Bambi op het ijs Veel hoogbegaafde kinderen krijgen te lang leerstof aangeboden in hun comfortzone. Bij de aanblik van een uitdagende opdracht schieten ze onmiddellijk in de stress. In hun reactie schieten ze alle kanten op, vergelijkbaar met ‘Bambi’ die voor het eerst op het ijs staat, probeert te lopen en vervolgens alle kanten op […]
Lees verderFaalangst en onderpresteren komen regelmatig voor bij hoogbegaafde kinderen. Hier schrijf ik over mijn ervaringen en de oplossingen die we samen vinden.
Hoogbegaafd: van lijden naar leiderschap
Iets nieuws leren kan zo’n enorme kick geven, weet ik uit ervaring. Het geeft je energie en het is de motor om nog meer nieuwe dingen te leren. Waarom gaat het leren bij veel hoogbegaafde kinderen dan met zoveel frustraties gepaard? Hoe kan het dat zulke talentvolle kinderen het plezier in leren zo snel verliezen? […]
Lees verderHoogbegaafd: waar wrijving is komt glans
“Ik heb eindelijk het gevoel dat we weer een gezin zijn,” zegt Marion, de moeder van Jort. Ik kijk haar aan en ik zie de tranen opwellen in haar ogen. Ik snap haar emotie want nu ruim een jaar geleden was de situatie in huize Weldam heel anders. Er was veel spanning in het gezin. […]
Lees verder‘Help, ik kan het niet!’ Hoogbegaafd en leren omgaan met stress (3)
Leren is niet altijd leuk en kan soms leiden tot de nodige frustraties. Sommige kinderen zijn meester in het mijden van deze stresssituaties. Ik schreef er al over in mijn vorige blog. Bij andere kinderen lopen de emoties hoog op. Deze reactie op stress is niet alleen lastig voor het kind maar ook voor de ouders. […]
Lees verderHoogbegaafd: loslaten en weer doorgaan
Ik zeg wel eens gekscherend tegen ouders: ‘Ja, naast een appelboom liggen geen peren.’ Waarmee ik zoveel wil zeggen als: zowel de kwaliteiten als de schaduwkanten van je kind komen ergens vandaan. Hoogbegaafde kinderen hebben vaak een enorm hoog rechtvaardigheidsgevoel, zijn kritisch ingesteld en kunnen volharden in hun mening. Het zijn kwaliteiten en tegelijkertijd valkuilen. […]
Lees verderAls je kind niet tegen zijn verlies kan: speel een coöperatief spel
Kan jouw hoogbegaafde kind ook zo moeilijk tegen zijn verlies? Ik zie het veel in mijn praktijk en hoor ouders vaak verzuchten dat ze hopen dat hun kind hier vlot mee leert dealen. Maar zoiets kun je helaas niet afdwingen. Ik ken zelfs mensen die nooit over deze fase heen komen. Ja, dan kun je […]
Lees verderHoogbegaafd en leren leren: hoe krijg ik mijn leerling ‘in het zadel’?
Niet elk hoogbegaafd kind laat zijn cognitieve talent zien. Zeker als het kind nooit heeft leren leren. Sommigen onder hen vallen dan op door hun afwezige blik, te trage of chaotische werkaanpak. Ze geven tijdens proefwerken antwoorden die totaal niet lijken te passen bij de vraag. Leerkrachten uiten dan al snel hun zorgen en vragen […]
Lees verderHoogbegaafd en hoe voorkom je dat als ouder tussen twee vuren in komt te staan
Heb jij ook het gevoel dat je van tijd tot tijd tussen twee vuren instaat? Dat je aan de ene kant de behoeftes van je kind wilt respecteren maar dat je aan de andere kant hier vanuit school geen ruimte voor krijgt? Dat kost bakken energie. Hoe je kunt zorgen voor meer balans en een […]
Lees verderIn etappes naar je einddoel
Soms kan een doel zo groot zijn en zo ver weg liggen dat je eigenlijk al geen zin meer hebt om er aan te beginnen. Herken je dat? Maar goed, sommige doelen wil of moet je toch halen. Wat kun je dan doen om het doel toch te bereiken? Tijdens een vakantie in Italië had […]
Lees verderHooggevoelig naar de brugklas: 7 tips om de eerste schoolweken te overleven
In een eerste schoolweek komt er veel op je kind af. En daarmee niet alleen op je kind maar dan vaak ook op jou. Zeker als je kind hooggevoelig is. De grens tussen toegeven aan de behoefte van je kind en je kind verleiden om de uitdaging toch aan te gaan kan een flink dilemma […]
Lees verder