Uit de praktijk

Bekijk hier de aan de praktijk gerelateerde blogs

De vijf mooiste uitspraken van hooggevoelige kinderen

Hooggevoelige kinderen kunnen soms uitspraken doen waar je echt even stil van wordt. Soms lijkt het wel alsof ze dwars door iemand heen kunnen kijken. Herken je dat? Terwijl ze het zeggen kijken ze je aan met een intense blik van verstandhouding. Ik kan daar enorm van genieten. Deze vijf uitspraken zijn me altijd bijgebleven: […] Lees verder

Heftige emoties? 10 tips voor jou en je kind om te kalmeren

Hoogbegaafde kinderen. hebben vaak een enorme drang naar autonomie. Dan kan het erg frustrerend zijn als volwassenen voor jou gaan bepalen wat goed voor je is. Zeker als je geen inspraak hebt in de maatregel. Dit kan leiden tot heftige emoties die ze vooral uiten op de plek waar ze zich veilig voelen….thuis. En wie moet […] Lees verder

Hooggevoelig in de klas: hoe Olivia een verstandige prikkelzoeker werd

We leven in een wereld vol afleiding en verleiding. Het kan leuk zijn maar voor iemand die prikkelgevoelig is dat vaak een enorme uitdaging. Er zijn mensen die het liefst vaak prikkels mijden. Kan iemand die altijd de prikkels mijdt toch een prikkelzoeker worden? Prikkels mijden doe je uiteindelijk toch om niet overprikkeld te raken? […] Lees verder

Hooggevoelige en wilskrachtige kinderen? Tijd voor een momentje voor jezelf!

Wilskrachtige, hooggevoelige kinderen zijn nieuwsgierig, origineel en hebben vaak een enorme dosis humor. Zolang ze in balans zijn, zijn het heerlijke kinderen. Maar als het gevoelsemmertje volloopt dan is het huis soms te klein: het hele gezin wordt geconfronteerd met alle opgekropte emoties. Of zoals een ouder onlangs zo treffend zei: “Ons draakje vurig kan […] Lees verder

Hoogbegaafd en leren memoriseren met Flashcards

Hoe werken flashcards en wanneer zijn ze nuttig? De veertienjarige hoogbegaafde Luuk vertelt dat alle vakken goed gaan, behalve aardrijkskunde, geschiedenis en biologie. “Ik heb moeite met het onder woorden brengen van mijn gedachten,” is zijn verklaring. Gezien het feit dat hij de volgende dag een toets heeft van biologie besluit ik de proef op […] Lees verder

Hoogbegaafd en overpresteren: ‘niet met kracht maar met souplesse’

Een tijd geleden werd ik door vrienden uitgenodigd voor een golfclinic. Aan de ene kant keek ik uit naar dit gezellige uitje maar voor iemand met een haat-liefdeverhouding met ballen zoals ik, voelde ik tegelijkertijd een lichte weerstand. We kregen les van een rustige, vriendelijke man die ook nog humor bleek te hebben. Aan hem […] Lees verder

7 tips die ervoor kunnen zorgen dat je toch over gaat

Nog een paar weken en het schooljaar zit er weer op. Neemt bij jouw zoon of dochter de spanning ook toe? Is het erop of eronder en zou je kind wel wat tips kunnen gebruiken die net het verschil kunnen maken in over gaan of zitten bliven? Bij Eva nam de spanning ook flink toe. […] Lees verder

Help! ik kan het niet. Hoogbegaafd en leren omgaan met stress (2)

Leren is niet altijd leuk en kan soms leiden tot de nodige frustraties. Sommige kinderen zijn meester in het mijden van deze stresssituaties. Ik schreef er al over in mijn vorige blog. Bij andere kinderen lopen de emoties hoog op. Deze reactie op stress is niet alleen lastig voor het kind maar ook voor de […] Lees verder

Wederzijds begrip? Blijf uit de dramadriehoek

Marja en dochter Iris zijn allebei vrolijke en energieke types. Beiden zijn nieuwsgierig en zoeken graag de gezelligheid en de drukte op. Aan de andere kant zijn ze allebei erg gevoelig en zit hun gevoelsemmertje zo vol. Als het emmertje bij dochter Iris vol zit kan ze de situatie niet meer overzien en raakt ze […] Lees verder

Help! ik kan het niet! Hoogbegaafd en leren omgaan met stress

Het leren van nieuwe dingen voelt voor sommige kinderen net als ijskoud zwemwater in de lente. Je weet wel: van die dagen waarop de buitentemperatuur al flink oploopt maar waarbij het water eigenlijk nog te koud is om in te zwemmen. Zodra je je teen in het zwemwater hebt gestoken ben je geneigd om deze […] Lees verder

Afstromen of blijven zitten

Afstromen of zitten blijven?

Ze bezorgen je soms grijze haren: pubers. Gelukkig halen ze uiteindelijk vaak toch de eindstreep dankzij een stuk bewustwording, een andere aanpak en – niet onbelangrijk – meer inspanning. En ik moet je bekennen: ook ik zweet soms peentjes. Ik krijg dan ook altijd een heel feestelijk gevoel als het verlossende mailtje of telefoontje binnenkomt […] Lees verder

De sleutel tot succes: autonomie en vertrouwen

Vorig jaar ontmoette ik twee broers: allebei slim maar ze zetten hun talent op een heel verschillende manier in. De oudste doet precies wat de leraren vragen en meer ook niet.  En de jongste is nieuwsgierig en focust zich vooral op hetgeen hem interesseert. De jongste valt in de klas op door de slimme vragen […] Lees verder

Hoogbegaafd: vertrouwen geven maar niet dwingen

Ik zie veel jongeren in mijn praktijk die het talent hebben om te leren maar die de lol in het leren verloren zijn. Ze hebben geen motivatie om zich elke dag bezig te houden met het luisteren naar antwoorden waar ze niet in geïnteresseerd zijn. Ouders en ook leerkrachten zien met lede ogen aan hoe […] Lees verder

Wat heeft de Citotoets met onderpresteren te maken?

Vlak na de Cito-uitslagen loopt het altijd storm met aanmeldingen. Het zijn daarom altijd lange, volle werkdagen. Vandaag was het ook weer zo’n dag.Als ik om half zeven thuis kom zie ik een berichtje in Whatsapp dat me erg nieuwsgierig maakt:”We hebben de resultaten van het intelligentie-onderzoek. Kun je me bellen? Een berichtje van de […] Lees verder

Het nut van een ‘voorjaars’schoonmaak voor je hoofd

Heb jij gevoelige kinderen? Grote kans dat je zelf ook gevoelig bent. Naast een appelboom liggen immers geen peren.Misschien worstel je al tijden met een lang to do-lijstje dat maar niet korter wordt. En ondertussen gaan alle dagelijkse beslommeringen gewoon door. Gevoelig als je bent is de kans groot dat de irritatiezone dan wat sneller […] Lees verder

Hoogbegaafd: brief aan minister Slob

Hoogbegaafde kinderen die geen passend leeraanbod krijgen, komen soms gedwongen thuis te zitten. Ze kunnen het niet meer opbrengen om elke dag eindeloos te moeten wachten en dingen te doen die ze al lang kennen. Daarnaast missen ze de aansluiting met peers. Hierdoor kunnen ze zich erg eenzaam voelen. Een trage interne motor en flink […] Lees verder

Een cadeau voor de juf?

Een tijdje geleden zat de zevenjarige Luuk bij me aan tafel. Hij zag spierwit. Luuk zat al twee weken thuis. Hij had namelijk zoveel stress van school dat hij er ziek van was. Luuk is een heel gevoelig kind. Hij keek me met grote ogen aan en vertelde ernstig: “Weet je Henriëtte, ik heb twee […] Lees verder

Liefde voor het vak en voor het kind

Ze was 8 toen ik haar en een aantal andere kinderen uit de plusklas vroeg wat je eigenlijk nodig hebt om uiteindelijk naar de universiteit te kunnen. “Goed kunnen nadenken, goede cijfers, dat je goed kunt doorzetten, de wil om hard te werken,” riepen de kinderen enthousiast. Jinte bleef stil. Ik zag haar denken. Toen […] Lees verder

Hoogbegaafdheid en tegenvallende Citoresultaten

In het midden en aan het einde van het schooljaar wordt er op veel scholen getoetst met de Citotoets. Een spannende tijd voor veel leerlingen en hun ouders. Fijn als de resultaten overeenkomen met de verwachting. Maar wát als dit niet het geval is? Veel ouders en leerkrachten van (hoog)begaafde kinderen gaan ervan uit dat […] Lees verder

Hoogbegaafd en ‘wat heeft school van mij geleerd dit jaar?’

Terwijl ik aan het brainstormen ben over ‘het eindejaarsblog,’ blijft mijn aandacht hangen op één de posters van Loesje: ‘En wat heeft de school eigenlijk van mij geleerd?’ Een mooie, prikkelende vraag….. We kunnen namelijk nóg zoveel cursussen volgen over hoogbegaafdheid maar mijn ervaring is dat je het meest leert over hoogbegaafdheid door met deze […] Lees verder

7 tips om je hoogbegaafde leerling te motiveren

Hoogbegaafde kinderen, hun ouders en hun leerkrachten komen op het gebied van onderwijs een aantal flinke uitdagingen tegen. Eén van die uitdagingen is: hoe hou je ze gemotiveerd? Veel talentvolle leerlingen gaan naar school omdat het moet. Het plezier in leren hebben ze al lang verloren. Ze zijn hun motivatie kwijt. Vroeg of laat leidt […] Lees verder

Waarom mindfulness nuttig kan zijn voor hoogbegaafde kinderen

De laatste twee maanden van het jaar zijn weer aangebroken. Leuke, maar voor veel hoogbegaafde kinderen ook zeer prikkelrijke maanden. En als je stress- of prikkelgevoelig bent dan moet je oppassen dat je batterij niet onnodig snel leeg raakt. Als het  energiepeil laag is, is het lontje kort en dat is van invloed op het […] Lees verder

Hoogbegaafd en weer opgeruimd naar school

Al sinds jaar en dag plan ik aan het einde van de vakantie één of twee dagen in om mijn werkplek op te ruimen. Een gewoonte die me uitstekend bevalt. Ik moet me er altijd wel even toe zetten maar als de klus dan geklaard is, ben ik zó tevreden.  Want zeg nou zelf: wat […] Lees verder

Hoe een leerkracht het verschil kan maken bij hoogbegaafden

Wat was het weer een heerlijke zomervakantie. Had jij ook het gevoel alsof je je in je eigen achtertuin af en toe op een tropisch eiland waande? Lekker hè? Even geen verplichtingen, geen stress om op tijd te komen en vooral doen waar je zin in hebt.  Het zal daarom niet alleen voor jou maar […] Lees verder

Toetsen missen door ziekte: elke leerling verdient een ‘bedrijfsarts’

Ik stel jullie graag voor aan mijn gastblogster Bianca Fabricius. Bianca is moeder van drie prachtige, pientere dochters en echtgenoot van Wim. Creatief, dichter, denken in mogelijkheden, familiemens, reiziger, liefde voor papier, wandelen in de natuur: dit zijn woorden die haar goed omschrijven. Haar motto: ‘met een lach door het leven gaan, het uitspreken van gevoel, […] Lees verder

Hoogbegaafd en ongemotiveerd: komt het ooit wel goed?

Je hoort het zo vaak bij pubers die hoogbegaafd en ongemotiveerd zijn. “Als hij zo doorgaat dan komt het niet meer goed. Dan blijft hij zitten en dan zie ik de bui al hangen. Met zo’n ongemotiveerde puber wordt het dan een heel zwaar schooljaar. Niet alleen voor hem maar voor ons allemaal.” Een glazen […] Lees verder

Wat heeft de paarse krokodil van Ohra met hoogbegaafdheid te maken?

Als je hoogbegaafde kind vastloopt en niet gelukkig is dan wil je dat je kind zo snel mogelijk geholpen wordt, niet waar? Ik merk tenminste altijd dat ouders zielsgelukkig zijn als ze na een lange zoektocht aangeven dat ze zich begrepen voelen en aangeven graag van mijn dienst gebruik te willen maken. De opluchting dat […] Lees verder

Hoogbegaafd en het stukje dat niet in de puzzel past

“Ik heb het gevoel dat ik dat stukje ben, dat niet in de puzzel past,” zegt Naud wanhopig en ik zie tranen opwellen in zijn ogen. Naud voelt zich niet begrepen door zijn klasgenootjes en zijn juf. En andersom begrijpt hij hen ook niet. Hij is hoogbegaafd en eenzaam. Net als de vijftienjarig Iris kan […] Lees verder

Liever op gevoel dan volgens de regels

Het boek van Berthold Gunster met de titel ‘lastige kinderen heb jij even geluk,’ kent ondertussen vrijwel iedereen. Ik verwijs er vaak naar als een ouder tijdens de intake aangeeft de wanhoop nabij te zijn. Al gauw verschijnt er dan gelukkig weer een glimlach op het gezicht. Als moeder van 4 kinderen snap ik hun […] Lees verder

Hoogbegaafd en ‘ik doe het graag op mijn manier.’

“Waarom houdt de autonomie op zodra een kind een schoolgebouw binnenkomt?,” vraagt Emiritus Hoogleraar Human Resource Development Joseph Kessels zich af. Vervolgens citeert hij een leus die hij op een muur in een Zuid-Frans provinciestadje zag staan: ‘Je ne suis pas né pour être dirigé,’ oftewel: ‘Ik ben niet geboren om gemanaged te worden.’ Het doet […] Lees verder

Wat Sven Kramer en hoogbegaafde kinderen gemeen hebben

Het schaatsseizoen is weer begonnen. Ook nu kunnen we weer veel aanstormende schaatstalenten volgen in hun carrière. Allemaal werken ze hard om hun persoonlijk record te verbeteren of om een ereplek op het podium te behalen. Sven Kramer heeft inmiddels al vaak op dit podium mogen staan: hij is drievoudig olympisch kampioen op de 5000 […] Lees verder

Wat hebben gevoelige, wilskrachtige kinderen gemeen met paarden?

Enkele weken geleden had ik een mooi gesprek met een intern begeleidster. Ik vertelde haar dat ik bij kinderen met een sterke eigen wil vaak moet denken aan een wilskrachtig paard: als je zo’n paard te hard aan de teugels trekt gaat hij steigeren. De reactie van de intern begeleidster: “Daar zeg je wat. Mijn […] Lees verder

Slim maar verlegen: dan maar een niveau lager?

Ik zie ze veel in de praktijk; slimme kinderen, maar in het eerste opzicht verlegen. In de klas vallen kinderen die slim maar verlegen zijn nauwelijks op. Hun leerkrachten spreken daarom al snel hun bezorgdheid uit naar de ouders. Zo ook naar de moeder van Maureen. Uit de praktijk: Maureen Maureen is een pienter en […] Lees verder

Cito: middel of doel?

De zin en onzin van toetsen Op de meeste scholen wordt de Citotoets twee keer per jaar afgenomen. Een spannende tijd voor de leerlingen – en hun ouders. Maar ik hoor ook vaak van leerkrachten dat ze zich verlamd voelen door de afrekening op toetsresultaten en hierdoor niet meer durven te vertrouwen op wat ze […] Lees verder

Hoogbegaafd en niet naar school willen: geef ze Pippipower

Uit de praktijk: Maud Als ’s ochtends de wekker gaat, laat Maud in alle toonaarden horen dat ze geen zin heeft om aan de dag te beginnen. Haar moeder is volledig uitgeput als ze Maud om krap half negen bij school heeft afgezet. Zodra Maud de klas binnenkomt, verandert ze van een opstandige bengel in […] Lees verder

Hoogbegaafd en ziek van school

Terwijl ik in de werkkamer zit, hoor ik mijn oudste dochter vanuit de naastgelegen badkamer uit volle borst meezingen op het lekkere ritme  van de titelsong van Soof 2: “Judge me niet. Het kan me geen moeoeoer schelen, wat ze denken, ze weten niet beter…” ‘Kan me geen moer schelen wat ze denken, ze weten […] Lees verder

Geen klik met de leerkracht: wat nu?

“Tjonge wat lijkt dit kind op mij!! Het lijkt wel of ik de hele tijd in de spiegel kijk,” zegt Marja, de moeder van Iris. We kunnen er gelukkig samen om lachen als ik zeg: “Ja joh, naast een appelboom liggen geen peren.” Zo moeder zo dochter Marja en dochter Iris zijn allebei vrolijke, energieke, […] Lees verder

Helder communiceren: jong geleerd is oud gedaan

Het is heerlijk weer en mijn man en ik besluiten een eind te gaan fietsen. We fietsen een knooppuntroute die ons langs de mooiste plekjes in Twente leidt. Onderweg zie ik aan de linkerkant van de weg een man die vluchtig oogcontact maakt en mompelt in een naar mijn mening Amsterdams accent: “Mot 22 hebbu.” […] Lees verder

Hoogbegaafde kinderen en hiaten in de kennis

Hoogbegaafde kinderen, hun ouders en hun leerkrachten komen op het gebied van onderwijs een aantal flinke uitdagingen tegen. Eén van de uitdagingen is het wegwerken van hiaten in de kennis. Hiaten in de kennis komen regelmatig voor bij hoogbegaafde leerlingen en kunnen grote gevolgen hebben. Hoe is het mogelijk dat hoogbegaafde leerlingen kennis missen die […] Lees verder

Gevoelige kinderen en stress: hoe reageert jouw kind?

Eindelijk vakantie!! Zijn jullie al een beetje aan het bijkomen van alle drukte? In de weken vlak voor de vakantie is er vaak veel minder structuur en bovendien is er stress omdat er nog flink wat zaken op het programma staan: verjaardagsfeestjes die nog gevierd moeten worden, schoolreisjes, cadeautjes regelen voor de meester en de […] Lees verder

Boos uit school: “Help, ik wil mijn kind terug!”

“Ik ben radeloos. Sinds Daan naar school gaat komt hij telkens als een vulkaan die op uitbarsten staat, in huis. Ik zie ‘de bui’ al hangen zodra hij uit de klas komt: rode oren en blik op onweer. Ik hoef maar te vragen wat er is en hij barst in brullen uit. Is dit nou […] Lees verder

Een onder- of overprikkeld kind kalmeren in 6 stappen

“Moet je nou toch eens kijken wat Linde voor een ontwikkeling heeft doorgemaakt.” Meester Joep laat mij de grafiek van de Cito-scores zien. Inderdaad zeg, de lijn in de grafiek gaat als een raket omhoog. Wat een vooruitgang. Linde is nou echt een prachtig voorbeeld van wat welbevinden kan doen met de schoolprestaties. Maar dat […] Lees verder

Over de ijstijd en onderwijsvernieuwing

En daar zitten we dan: mijn dochter en ik met het zweet op onze rug te puzzelen op de vragen van Aardrijkskunde. Terwijl de buitenthermometer 35 graden in de zon aangeeft, verdiepen wij ons, ironischer kan het niet, in de ijstijd. Dochter had de vragen meegekregen naar huis omdat vrijwel de gehele klas een onvoldoende […] Lees verder

Omgaan met onrecht: wil je gelijk of geluk?

Ik zeg het bijna dagelijks tegen kinderen in mijn praktijk: ”fouten maken mag. Je kunt er van leren. Wat kan er nou in het ergste geval gebeuren als je een fout maakt?” Nou heb ik deze week ervaren dat er aan het maken van een fout een hoog prijskaartje kan hangen. Daarbij werd ik ermee […] Lees verder

Hoogbegaafd en onderpresteren: het vervolg van Tycho

Herinneren jullie je Tycho nog: een leuke, nieuwsgierige, pientere jongen die helaas al vroegtijdig vastliep in het onderwijs? Zijn moeder vertelt hoe het verder ging: Hoera, de testuitslag! Of toch te vroeg gejuicht? We zagen het dus inderdaad niet verkeerd. Hij had meer dan voldoende potentieel. Nu zou het allemaal goedkomen. Aan de hand van […] Lees verder

Hooggevoelig kind met sterke wil: een uitdaging in de opvoeding

Dertig procent van de hoogsensitieve kinderen is niet alleen hooggevoelig maar heeft ook een hele ijzersterke eigen wil (J.van Olphen, 2016). Deze enthousiaste, leergierige kinderen zijn altijd op zoek naar avontuur en nieuwe belevenissen: ze zoeken de prikkels op maar tegelijkertijd raken ze snel overprikkeld. Niet zo’n beste combi dus. Deze lieve, enthousiaste kinderen kunnen […] Lees verder

Hoogbegaafd in groep 8 maar nog niet toe aan het voortgezet onderwijs

“Hij is ongeconcentreerd, onhandig, slordig, impulsief en nee, hij zal het later echt niet makkelijk krijgen. U vindt dat hij slim is? Toch blijkt dat niet uit de citoresultaten. Vmbo-kader, misschien MAVO maar dan moet er wel heel wat gebeuren wil dat lukken…..” De ouders van Mees herhalen de woorden van  Meneer Sjoerd, de leerkracht […] Lees verder