Hoogbegaafd en leren memoriseren met Flashcards

Hoe werken flashcards en wanneer zijn ze nuttig? De veertienjarige hoogbegaafde Luuk vertelt dat alle vakken goed gaan, behalve aardrijkskunde, geschiedenis en biologie. “Ik heb moeite met het onder woorden brengen van mijn gedachten,” is zijn verklaring. Gezien het feit dat hij de volgende dag een toets heeft van biologie besluit ik de proef op […]

Lees verder

Hoogbegaafd en ziek van school

Terwijl ik in de werkkamer zit, hoor ik mijn oudste dochter vanuit de naastgelegen badkamer uit volle borst meezingen op het lekkere ritme  van de titelsong van Soof 2: “Judge me niet. Het kan me geen moeoeoer schelen, wat ze denken, ze weten niet beter…” ‘Kan me geen moer schelen wat ze denken, ze weten […]

Lees verder

Hoogbegaafd en secuur leren werken

(Hoog)begaafde kinderen, hun ouders en leerkrachten komen op het gebied van onderwijs een aantal flinke uitdagingen tegen. Eén van deze uitdagingen is leren leren. Leren leren is een containerbegrip. In de praktijk hoor ik ouders en leerkrachten vaak zeggen: “ja, hij moet leren leren hè”? Maar wat moet het kind dan precies leren? Onder leren […]

Lees verder

Goed nieuws voor kinderen met dyslexie en een brede interesse

De firma schoolsupport presenteert van Corona de informatieve leesseries Op bezoek en in het leven van… Schoolsupport biedt een leespakket mét uitgebreide verwerking, kopieerbaar, erbij. In samenwerking met Lexima. Via Mijnschoolsupport.nl bieden ze bij deze series ook .kes bestanden aan voor dyslectische leerlingen. In de leesserie Op bezoek in… lezen leerlingen uit groep 3-5 over de gebruiken en kenmerken in veel […]

Lees verder

Aansluiten bij hun talenten doet kinderen groeien

25 september 2012 bezocht Smart-Ease de conferentie ‘Groeien doe je samen’ door Emiel van Doorn. Deze conferentie werd georganiseerd door Ouders en Onderwijs Twente in de Vrijhof (Universiteit Twente). Een prachtige kerngedachte van Van Doorn is: “Als je niet voor iemands kwaliteiten gaat, moet je van zijn gebreken afblijven.” Emiel van Doorn (1960) is man van […]

Lees verder

Excelleren door optimaal stimuleren van talent

In 2012 bezocht ik de landelijke conferentie georganiseerd door de Stichting Leerplan Ontwikkeling (SLO) in opdracht van OCW. Doel was extra aandacht vragen voor excellentie in het voortgezet onderwijs en de maatregelen uit het actieplan Beter Presteren die daarop betrekking hebben. Een van de maatregelen uit het actieplan Beter Presteren is de oprichting van het […]

Lees verder

Hoogbegaafd en dyslectisch

Hoogbegaafdheid en dyslexie zijn twee diagnoses die elkaar maskeren. Het kan daardoor voor een leraar moeilijk worden om dyslexie bij een hoogbegaafd kind te herkennen. In deze video vertelt een hoogbegaafde leerling met dyslexie zijn verhaal. Dit wordt ondersteund door een remedial teacher en een psycholoog.  

Lees verder