Executieve functies thuis en op school

Samen op weg naar zelfstandigheid Wist je dat het goed kunnen gebruiken van verschillende executieve functies belangrijker lijkt voor het voorspellen van schoolsucces, dan IQ? Onderzoek van Bornett et al. (2008) toont aan dat een goed ontwikkeld zelfsturend vermogen (zelfsturing is een belangrijke executieve functie) bij kinderen zorgt voor een verbetering van het sociale  gedrag […]

Lees verder

Hoogbegaafd en moeite met begrijpend lezen?

(Hoog)begaafde kinderen, hun ouders en leerkrachten komen op het gebied van onderwijs een aantal flinke uitdagingen tegen. Eén van deze uitdagingen is leren leren. Zoals ik in mijn vorige blog ‘Als leren frustrerend is’ al schreef, vallen onder leren leren een aantal deelvaardigheden. Zo is begrijpend lezen er daar één van. In dit blog vertel ik […]

Lees verder

Leren leren: organiseren

(Hoog)begaafde kinderen, hun ouders en leerkrachten komen op het gebied van onderwijs een aantal flinke uitdagingen tegen. Deze kinderen hebben wel de aanleg om te leren maar hoe zorg je er nu voor dat dit talent leidt tot passende prestaties? In de vorige blogs werd al beschreven hoe belangrijk het is om secuur te werken […]

Lees verder

Hoogbegaafd en leren plannen en uitvoeren

(Hoog)begaafde kinderen, hun ouders en leerkrachten komen op het gebied van onderwijs een aantal flinke uitdagingen tegen. Eén van deze uitdagingen is leren leren. Leren leren een containerbegrip. Je moet een flink aantal vaardigheden ontwikkelen om ervoor te zorgen dat je met jouw talent passende resultaten kunt laten zien. Misschien ben je je er niet zo […]

Lees verder

Leren leren: het zweet op de juiste rug

Het is zondagochtend. Als ik me in de badkamer klaarmaak voor het ontbijt,  hoor ik mijn dochter uit de keuken roepen:”Mám, hoe snijd je eigenlijk een ananas?!” Uiteraard wil ik behulpzaam zijn maar halverwege de trap bedenk ik me nog net op tijd wat verstandiger is: voordoen of haar zelf een oplossing laten bedenken? Uit […]

Lees verder

Hoogbegaafd en secuur leren werken

(Hoog)begaafde kinderen, hun ouders en leerkrachten komen op het gebied van onderwijs een aantal flinke uitdagingen tegen. Eén van deze uitdagingen is leren leren. Leren leren is een containerbegrip. In de praktijk hoor ik ouders en leerkrachten vaak zeggen: “ja, hij moet leren leren hè”? Maar wat moet het kind dan precies leren? Onder leren […]

Lees verder

Executieve functies: van slim naar zelfstandig

Niets is zo frustrerend als te moeten toezien hoe je veelbelovende zoon of dochter worstelt met de gewone dagelijkse taken. Klasgenootjes doen trouw hun huiswerk, nemen de briefjes van school mee naar huis en oefenen topo en dictee voor het slapengaan. Hoe komt het dat jouw zoon, die allang kan lezen en een geweldige rekenaar […]

Lees verder

Help, mijn kind is onhandig!

Stel, je bent ouder van een talentvol kind. Maar tijdens de 10-minutengesprekken hoor je structureel hetzelfde: je kind verstoort de lessen vaak, heeft zijn werk niet op tijd af, werkt slordig en het handschrift is onleesbaar. Ook thuis wordt je geduld regelmatig op de proef gesteld: je kind is steeds de laatste die tijdens het eten het […]

Lees verder