Je kent vast wel nog wel dat programma van filosofe Stine Jensen: Yes, ik ben. In de eerste aflevering gaat ze op zoek naar de vraag of het leven maakbaar is, of je een betere versie van jezelf kunt maken. Ze gaat ook te rade in de sport: samen met haar eeneiige tweelingzus Lotte neemt ze penalty’s tegen oud-keeper van het Nederlands elftal Hans van Breukelen. Van Breukelen vertelt dat emoties veel invloed hebben op prestaties, iets wat ik zeer zeker herken bij gevoelige hoogbegaafde kinderen. Ik besluit op zoek te gaan naar zijn boek ‘Winnen’.
Een verrassende ontdekking
Terwijl ik ‘Winnen’ als zoekwoord invoer in de computer van de bibliotheek, staat tot mijn verrassing niet het boek met deze titel van Hans van Breukelen bovenaan de lijst maar een kinderboek van Guurtje Leguijt. Als ik de recensie lees word ik nog nieuwsgieriger: het boek blijkt te gaan over een hoogbegaafde jongen. Van alle boeken over hoogbegaafdheid is me deze nooit eerder opgevallen, dus besluit ik het te lenen.
Hoogbegaafd en onbegrepen
En wat werd ik verrast door dit boek: de schrijfster beschrijft vanuit het perspectief van een tienjarige jongen hoe het voelt om hoogbegaafd te zijn. Friso, zo heet de tienjarige hoofdpersoon, verveelt zich enorm op school. Daarnaast moet hij dealen met de jaloezie van een paar klasgenootjes. Hij heeft regelmatig een conflict met de leerkracht en daardoor belandt hij vaak op de gang. Hij voelt zich erg onbegrepen. Om je een indruk te geven beschrijf ik een passage uit het boek:
“Waarom doe je niet mee terwijl je zo goed kunt rekenen?”
Friso kijkt nog even naar het plafond. Hoe groot is de kans dat juf hem begrijpt?
“Ik doe juist niet mee omdat ik het het allemaal al wéét. Waarom moet ik dan opletten? Ik verveel me dood!”
Hij ziet dat hij pech heeft. Juf wordt een beetje rood. “Dat is een flauwe opmerking, Friso. Je mag altijd de plus-sommen doen. Soms bedenk ik speciaal voor jou extra werk.”
Hij zucht:”Maar ik moet altijd eerst de gewone sommen maken. Terwijl ik zeker weet dat die supersimpel zijn. Ik mag nooit meteen door naar de plustaak. En die is trouwens nog veel te makkelijk.” Hij probeert niet boos te worden. Juf zal hem wel eigenwijs vinden. Raar eigenlijk. Als hij zichzelf is, vindt ze hem eigenwijs en als hij doet alsof hij dingen niet weet of kan vertellen, vindt ze hem normaal.
Kennismaking met Evelien
Doordat hij regelmatig op de gang zit raakt hij in gesprek met Evelien, een klasgenootje dat bijles krijgt in verband met dyscalculie. Ze merken al gauw dat ze tegen dezelfde dingen aanlopen: Evelien wordt net als Friso ook vaak gepest omdat haar klasgenootjes denken dat ze dom is. Friso ontdekt dat Evelien allesbehalve dom is. Evelien is een meisje dat enorm goed kan relativeren en op een slimme manier omgaat met het pestgedrag van haar klasgenootjes. Ze houdt ook Friso regelmatig een spiegel voor.
Een uitdaging
Friso die juist erg goed kan leren wordt tijdens de skatelessen voor het eerst met iets geconfronteerd dat hij niet direct kan. Samen met Evelien besluit hij mee te doen aan een skatewedstrijd. Dit gaat letterlijk en figuurlijk niet zonder vallen en opstaan..
Kortom een verhaal waarin menig hoogbegaafd kind zich zal herkennen en waarin zaken naar voren komen die wellicht tot denken aanzetten. Ondanks dat het boek eigenlijk geschreven is voor kinderen, zal het bij ouders en leerkrachten van hoogbegaafde kinderen ook tot de verbeelding spreken.
Het boek is verkrijgbaar bij slimwinkeltje