Op een zonnige zaterdagochtend werd ik wakker met het nieuws dat vrienden van ons grootouders zijn geworden van een kleindochter. Fantastisch toch?! Terwijl ik hen alvast een berichtje stuur om hen te feliciteren met het goede nieuws, denk ik aan dit kleine wereldwondertje dat nog een hele weg te gaan heeft: ze heeft nog heel […]
Lees verderExecutieve functies vormen soms een struikelblok voor hoogbegaafde kinderen. Maar er is ook goed nieuws: je kunt ze trainen!
“Wordt mijn hoogbegaafde kind wel voldoende uitgedaagd?”
“Ik vraag me echt af of mijn kind wel voldoende wordt uitgedaagd. Hij komt zo vaak boos uit school. En als ik dit bespreek met de leerkracht, dan geeft hij aan dat ik me echt geen zorgen moet maken. Volgens hem passen ze de leerstof aan op zijn niveau. Maar ik twijfel echt of hij […]
Lees verderHoogbegaafd en in de weerstand? 10 tips voor een positieve wending
Leestips Het boek waarvan je wilde dat je ouders het hadden gelezen – Philippa Perry Kinderen zijn geen puppy’s , de kracht van zelfsturing in opvoeding – Jürgen Peeters Positive discipline – Jane Nelson e.a. Zo kun je mij bereiken – door Patricia Antersijn e.a. Red mij niet – Sanne van Arnhem “Dat heb ik weer!” “Dat heb […]
Lees verder7 spellen om de uitdaging aan te gaan tegen jezelf
“Mijn kind haakt af zodra hij niet direct tot de oplossing komt. Hoe leer ik mijn kind omgaan met een uitdaging?” Herkenbaar? Deze vraag krijg ik niet alleen vaak van ouders van hoogbegaafde kinderen maar ook van hun leerkrachten. Voor veel hoogbegaafde kinderen voelt het leren van nieuwe dingen als ijskoud water. Ze willen de uitdaging […]
Lees verderIs jouw hoogbegaafde kind ook zo snel verveeld?
In mijn praktijk hoor ik ouders vaak zeggen dat hun hoogbegaafde kind zich zo snel verveelt. Stapels Smart-games, de nieuwste uitbreidingssets van Gravitrax, dozen technisch Lego, vullen de kast. Maar alles blijft onaangeroerd. Herkenbaar? De vraag is waar die verveling vandaan komt? Is dit spelmateriaal werkelijk zo saai? Zou het ook kunnen dat je kind het […]
Lees verderStress in de ochtend? 10 tips voor een ontspannen ochtendroutine
Executieve functies heb je de hele dag nodig. Het begint al bij het wakker worden. Kinderen moeten deze vaardigheden nog ontwikkelen en daar is geduld voor nodig. Misschien herken je dit: je staat ’s ochtends op tijd op omdat je naar je werk moet. Je hebt alles al goed voorbereid: je tas staat klaar, de […]
Lees verderDoubleren of leren leren? 8 tips om je hoogbegaafde kind door de leerkuil te helpen
Bambi op het ijs Veel hoogbegaafde kinderen krijgen te lang leerstof aangeboden in hun comfortzone. Bij de aanblik van een uitdagende opdracht schieten ze onmiddellijk in de stress. In hun reactie schieten ze alle kanten op, vergelijkbaar met ‘Bambi’ die voor het eerst op het ijs staat, probeert te lopen en vervolgens alle kanten op […]
Lees verder“Mijn hoogbegaafde kind vindt alles saai”
‘Ik vind het saaaaai’!!! Dit is vast een zinnetje dat je regelmatig hoort als ouder of leerkracht bent, van een hoogbegaafd kind. Misschien denk je dat het kind gebrek aan uitdaging heeft. Maar is dat altijd wel zo? Wat bedoelt het kind als het zegt dat iets saai is? Is de taak dan werkelijk te […]
Lees verderUitstelgedrag: “Hoe help ik mijn kind om zijn werk maken?”
Ik hoor veel ouders klagen over het feit dat hun kind maar moeizaam in actie komt als het gaat om het doen van schoolse taken. Niet alleen de ouders maar ook het kind zelf heeft hier last van. De 10-jarige Noah zit in groep 7 en om hem voor te bereiden op het voortgezet onderwijs, krijgt […]
Lees verderVijf tips om te voorkomen dat je hoogbegaafde kinderen je de hele dag claimen in de vakantie
De overgang van school naar vakantie is voor veel hoogbegaafde en hooggevoelige kinderen en hun ouders vaak een flinke uitdaging. Ineens valt dan de structuur en voorspelbaarheid weg. Een aantal van deze kinderen wordt dan humeurig. En dit heeft misschien wel weer een wisselwerking op jouw humeur. Je moet vaak zelf bijkomen van de hectiek van […]
Lees verder