Op verzoek van de intern begeleider analyseer ik de toetsresultaten midden groep 8 van Nathan. De resultaten vielen namelijk erg tegen. Nathan (11 jaar) gaat komend schooljaar naar het voortgezet onderwijs. Hij heeft de basisschool altijd met groot gemak doorlopen. Hij heeft zelfs een klas overgeslagen. De resultaten van de Cito geven nu een heel […]
Lees verderGedrag is een waarschuwingslampje. In deze blogs geef ik je een kijkje achter het gedrag en hoe je kunt omgaan met heftige emoties.
Cito-angst: een slechte raadgever
Hoe frustrerend is het als je veel meer kunt dan de Cito-uitslag doet vermoeden. In het ideale geval zou de leerkracht die de kwaliteiten van de leerling kent, dit relativeren. Maar in het geval van Madieke komt de uitslag hard aan. Ze is door de Cito-uitslagen zo onzeker geworden dat ook de resultaten van de […]
Lees verder14 tips voor een succesvolle begeleiding van hoogbegaafde kinderen
Waarom is begeleiding zo belangrijk voor hoogbegaafde kinderen? Als je niet goed in je vel zit, veroorzaakt dat stress. Dat geldt voor ons allemaal. Maar hoe die stress zich uit, is bij iedereen anders. Bovendien: een kind dat maanden en soms zelfs jaren in een stressvolle situatie heeft moeten functioneren en zich niet begrepen voelde, […]
Lees verderHoogbegaafd en autonoom: vechten voor vrijheid en vertrouwen
Voor vertrouwen moet je moeite doen Terwijl ik het prachtig blog van leerkracht Hanneke Saaltink lees, denk ik aan een voorval met onze tweede zoon. Ik ben het met haar eens dat je voor vertrouwen soms veel moeite moet doen als ouders. Neem het voorbeeld van onze tweede zoon; toen net 18. Hij liet via […]
Lees verderHoogbegaafd en ongemotiveerd
“We hebben hier geen speciale programma’s. Ik kan Ruben niet helpen. Het lijkt me beter dat we uitkijken naar een andere school.” Deze woorden galmen nog steeds na in de oren van Marjan, de moeder van Ruben. Ze kijkt me wat vertwijfeld aan. Uit de praktijk: Ruben Ruben (15) zit in de derde van de […]
Lees verderOpzien tegen school: als je hoogbegaafde kind moeite heeft met veranderingen
Vakantie voorbij en met tegenzin naar school Vakantie, heerlijk. Kon je dat gevoel van vrijheid maar vasthouden. Maar op zaterdagmiddag begint bij veel kinderen het besef dat ze maandag weer naar school moeten, al te knagen. Herken je dat, en was je kind de laatste dagen van de vakantie ook niet te genieten? Zette […]
Lees verderHoogbegaafd en schoolkeuze
Het gaat niet om de ‘tent’ maar om de docent Veel ouders vragen mij of ik een geschikte school weet voor hun hoogbegaafde kind. Een school met sensitieve leerkrachten en een passend onderwijsaanbod. Ik wou dat ik het wist! Want wat bij het ene kind prima werkt, hoeft niet per definitie de oplossing te zijn […]
Lees verderAls leren frustreren(d) is….
Joris slaat met een verbeten mond en flink geweld de toetsen van het toetsenbord aan. Het stoom komt nog net niet uit zijn oren. Ik besluit kalm te blijven en even zie ik dat hij oogcontact maakt. “Helpt het om de laptop flink op z’n donder te geven,” vraag ik hem? We kijken elkaar aan […]
Lees verderHoogbegaafd en secuur leren werken
(Hoog)begaafde kinderen, hun ouders en leerkrachten komen op het gebied van onderwijs een aantal flinke uitdagingen tegen. Eén van deze uitdagingen is leren leren. Leren leren is een containerbegrip. In de praktijk hoor ik ouders en leerkrachten vaak zeggen: “ja, hij moet leren leren hè”? Maar wat moet het kind dan precies leren? Onder leren […]
Lees verder