In etappes naar je einddoel

Soms kan een doel zo groot zijn en zo ver weg liggen dat je eigenlijk al geen zin meer hebt om er aan te beginnen. Herken je dat? Maar goed, sommige doelen wil of moet je toch halen. Wat kun je dan doen om het doel toch te bereiken? Tijdens een vakantie in Italië had […]

Lees verder

Hoogbegaafd: vertrouwen geven maar niet dwingen

Ik zie veel jongeren in mijn praktijk die het talent hebben om te leren maar die de lol in het leren verloren zijn. Ze hebben geen motivatie om zich elke dag bezig te houden met het luisteren naar antwoorden waar ze niet in geïnteresseerd zijn. Ouders en ook leerkrachten zien met lede ogen aan hoe […]

Lees verder

Wat heeft de Citotoets met onderpresteren te maken?

Vlak na de Cito-uitslagen loopt het altijd storm met aanmeldingen. Het zijn daarom altijd lange, volle werkdagen. Vandaag was het ook weer zo’n dag.Als ik om half zeven thuis kom zie ik een berichtje in Whatsapp dat me erg nieuwsgierig maakt:”We hebben de resultaten van het intelligentie-onderzoek. Kun je me bellen? Een berichtje van de […]

Lees verder

Hoogbegaafdheid en tegenvallende Citoresultaten

In het midden en aan het einde van het schooljaar wordt er op veel scholen getoetst met de Citotoets. Een spannende tijd voor veel leerlingen en hun ouders. Fijn als de resultaten overeenkomen met de verwachting. Maar wát als dit niet het geval is? Veel ouders en leerkrachten van (hoog)begaafde kinderen gaan ervan uit dat […]

Lees verder

7 tips om je hoogbegaafde leerling te motiveren

Hoogbegaafde kinderen, hun ouders en hun leerkrachten komen op het gebied van onderwijs een aantal flinke uitdagingen tegen. Eén van die uitdagingen is: hoe hou je ze gemotiveerd? Veel talentvolle leerlingen gaan naar school omdat het moet. Het plezier in leren hebben ze al lang verloren. Ze zijn hun motivatie kwijt. Vroeg of laat leidt […]

Lees verder