Vrienden worden met je innerlijke criticus Je herkent het vast wel van die momenten dat je denkt ‘….komt dit ooit nog goed?!’ Ik hoor het ouders en ook kinderen vaak zeggen aan het begin van een begeleidingstraject. Ik zie hen rondjes draaien op de rotonde van het leven en geen afslag nemen omdat ze bang […]
Lees verderFaalangst en onderpresteren komen regelmatig voor bij hoogbegaafde kinderen. Hier schrijf ik over mijn ervaringen en de oplossingen die we samen vinden.
“Wordt mijn hoogbegaafde kind wel voldoende uitgedaagd?”
“Ik vraag me echt af of mijn kind wel voldoende wordt uitgedaagd. Hij komt zo vaak boos uit school. En als ik dit bespreek met de leerkracht, dan geeft hij aan dat ik me echt geen zorgen moet maken. Volgens hem passen ze de leerstof aan op zijn niveau. Maar ik twijfel echt of hij […]
Lees verderIs hij wel echt hoogbegaafd?!
Ik kom het in de praktijk regelmatig tegen: wanneer een hoogbegaafde leerling slechte toetsresultaten haalt, snappen veel leerkrachten niet hoe dit kan. Er wordt allereerst getwijfeld aan de inzet maar als dat de oorzaak niet blijkt te zijn, dan rijst al snel de vraag: Is hij wel echt hoogbegaafd?! Ouders verwijzen dan naar een capaciteitenonderzoek […]
Lees verder7 spellen om de uitdaging aan te gaan tegen jezelf
“Mijn kind haakt af zodra hij niet direct tot de oplossing komt. Hoe leer ik mijn kind omgaan met een uitdaging?” Herkenbaar? Deze vraag krijg ik niet alleen vaak van ouders van hoogbegaafde kinderen maar ook van hun leerkrachten. Voor veel hoogbegaafde kinderen voelt het leren van nieuwe dingen als ijskoud water. Ze willen de uitdaging […]
Lees verderHoogbegaafd en diep in de put
Het kan soms gebeuren dat een kind zo’n hoge drempel heeft opgebouwd om te leren dat het leren helemaal tot stilstand komt. Ouders en leerkrachten zetten alles in het werk om het kind weer in beweging te krijgen maar het kind geeft telkens ‘niet thuis’. Sterker nog, ouders zien hun kind steeds verder in de […]
Lees verderDoubleren of leren leren? 8 tips om je hoogbegaafde kind door de leerkuil te helpen
Bambi op het ijs Veel hoogbegaafde kinderen krijgen te lang leerstof aangeboden in hun comfortzone. Bij de aanblik van een uitdagende opdracht schieten ze onmiddellijk in de stress. In hun reactie schieten ze alle kanten op, vergelijkbaar met ‘Bambi’ die voor het eerst op het ijs staat, probeert te lopen en vervolgens alle kanten op […]
Lees verderHoogbegaafd: van lijden naar leiderschap
Iets nieuws leren kan zo’n enorme kick geven, weet ik uit ervaring. Het geeft je energie en het is de motor om nog meer nieuwe dingen te leren. Waarom gaat het leren bij veel hoogbegaafde kinderen dan met zoveel frustraties gepaard? Hoe kan het dat zulke talentvolle kinderen het plezier in leren zo snel verliezen? […]
Lees verderHoogbegaafd: waar wrijving is komt glans
“Ik heb eindelijk het gevoel dat we weer een gezin zijn,” zegt Marion, de moeder van Jort. Ik kijk haar aan en ik zie de tranen opwellen in haar ogen. Ik snap haar emotie want nu ruim een jaar geleden was de situatie in huize Weldam heel anders. Er was veel spanning in het gezin. […]
Lees verder‘Help, ik kan het niet!’ Hoogbegaafd en leren omgaan met stress (3)
Leren is niet altijd leuk en kan soms leiden tot de nodige frustraties. Sommige kinderen zijn meester in het mijden van deze stresssituaties. Ik schreef er al over in mijn vorige blog. Bij andere kinderen lopen de emoties hoog op. Deze reactie op stress is niet alleen lastig voor het kind maar ook voor de ouders. […]
Lees verderHoogbegaafd: loslaten en weer doorgaan
Ik zeg wel eens gekscherend tegen ouders: ‘Ja, naast een appelboom liggen geen peren.’ Waarmee ik zoveel wil zeggen als: zowel de kwaliteiten als de schaduwkanten van je kind komen ergens vandaan. Hoogbegaafde kinderen hebben vaak een enorm hoog rechtvaardigheidsgevoel, zijn kritisch ingesteld en kunnen volharden in hun mening. Het zijn kwaliteiten en tegelijkertijd valkuilen. […]
Lees verder