5 soorten reisspellen om mee te nemen op vakantie

De scholen sluiten bijna hun deuren. Dit keer niet vanwege de Coronacrisis maar ‘gewoon’ vanwege de vakantie. De overheid heeft de maatregelen inmiddels wat versoepeld. En misschien heb je nu toch besloten op vakantie te gaan. Vakantie is hét moment om de neus eens uit de boeken te halen en de ogen rust te geven […]

Lees verder

Herkent juf de emoties van je kind?

‘Had mijn kind maar een leerkracht die hem beter begreep,” hoor ik ouders van hoogbegaafde en hooggevoelige kinderen vaak verzuchten. Ik begrijp deze ouders goed: je vertrouwt je grootste ‘goed’ toe aan iemand anders en dan is het uitermate belangrijk dat je kind zich veilig en begrepen voelt. Vooral als kinderen nog op een leeftijd […]

Lees verder

Meivakantie in Coronatijd: Tips voor elk wat wils

Meivakantie, heerlijk! Na zes weken thuiswerken en online meetings met juf of meester is het tijd om de schoolboeken en de schermen even te sluiten. Maar hoe vier je vakantie in Coronatijd? Hebben jij en je kind al plannen gemaakt?   Ik ben op onderzoek gegaan en heb een aantal tips voor elk wat wils op […]

Lees verder

Hoogbegaafd en leren omgaan met uitgestelde aandacht: 5 tips

Iedereen begint al een klein beetje te wennen aan de nieuwe situatie in deze Coronacrisis. Ik krijg bijna dagelijks appjes, mailtjes, foto’s en filmpjes van ouders en hoogbegaafde kinderen over het wel en wee in huis. In het begin gingen de vragen vooral over het vinden van passende leerstof. Op dit moment verzuchten veel ouders […]

Lees verder

6 tips om van thuisonderwijs een succes te maken

Vanaf  maandag 16 maart zitten alle leerlingen, jong en oud, thuis in verband met het Coronavirus. Voor veel kinderen en hun ouders is dat even flink schakelen. Het is voor iedereen een onzekere en spannende tijd. Je probeert als ouders zoveel mogelijk veiligheid te creëren. Je bent gewend aan vaste patronen en die worden nu […]

Lees verder

Experimenteren en leren

Onlangs hoorde ik Nobelprijswinnaar Chemie, Ben Feringa zeggen: “Ik gun ieder kind tenminste één leraar die je weet te inspireren.” Het is niet moeilijk om te raden welke leraar Feringa inspireerde. Dat was natuurlijk zijn scheikundeleraar. Is jouw kind, net als Ben Feringa destijds, ook nieuwsgierig en houdt het van experimenteren? Dan heb ik hier […]

Lees verder

Verzinnen, bouwen en creëren

Ik krijg van ouders regelmatig de vraag: Mijn kind is een echte bouwer maar wat is nou uitdagend bouwmateriaal. Knex, Lego, Duplo en Kapla kent vrijwel iedereen wel. Maar misschien heb je dit nog niet ontdekt: LaQ Over laQ heb ik al eens geschreven in één van mijn vorige blogs. Deze heb ik op nummer […]

Lees verder
Kinderen die bakken

Wat hebben pepernoten met executieve functies te maken?

De Sint is weer in het land. De schappen in de supermarkten liggen weer vol met ‘suikergoed, marsepein en pepernoten.’ Lekker!! Maar weet je wat nog lekkerder en vooral leuker is? Zelf pepernoten bakken. Niet alleen leuk en lekker maar ook nog heel erg leerzaam. Bakken en executieve functies Bakken doet een groot beroep op […]

Lees verder

Sociaal-emotioneel voor of sociaal-emotioneel achter?

Als ik vertel dat ik met hoogbegaafde kinderen werk dan krijg ik vaak de reactie: “Oh ja, dat zijn misschien wel kinderen die heel slim zijn maar sociaal-emotioneel lopen ze vaak ver achter hè? Die vraag of liever deze overtuiging, zul je als ouder van een hoogbegaafd kind ook vast regelmatig hebben gehoord. Maar wat […]

Lees verder