Hoogbegaafd: ik zie, ik zie, wat jij (nog) niet ziet

“Nee, ze laat het nog niet zien in de klas,” hoor ik leerkrachten vaak zeggen als ik hen spreek over de leerbehoeftes van een (vermoedelijk) hoogbegaafd kind. Bij mij rijst dan direct de vraag ‘wat wil je zien?’ In een 1-op-1-gesprekje en tijdens de les wordt toch vaak al duidelijk wat een kind in z’n […]

Lees verder

Dex (10): “Op school ben ik heel anders”

Jezelf durven zijn en opkomen voor je eigen behoeftes is voor veel hoogbegaafde scholieren van belang maar ook vaak een uitdaging. ‘Waar zit de uitdaging dan in?’, zul je misschien denken. Uit de praktijk blijkt dat de uitdaging vooral zit in het leren omgaan met de reactie van de ander. Op het moment dat het […]

Lees verder

Hoogbegaafd en passend onderwijs: ‘als je doet wat je altijd deed….’

‘Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg.’ Een mooie spreuk die niet alleen geldt voor kinderen maar ook voor ouders en professionals. Hoogbegaafde kinderen hebben onderwijsbehoeftes die meestal niet passen bij het reguliere aanbod. Je wordt als leerkracht daarom uitgedaagd om ‘dat wat je altijd deed’ los te laten […]

Lees verder

Hoogbegaafd: wat als de juf niet ziet wat jij thuis ziet?

“Ze ziet niet wat wij thuis zien.” Ik zie de machteloosheid in de ogen van Jolanda, de moeder van de vierjarige Nora. “Ons kind is thuis heel anders dan op school. We horen van haar juf dat ze veel observeert, stil is en weinig initiatief neemt. We vertelden de leerkracht dat we ons kind hier […]

Lees verder

Hoogbegaafd en in een dip? Hoog tijd voor de KD-methodiek

Leestips Het boek waarvan je wilde dat je ouders het hadden gelezen  –  Philippa Perry Kinderen zijn geen puppy’s , de kracht van zelfsturing in opvoeding –  Jürgen Peeters Positive discipline – Jane Nelson e.a. Zo kun je mij bereiken – door Patricia Antersijn e.a. Red mij niet – Sanne van Arnhem Heb jij ook van die dagen dat […]

Lees verder

Waarom een leerkracht die jouw kind (nog) niet begrijpt, nuttig kan zijn

Leestips: Het boek waarvan je wilde dat je ouders het hadden gelezen  –  Philippa Perry Kinderen zijn geen puppy’s , de kracht van zelfsturing in opvoeding –  Jürgen Peeters Positive discipline – Jane Nelson e.a. Zo kun je mij bereiken – door Patricia Antersijn e.a. Red mij niet – Sanne van Arnhem Socrates op sneakers – Elke Wiss “De […]

Lees verder

Hoogbegaafd en in de weerstand? 10 tips voor een positieve wending

Leestips Het boek waarvan je wilde dat je ouders het hadden gelezen  –  Philippa Perry Kinderen zijn geen puppy’s , de kracht van zelfsturing in opvoeding –  Jürgen Peeters Positive discipline – Jane Nelson e.a. Zo kun je mij bereiken – door Patricia Antersijn e.a. Red mij niet – Sanne van Arnhem “Dat heb ik weer!” “Dat heb […]

Lees verder

Passend onderwijs: tranen van opluchting

‘Hij komt zonder mokken zijn bed uit, verzorgt zichzelf weer goed en loopt weer rechtop’. Deze woorden hoor ik vaak van ouders als hun kind passend onderwijs krijgt. Jammer dat we vaak zoveel bergen moeten beklimmen voordat we dat doel bereiken. De ouders van Ivo liepen ook al tijden aan tegen het feit dat hun […]

Lees verder

7 spellen om de uitdaging aan te gaan tegen jezelf

“Mijn kind haakt af zodra hij niet direct tot de oplossing komt. Hoe leer ik mijn kind omgaan met een uitdaging?” Herkenbaar? Deze vraag krijg ik niet alleen vaak van ouders van hoogbegaafde kinderen maar ook van hun leerkrachten.  Voor veel hoogbegaafde kinderen voelt het leren van nieuwe dingen als ijskoud water. Ze willen de uitdaging […]

Lees verder