Niet elk hoogbegaafd kind laat zijn cognitieve talent zien. Zeker als het kind nooit heeft leren leren. Sommigen onder hen vallen dan op door hun afwezige blik, te trage of chaotische werkaanpak. Ze geven tijdens proefwerken antwoorden die totaal niet lijken te passen bij de vraag. Leerkrachten uiten dan al snel hun zorgen en vragen […]
Lees verderFaalangst en onderpresteren komen regelmatig voor bij hoogbegaafde kinderen. Hier schrijf ik over mijn ervaringen en de oplossingen die we samen vinden.
Hoogbegaafd en hoe voorkom je dat als ouder tussen twee vuren in komt te staan
Heb jij ook het gevoel dat je van tijd tot tijd tussen twee vuren instaat? Dat je aan de ene kant de behoeftes van je kind wilt respecteren maar dat je aan de andere kant hier vanuit school geen ruimte voor krijgt? Dat kost bakken energie. Hoe je kunt zorgen voor meer balans en een […]
Lees verderIn etappes naar je einddoel
Soms kan een doel zo groot zijn en zo ver weg liggen dat je eigenlijk al geen zin meer hebt om er aan te beginnen. Herken je dat? Maar goed, sommige doelen wil of moet je toch halen. Wat kun je dan doen om het doel toch te bereiken? Tijdens een vakantie in Italië had […]
Lees verderHooggevoelig naar de brugklas: 7 tips om de eerste schoolweken te overleven
In een eerste schoolweek komt er veel op je kind af. En daarmee niet alleen op je kind maar dan vaak ook op jou. Zeker als je kind hooggevoelig is. De grens tussen toegeven aan de behoefte van je kind en je kind verleiden om de uitdaging toch aan te gaan kan een flink dilemma […]
Lees verderHoogbegaafd en: “Ik doe het pas als ik zeker weet dat ik het kan!”
Hoogbegaafde kinderen kunnen heel verschillend zijn maar lijken in bepaalde opzichten op elkaar. Dat maakt mijn werk dan ook erg boeiend. Wat ik regelmatig terug hoor is: “Mijn kind ging pas fietsen toen ie zeker wist dat hij het kon. Mijn kind weigerde te oefenen. Maar van de één op de andere dag kon ik […]
Lees verderHoogbegaafd: vertrouwen geven maar niet dwingen
Ik zie veel jongeren in mijn praktijk die het talent hebben om te leren maar die de lol in het leren verloren zijn. Ze hebben geen motivatie om zich elke dag bezig te houden met het luisteren naar antwoorden waar ze niet in geïnteresseerd zijn. Ouders en ook leerkrachten zien met lede ogen aan hoe […]
Lees verderWat heeft de Citotoets met onderpresteren te maken?
Vlak na de Cito-uitslagen loopt het altijd storm met aanmeldingen. Het zijn daarom altijd lange, volle werkdagen. Vandaag was het ook weer zo’n dag.Als ik om half zeven thuis kom zie ik een berichtje in Whatsapp dat me erg nieuwsgierig maakt:”We hebben de resultaten van het intelligentie-onderzoek. Kun je me bellen? Een berichtje van de […]
Lees verderHoogbegaafdheid en tegenvallende Citoresultaten
In het midden en aan het einde van het schooljaar wordt er op veel scholen getoetst met de Citotoets. Een spannende tijd voor veel leerlingen en hun ouders. Fijn als de resultaten overeenkomen met de verwachting. Maar wát als dit niet het geval is? Veel ouders en leerkrachten van (hoog)begaafde kinderen gaan ervan uit dat […]
Lees verder7 tips om je hoogbegaafde leerling te motiveren
Hoogbegaafde kinderen, hun ouders en hun leerkrachten komen op het gebied van onderwijs een aantal flinke uitdagingen tegen. Eén van die uitdagingen is: hoe hou je ze gemotiveerd? Veel talentvolle leerlingen gaan naar school omdat het moet. Het plezier in leren hebben ze al lang verloren. Ze zijn hun motivatie kwijt. Vroeg of laat leidt […]
Lees verderAls je wilt dat je kind gaat klimmen moet je er niet bovenop zitten?
Afgelopen zondag was ze weer te zien in de luizenmoeder: juf Ank. Hilarisch en pijnlijk herkenbaar. Deze kritische en dwingende juf laat de laatste tijd steeds vaker haar menselijke kant zien. Op het juiste moment geeft ze panikerende ouders het inzicht dat als je wilt dat je kind omhoog kan klimmen, je er niet bovenop […]
Lees verder