengaan. Hoe komt het dat jouw zoon, die allang kan lezen en een geweldige rekenaar […]

Uitdaging 7 voor hoogbegaafde kinderen: hooggevoeligheid

Hooggevoeligheid Hoogbegaafde kinderen, hun ouders en hun leerkrachten komen op het gebied van onderwijs een aantal flinke uitdagingen tegen. De komende maanden zal Smart-Ease steeds een van die uitdagingen beschrijven en op basis van praktijkvoorbeelden tips aandragen om met die uitdaging om te gaan. In dit zevende deel: de uitdaging van de prikkelverwerking.

Uitdaging 6 voor hoogbegaafde kinderen: zelfstandig werken

Zelfstandig werken Hoogbegaafde kinderen, hun ouders en hun leerkrachten komen op het gebied van onderwijs een aantal flinke uitdagingen tegen. De komende maanden zal Smart-Ease steeds een van die uitdagingen beschrijven en op basis van praktijkvoorbeelden tips aandragen om met die uitdaging om te gaan. In dit zesde deel: de uitdaging van het zelfstandig werken. […]

Uitdaging 4 voor hoogbegaafde kinderen: frustratietolerantie

Frustratietolerantie Hoogbegaafde kinderen, hun ouders en hun leerkrachten komen op het gebied van onderwijs een aantal flinke uitdagingen tegen. De komende maanden zal Smart-Ease steeds een van die uitdagingen beschrijven en op basis van praktijkvoorbeelden tips aandragen om met die uitdaging om te gaan. In dit vierde deel: de uitdaging van de frustratietolerantie. 

Uitdaging 3 voor hoogbegaafde kinderen: motivatie

Hoogbegaafde kinderen, hun ouders en hun leerkrachten komen op het gebied van onderwijs een aantal flinke uitdagingen tegen. De komende maanden zal Smart-Ease steeds een van die uitdagingen beschrijven en op basis van praktijkvoorbeelden tips aandragen om met die uitdaging om te gaan. In dit derde deel: de uitdaging van de motivatie. Veel talentvolle leerlingen […]

Hoogbegaafdheid en leren leren: geheugen

Hoogbegaafde kinderen, hun ouders en hun leerkrachten komen op het gebied van onderwijs een aantal flinke uitdagingen tegen.  Na deel één dit tweede deel: de uitdaging van het geheugen. Veel leerkrachten en ouders kennen het probleem: intelligente kinderen die, als ze iets uit hun hoofd moeten leren, opeens niet thuis geven. Lange tijd hebben ze […]

Hoogbegaafheid en een vaststaande overtuiging

Hoogbegaafd zijn betekent niet automatisch dat op school alles op rolletjes loopt. Het lukt niet altijd om de talenten van kinderen op school tot bloei te laten komen. Sommige hoogbegaafde kinderen komen zelfs in een neerwaartse spiraal terecht en lopen vast. Hoe is dat te verklaren? En belangrijker nog – hoe is het te voorkomen? […]

Materiaal alleen is niet de oplossing

In het Oosten van het land zijn de scholen nu drie weken geleden begonnen. Sinds twee weken staat de telefoon van Smart-Ease niet stil. Er is een duidelijke patroonherkenning in de zorgen waarmee ouders komen: de eerste week was het allemaal nieuw en liep het plezierig. Halverwege week twee begint de ellende weer: huilbuien, boosheid, […]

Help, mijn kind is onhandig!

Brammetje Baas en co Stel, je bent ouder van een talentvol kind. Maar tijdens de 10-minutengesprekken hoor je structureel hetzelfde: je kind verstoort de lessen vaak, heeft zijn werk niet op tijd af, werkt slordig en het handschrift is onleesbaar. Ook thuis wordt je geduld regelmatig op de proef gesteld: je kind is steeds de laatste […]

Denkspellen inzetten in de klas: van spel tot strategie

Veel hoogbegaafde kinderen houden ervan om hun hersenen lekker te laten kraken. Een leuke manier om dit te doen, is het spelen van spellen. Behalve de grote hoeveelheid overbekende spellen zoals memory en kwartet, bestaan er ook spellen die extra nadruk leggen op het gebruik van leervaardigheden en denkstrategieën. Deze spellen hebben de laatste jaren […]

Als ik Minister van Onderwijs was…

Onlangs ontving ik een enthousiaste mail van Richelle de Deugd naar aanleiding van de video op mijn website: ‘Passend onderwijs volgens hoogbegaafde kinderen.’ Richelle is groepsleerkracht en hoogbegaafdenbegeleider (www.hobega.nl) in Limmen (Noord-Holland). Richelle is vaak in gesprek met haar leerlingen, maar dit filmpje zette haar toch ook aan het denken. Dit is wat Richelle schreef: […]

Bovenschoolse plusklas Reflexis

Reflexis heeft als innovatief schoolbestuur ook oog voor leerlingen die juist meer uitdaging nodig hebben. In de twee plusklassen van Reflexis komen kinderen van alle Reflexis-scholen samen om ook voor deze kinderen sociaal leren op gang te brengen. De eerste resultaten zijn buitengewoon positief!  In deze film kunt u luisteren ook naar de meningen van […]

Leerstrategie: mindmappen. Kijk hoe het werkt!

Mindmapping Mindmappen is een techniek om je hersens beter te gebruiken waardoor leren leuker en makkelijker wordt. Volgens deskundigen kun je met mindmappen meer informatie verwerken, complexe informatie structureren, een beter overzicht houden en sneller leren. Deze techniek is bijvoorbeeld geschikt om gedachten te ordenen, projecten, werkstukken en presentaties voor te bereiden en je creativiteit […]

Hoogbegaafd en dyslectisch

Hoogbegaafdheid en dyslexie zijn twee diagnoses die elkaar maskeren. Het kan daardoor voor een leraar moeilijk worden om dyslexie bij een hoogbegaafd kind te herkennen. In deze video vertelt een hoogbegaafde leerling met dyslexie zijn verhaal. Dit wordt ondersteund door een remedial teacher en een psycholoog.