Waarom een leerkracht die jouw kind (nog) niet begrijpt, nuttig kan zijn

Leestips: Het boek waarvan je wilde dat je ouders het hadden gelezen  –  Philippa Perry Kinderen zijn geen puppy’s , de kracht van zelfsturing in opvoeding –  Jürgen Peeters Positive discipline – Jane Nelson e.a. Zo kun je mij bereiken – door Patricia Antersijn e.a. Red mij niet – Sanne van Arnhem Socrates op sneakers – Elke Wiss “De […]

Lees verder

Hoogbegaafd en in de weerstand? 10 tips voor een positieve wending

Leestips Het boek waarvan je wilde dat je ouders het hadden gelezen  –  Philippa Perry Kinderen zijn geen puppy’s , de kracht van zelfsturing in opvoeding –  Jürgen Peeters Positive discipline – Jane Nelson e.a. Zo kun je mij bereiken – door Patricia Antersijn e.a. Red mij niet – Sanne van Arnhem “Dat heb ik weer!” “Dat heb […]

Lees verder

Passend onderwijs: tranen van opluchting

‘Hij komt zonder mokken zijn bed uit, verzorgt zichzelf weer goed en loopt weer rechtop’. Deze woorden hoor ik vaak van ouders als hun kind passend onderwijs krijgt. Jammer dat we vaak zoveel bergen moeten beklimmen voordat we dat doel bereiken. De ouders van Ivo liepen ook al tijden aan tegen het feit dat hun […]

Lees verder

7 spellen om de uitdaging aan te gaan tegen jezelf

“Mijn kind haakt af zodra hij niet direct tot de oplossing komt. Hoe leer ik mijn kind omgaan met een uitdaging?” Herkenbaar? Deze vraag krijg ik niet alleen vaak van ouders van hoogbegaafde kinderen maar ook van hun leerkrachten.  Voor veel hoogbegaafde kinderen voelt het leren van nieuwe dingen als ijskoud water. Ze willen de uitdaging […]

Lees verder

Is jouw hoogbegaafde kind ook zo snel verveeld?

In mijn praktijk hoor ik ouders vaak zeggen dat hun hoogbegaafde kind zich zo snel verveelt. Stapels Smart-games, de nieuwste uitbreidingssets van Gravitrax, dozen technisch Lego, vullen de kast. Maar alles blijft onaangeroerd. Herkenbaar? De vraag is waar die verveling vandaan komt? Is dit spelmateriaal werkelijk zo saai? Zou het ook kunnen dat je kind het […]

Lees verder

De dramadriehoek: elf redenen tot nodeloos redden

Als je kind gefrustreerd of verdrietig is dan wil je niets liever dan dat de ‘bui’ snel overgaat. Een logische reactie is dan, dat je je kind gaat helpen. Maar in plaats van dat je ziet dat het beter gaat, zie je dat je kind nog bozer of verdrietiger wordt of jou negeert. En dat […]

Lees verder

Vervelend gedrag of een waarschuwingslampje?

Gedrag is communicatie. Maar in de praktijk zie ik vaak dat er er niet gezocht wordt naar de reden àchter het gedrag. Gedrag zou door ons als opvoeders ook gezien kunnen worden als een waarschuwingslampje. Wat zou het mooi zijn als we naar de oorzaak van het gedrag zouden zoeken en niet, zoals nu nog […]

Lees verder

Hoogbegaafd en diep in de put

Het kan soms gebeuren dat een kind zo’n hoge drempel heeft opgebouwd om te leren dat het leren helemaal tot stilstand komt. Ouders en leerkrachten zetten alles in het werk om het kind weer in beweging te krijgen maar het kind geeft telkens ‘niet thuis’. Sterker nog, ouders zien hun kind steeds verder in de […]

Lees verder

Hoogbegaafd: van lijden naar leiderschap

Iets nieuws leren kan zo’n enorme kick geven, weet ik uit ervaring. Het geeft je energie en het is de motor om nog meer nieuwe dingen te leren. Waarom gaat het leren bij veel hoogbegaafde kinderen dan met zoveel frustraties gepaard? Hoe kan het dat zulke talentvolle kinderen het plezier in leren zo snel verliezen? […]

Lees verder