Wat kun je doen als de (leer)frustraties van je kind hoog oplopen?

“Dat heeft toch helemaal geen zin?!”

Wintersport is voor mij altijd het ultieme middel om even uit mijn hoofd te komen en helemaal te ontspannen in de buitenlucht. Dit jaar gingen we naar het Ötztal.
Om botbreuken te voorkomen besloot ik dit jaar eerst maar eens wat rustige afdalingen te maken.
En zo sta ik dus geduldig te wachten bij een sleeplift totdat alle skiklasjes met kinderen van een jaar of zeven voorbij zijn gegaan. Net op het moment dat ik wil aansluiten in de lift, hoor ik achter me toch nog een klasje aankomen onder luid protest van één deelnemertje: “Dat heeft toch helemaal geen zin…? Waarom moeten mijn handen op de knieën?” Het is duidelijk dat deze jongen zich niet kan vinden in het feit dat hij de basis moet oefenen voordat hij soepel de berg af kan skiën.

Niet gewend om te oefenen

Zijn gemopper blijft niet onopgemerkt bij zijn ‘skiklasgenootjes’: “Waarom moppert hij toch zo?,” vraagt een jongen aan een meisje dat kennelijk een zusje is van de protesterende jongen. “Ach ja, dat doet hij altijd als hij iets niet in één keer kan. Hij is eraan gewend om alles direct te kunnen en nu is hij boos omdat hij eerst moet oefenen,” zegt het zusje gelaten.

Toe aan een pauze

De begeleidster van de skiklas, een zeer ervaren skilerares, ziet en hoort ook wat ik hoor. We kijken elkaar betekenisvol aan. Even later moet de sleeplift tot aan twee keer toe stilgezet worden. Drie keer raden voor wie?…de mopperende jongen. Ik heb met hem te doen. Kennelijk heeft hij zoveel kruid verschoten aan zijn frustratie dat hij geen energie meer heeft om zich ontspannen, met de skietjes parallel, naar boven te laten slepen. Gelukkig ziet zijn skilerares dit ook. Ze vraagt aan een collega of deze de groep even onder zijn hoede wil nemen terwijl zij met het jongetje een pauze neemt.

Een succeservaring

De volgende dag kom ik het klasje weer tegen en zie ik  het jongetje keurig met de handen op de knieën bochtjes nemen. En als hij beneden is, geeft de skilerares hem een high five en zie ik bij hem een glimlach van oor tot oor. Zo te zien heeft de pauze, de aandacht en een mogelijk gesprekje hem goed gedaan.

Herken jij je kind of leerling in dit mopperende jongetje? Wat doe jij als het kind veel frustratie laat zien als iets niet in één keer lukt? Ga je het kind overtuigen, negeer je het, ga je in discussie of besluit je dat de taak teveel gedoe oplevert en geef je het kind een makkelijke taak?
De moeder van Tobias was bijna van plan om het laatste te doen, maar gelukkig vroeg ze hulp:

Vond je dit nuttig? Dan kun je het delen!
Geplaatst in Blog, Gedrag en emoties, Leren leren, Mindset.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *