Hoogbegaafd en ziek van school

Terwijl ik in de werkkamer zit, hoor ik mijn oudste dochter vanuit de naastgelegen badkamer uit volle borst meezingen op het lekkere ritme  van de titelsong van Soof 2: “Judge me niet. Het kan me geen moeoeoer schelen, wat ze denken, ze weten niet beter…” ‘Kan me geen moer schelen wat ze denken, ze weten […]

Lees verder

Geen klik met de leerkracht: wat nu?

“Tjonge wat lijkt dit kind op mij!! Het lijkt wel of ik de hele tijd in de spiegel kijk,” zegt Marja, de moeder van Iris. We kunnen er gelukkig samen om lachen als ik zeg: “Ja joh, naast een appelboom liggen geen peren.” Zo moeder zo dochter Marja en dochter Iris zijn allebei vrolijke, energieke, […]

Lees verder

Hoogbegaafd en onderpresteren: het vervolg van Tycho

Herinneren jullie je Tycho nog: een leuke, nieuwsgierige, pientere jongen die helaas al vroegtijdig vastliep in het onderwijs? Zijn moeder vertelt hoe het verder ging: Hoera, de testuitslag! Of toch te vroeg gejuicht? We zagen het dus inderdaad niet verkeerd. Hij had meer dan voldoende potentieel. Nu zou het allemaal goedkomen. Aan de hand van […]

Lees verder

Rekenvaardigheden verbeteren? Speel rekenspelletjes!

Ik zie ze veel in mijn praktijk: hoogbegaafde kinderen die nog op hun vingers tellen om het antwoord te geven op rekenopgaven of een geheel eigen strategie hebben ontwikkeld om aan het antwoord te komen. Ze hebben het rekenen nog niet geautomatiseerd. Het rekentempo ligt laag en in de hogere groepen levert dit steeds meer […]

Lees verder

Cito-angst: een slechte raadgever

Hoe frustrerend is het als je veel meer kunt dan de Cito-uitslag doet vermoeden. In het ideale geval zou de leerkracht die de kwaliteiten van de leerling kent, dit relativeren. Maar in het geval van Madieke komt de uitslag hard aan. Ze is door de Cito-uitslagen zo onzeker geworden dat ook de resultaten van de […]

Lees verder

Informatie-avond hoogbegaafdheid en asynchrone ontwikkeling 2017: Volgeboekt!!

In de week van de hoogbegaafdheid , organiseert Smart-Ease ook dit jaar op maandagavond 13 maart 2017  weer een informatie-avond over hoogbegaafdheid en asynchrone ontwikkeling. Bij jonge (hoog)begaafde kinderen (4 tot en met 9 jaar) kunnen de ontwikkelingsgebieden namelijk uiteen lopen. Dit geeft hen het gevoel alsof ze bijvoorbeeld een marathon willen lopen maar dat de ’te grote […]

Lees verder

Eindelijk naar school: over hoogbegaafd en onderpresteren

Tycho en zijn ouders keken verwachtingsvol uit naar de eerste schooldag. Volgens Marjan, de moeder van Tycho, was hij er erg aan toe. Ze kon hem thuis nog maar moeilijk uitdagen. Zij en haar man hoopten natuurlijk van harte dat de schooltijd een succeservaring zou worden. Maar dit pakte toch wat anders uit. Marjan, de […]

Lees verder

Smart-Ease in Enschede: hoe het begon

Vijf jaar was ie toen hij met wallen onder zijn ogen op de bank zat; klagend over buikpijn en hoofdpijn. Hij wilde niet meer naar school.  Was dit het vrolijke, ondeugende, nieuwsgierige jongetje dat we een een jaar geleden naar school brachten? Hij had er zo naar uitgekeken Even riep het bij mij herinnering op […]

Lees verder