Hoogbegaafd en voor het eerst naar de brugklas

Nog even en de scholen beginnen weer. Als je hoogbegaafde kind na de vakantie naar de brugklas gaat, dan is dat niet alleen spannend voor het kind maar ook voor jullie als ouders. 

Leuk om dan toch even wat ervaringen te horen van  kinderen die het afgelopen jaar voor het eerst deze stap maakten.
Met hun toestemming deel ik de ervaringen met jullie.

Peers

Vrijwel alle kinderen gaven aan dat ze het zo naar de zin hadden in hun klas. Zo hadden veel kinderen, in tegenstelling tot groep 8, nu aansluiting met veel vrienden en vriendinnen.

Bij één meisje was dit helaas niet het geval. De ouders gaven aan dat het schooladvies, zoals wij al hadden voorspeld, niet paste bij haar capaciteiten. Ze liet het afgelopen jaar een hele goede werkhouding zien, met daarbij passende resultaten. 

Maar helaas zat ze in een klas waar veel leerlingen een ongemotiveerde houding hadden. Haar gedrevenheid leek men niet te accepteren en hoge cijfers al helemaal niet. Ze voelde zich niet thuis in die klas en dat is ook heel begrijpelijk. Jammer dat haar leerkrachten ondanks de enorme groei die ze al liet zien in groep 8, zo voorzichtig waren met het schooladvies. Maar enfin, uiteindelijk kwam het goed: aankomend schooljaar jaar gaat ze een stapje hogerop en hoopt ze dat ze een betere match heeft met haar klasgenoten.

Veeeeeeel huiswerk

De hoeveelheid huiswerk was eigenlijk wel het eerste waar men over schreef. Een flinke tegenvaller als je op de basisschool niets hebt hoeven doen. Maar goed, ze waren gewaarschuwd bij de tips over leren leren en met wat aanwijzingen van hun ouders kunnen ze het nu allemaal behappen. De meesten van hen hebben het uiteindelijk zelfstandig opgepakt. En zo hoort het ook; het zweet op de juiste rug.

Motivatie

De liefde voor een bepaald vak bleek vooral af te hangen van de leerkracht. Eén leerling schreef: ” Ik had altijd gedacht dat ik Frans een stom vak zou vinden. Want wat moet je daar nou mee? We gaan altijd naar Italië op vakantie. En stel ik ga een internationale studie doen, dan is Engels de voertaal.”

Hij vervolgde: “Maar echt, die leerkracht Frans heeft zoveel humor en kan zo goed vertellen over Frankrijk. Ze heeft daar namelijk ook gestudeerd. Super leuk. En die taal klinkt ook best gaaf. Gelukkig is ze ook mijn mentor. Ze is heel aardig. Vooral in het begin toen ik nog erg moest wennen. Ze maakte dan heel vaak tijd om te horen wat we lastig vonden.

En juist het vak dat me heel makkelijk en leuk leek, vind ik nu verschrikkelijk: wiskunde. Die man is altijd heel kortaf. Als je een vraag stelt geeft ie je het gevoel dat je heel dom bent. En ja, je had wel gelijk; ‘ik moet elk stapje opschrijven en oh, wee als ik iets vergeet… hup streep erdoor. Gelukkig helpt mijn vader me en heb ik het afgelopen jaar goede cijfers gehaald.”

De tips van…

Als je voor het eerst naar de brugklas gaat, kun je vast wel wat tips gebruiken:

Pim stuurde deze tips:

  • “Zorg dat je een hele overzichtelijke agenda hebt. Ik ben best enthousiast over deze agenda: Schoolplanner XXL
  • Maak een goede planning.
  • Als je niet goed hebt gehoord wat het huiswerk is, vraag je leerkracht gewoon nog een keer. Hoef je je echt niet voor te schamen want ik heb gemerkt dat ze dat juist heel goed vinden. En dan maak je tenminste niet meer dan nodig is… LOL
  • Als je huiswerk krijgt, maak het dan ook. Dan haal je ook goede cijfers voor het proefwerk.”

En zijn moeder vult aan:

  • “Ouders, hou de eerste weken goed de vinger aan de pols.
  • Zoals ik we vorig jaar hebben afgesproken, overhoor ik hem niet alleen mondeling maar ook schriftelijk. Tjonge, dat heeft mijn ogen geopend, zeg, en die van hem ook.  Pim maakte in het begin veel schrijffouten en daardoor vielen zijn cijfers wat tegen. Door het op te schrijven leerde hij gelijk wat netter te werken.”

En dan tot slot nog wat tips van mij:

  • Lees vragen secuur; ervaring leert dat veel (hoog)begaafde kinderen te snel en te slordig lezen waardoor ze niet goed lezen wat er daadwerkelijk van hen gevraagd wordt. Zo worden er onnodige fouten gemaakt.
  • Geniet van deze nieuwe fase. Raak niet in paniek als het een keer tegenzit. Vraag om hulp want samen gaat sneller dan alleen.

Heel veel (leer)plezier!!

Geplaatst in Blog, Leren leren, Uit de praktijk.

2 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *