Waarom mindfulness nuttig kan zijn voor hoogbegaafde kinderen

De laatste twee maanden van het jaar zijn weer aangebroken. Leuke, maar voor veel hoogbegaafde kinderen ook zeer prikkelrijke maanden. En als je stress- of prikkelgevoelig bent dan moet je oppassen dat je batterij niet onnodig snel leeg raakt. Als het  energiepeil laag is, is het lontje kort en dat is van invloed op het welzijn van alle gezinsleden.

Hoe kun je er nou voor zorgen dat je kind  in balans blijft? Want wist jij dat kinderen tegenwoordig in een paar weken tijd net zoveel prikkels ervaren als kinderen vijftig jaar geleden in hun hele leven? Dat vond ik nogal wat en dat vond Ine Pijl, moeder van 3 en kinderfysiotherapeut, ook. Dit heeft haar doen besluiten om zich te gaan specialiseren in kindermindfulness. Ik was erg benieuwd wat Ine te bieden heeft en wat kindermindfulness voor de balans van hoogbegaafde kinderen kan betekenen en daarom stelde ik Ine de volgende vragen.

Leestip: Stilzitten als een kikker (boek + cd met mindfulness voor kinderen)

Ine, welke weg heb je bewandeld voordat je je ging specialiseren in kindermindfulness?

Ine: “Na de opleiding tot fysiotherapeut ben ik me gaan specialiseren tot kinderfysiotherapeut. Ik heb me vervolgens  gespecialiseerd in schrijfproblematiek,  motorische ontwikkelingsproblematiek, visueel-ruimtelijke problematiek en voorkeurshoudingen bij kinderen. En sinds kort zijn mijn diensten dus uitgebreid met kindermindfulness.”

Waarom mindfulness voor hoogbegaafde kinderen?

Ine:”In de huidige westerse maatschappij zitten we vaak in ons hoofd. Hierdoor zijn mensen het contact kwijtgeraakt met hun gevoel: het denken domineert het voelen. Maar andersom kan het ook: het voelen domineert het denken. Voor je het weet zit het hoofd erg vol. Ik herken dit erg bij twee van mijn kinderen. Ze zijn beide hoogbegaafd.

Hoogbegaafde kinderen hebben een actief en snel werkend brein. Ze hebben snel last van overprikkeling en een vol hoofd. Ze kunnen hinder hebben van piekergedachtes en komen daardoor vaak ook moeilijk in slaap.  Ze kunnen last hebben van boze buien En dan kan kindermindfulness er juist voor zorgen dat het denken en voelen meer in balans komt.”

Wat is kindermindfulness?

Ine: “Het is een techniek om bewust om te kunnen gaan met spanning en met stress. Het is een onderdeel van ontspanningstherapie en het helpt kinderen om beter om te kunnen gaan met de dagelijkse drukte; dat ze leren om een hoofd vol gedachten tot rust te brengen. Kindermindfulness zorgt dus voor meer rust en ontspanning, een betere concentratie en het beter in slaap kunnen komen. Je leert te accepteren wat er is. Want sommige dingen kun je nou één keer niet veranderen. Denk bijvoorbeeld aan het weer: je kunt tijdens een regenbui je druk maken over het feit dat de zon niet schijnt maar er zit geen ‘knopje’ aan het weer.   Dus tja, waarom nou onnodig veel energie verspillen aan verzet.”

Wat moet ik me voorstellen bij een behandelsessie?

Ik wissel tijdens de behandeling aandachts-, ademhalings-, en bewegingsoefeningen  met waarnemingsspelletjes af. Zo worden kinderen er zich bewust van hoe hun aandacht werkt. Actieve en rustige oefeningen worden afgewisseld. Ik leer hen vaardigheden die ze in het dagelijks leven thuis en op school kunnen toepassen.

Ine, dat klinkt goed. Waar ben je te vinden en wat kost het?

Ik heb een praktijk in Wierden en daar ben ik aanwezig van maandag tot en met donderdag en op vrijdag zit ik in Hengelo.
Meer informatie kun je vinden op mijn website: Kinderfysiotherapie Pijl. Kinderfysiotherapie valt onder de basisverzekering en er is geen verwijzing van de huisarts nodig.

Tip: deze boeken over heftige emoties en volle hoofden

Geplaatst in blog, Hooggevoeligheid, Uit de praktijk.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *