‘Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg.’ Een mooie spreuk die niet alleen geldt voor kinderen maar ook voor ouders en professionals. Hoogbegaafde kinderen hebben onderwijsbehoeftes die meestal niet passen bij het reguliere aanbod. Je wordt als leerkracht daarom uitgedaagd om ‘dat wat je altijd deed’ los te laten […]
Lees verderGedrag is een waarschuwingslampje. In deze blogs geef ik je een kijkje achter het gedrag en hoe je kunt omgaan met heftige emoties.
Hoogbegaafd: wat als de juf niet ziet wat jij thuis ziet?
“Ze ziet niet wat wij thuis zien.” Ik zie de machteloosheid in de ogen van Jolanda, de moeder van de vierjarige Nora. “Ons kind is thuis heel anders dan op school. We horen van haar juf dat ze veel observeert, stil is en weinig initiatief neemt. We vertelden de leerkracht dat we ons kind hier […]
Lees verderHoogbegaafd en in een dip? Hoog tijd voor de KD-methodiek
Leestips Het boek waarvan je wilde dat je ouders het hadden gelezen – Philippa Perry Kinderen zijn geen puppy’s , de kracht van zelfsturing in opvoeding – Jürgen Peeters Positive discipline – Jane Nelson e.a. Zo kun je mij bereiken – door Patricia Antersijn e.a. Red mij niet – Sanne van Arnhem Heb jij ook van die dagen dat […]
Lees verderWaarom een leerkracht die jouw kind (nog) niet begrijpt, nuttig kan zijn
Leestips: Het boek waarvan je wilde dat je ouders het hadden gelezen – Philippa Perry Kinderen zijn geen puppy’s , de kracht van zelfsturing in opvoeding – Jürgen Peeters Positive discipline – Jane Nelson e.a. Zo kun je mij bereiken – door Patricia Antersijn e.a. Red mij niet – Sanne van Arnhem Socrates op sneakers – Elke Wiss “De […]
Lees verderHoogbegaafd en in de weerstand? 10 tips voor een positieve wending
Leestips Het boek waarvan je wilde dat je ouders het hadden gelezen – Philippa Perry Kinderen zijn geen puppy’s , de kracht van zelfsturing in opvoeding – Jürgen Peeters Positive discipline – Jane Nelson e.a. Zo kun je mij bereiken – door Patricia Antersijn e.a. Red mij niet – Sanne van Arnhem “Dat heb ik weer!” “Dat heb […]
Lees verderPassend onderwijs: tranen van opluchting
‘Hij komt zonder mokken zijn bed uit, verzorgt zichzelf weer goed en loopt weer rechtop’. Deze woorden hoor ik vaak van ouders als hun kind passend onderwijs krijgt. Jammer dat we vaak zoveel bergen moeten beklimmen voordat we dat doel bereiken. De ouders van Ivo liepen ook al tijden aan tegen het feit dat hun […]
Lees verder“Mijn hoogbegaafde leerling blokkeert als ik een vraag stel. Wat kan ik doen?”
12 tips om een ‘droomdenker’ op weg te helpen “Ik weet niet goed hoe ik Dex kan helpen. Hij komt regelmatig bij me en als ik dan vraag wat er is, kijkt hij me aan alsof hij water ziet branden. Ook als ik tussendoor vragen aan hem stel, zie ik dat hij blokkeert. Wat kan […]
Lees verder7 spellen om de uitdaging aan te gaan tegen jezelf
“Mijn kind haakt af zodra hij niet direct tot de oplossing komt. Hoe leer ik mijn kind omgaan met een uitdaging?” Herkenbaar? Deze vraag krijg ik niet alleen vaak van ouders van hoogbegaafde kinderen maar ook van hun leerkrachten. Voor veel hoogbegaafde kinderen voelt het leren van nieuwe dingen als ijskoud water. Ze willen de uitdaging […]
Lees verderIs jouw hoogbegaafde kind ook zo snel verveeld?
In mijn praktijk hoor ik ouders vaak zeggen dat hun hoogbegaafde kind zich zo snel verveelt. Stapels Smart-games, de nieuwste uitbreidingssets van Gravitrax, dozen technisch Lego, vullen de kast. Maar alles blijft onaangeroerd. Herkenbaar? De vraag is waar die verveling vandaan komt? Is dit spelmateriaal werkelijk zo saai? Zou het ook kunnen dat je kind het […]
Lees verderDe dramadriehoek: elf redenen tot nodeloos redden
Als je kind gefrustreerd of verdrietig is dan wil je niets liever dan dat de ‘bui’ snel overgaat. Een logische reactie is dan, dat je je kind gaat helpen. Maar in plaats van dat je ziet dat het beter gaat, zie je dat je kind nog bozer of verdrietiger wordt of jou negeert. En dat […]
Lees verder