Hoogbegaafd: van lijden naar leiderschap

Iets nieuws leren kan zo’n enorme kick geven, weet ik uit ervaring. Het geeft je energie en het is de motor om nog meer nieuwe dingen te leren. Waarom gaat het leren bij veel hoogbegaafde kinderen dan met zoveel frustraties gepaard? Hoe kan het dat zulke talentvolle kinderen het plezier in leren zo snel verliezen? […]

Lees verder

Hoogbegaafde vurige meisjes: hoe houden we ze in balans?

Leestip: Het boek waarvan je wilde dat je ouders het hadden gelezen  –  Philippa Perry Kinderen zijn geen puppy’s , de kracht van zelfsturing in opvoeding –  Jürgen Peeters Positive discipline – Jane Nelson e.a. Zo kun je mij bereiken – door Patricia Antersijn e.a. Kleine vulkaantjes Voor sommige hoogbegaafde kinderen is balans enorm belangrijk. Als […]

Lees verder

Hoogbegaafde meisjes: paniek in de brugklas

Leren is leuk maar kan ook erg spannend zijn. Sommige kinderen zijn meester in het mijden van deze stresssituaties. Ik schreef er al over in mijn vorige blog. Deze reactie op stress is niet alleen lastig voor het kind maar ook voor de ouders. Veel kinderen lopen al jong aan tegen deze frustratie. Bij hoogbegaafde kinderen […]

Lees verder

Hoogbegaafd: waar wrijving is komt glans

“Ik heb eindelijk het gevoel dat we weer een gezin zijn,” zegt Marion, de moeder van Jort. Ik kijk haar aan en ik zie de tranen opwellen in haar ogen. Ik snap haar emotie want nu ruim een jaar geleden was de situatie in huize Weldam heel anders. Er was veel spanning in het gezin. […]

Lees verder

Hoogbegaafd: in 7 stappen naar verbinding en bloei

Ken je dat gevoel dat als je onder tijdsdruk een fles shampoo of iets anders moet zoeken uit een stelling van de Makro? Ondanks dat de keuze reuze is, kom ik óf met niks in huis of ik grijp naar iets vertrouwds en gooi dat in de kar. En als je dan de Makro uitloopt […]

Lees verder

Herkent juf de emoties van je kind?

‘Had mijn kind maar een leerkracht die hem beter begreep,” hoor ik ouders van hoogbegaafde en hooggevoelige kinderen vaak verzuchten. Ik begrijp deze ouders goed: je vertrouwt je grootste ‘goed’ toe aan iemand anders en dan is het uitermate belangrijk dat je kind zich veilig en begrepen voelt. Vooral als kinderen nog op een leeftijd […]

Lees verder

Leren door liefde, ruimte en geduld

Stel je wilt ontzettend graag dat het kind een vaardigheid onder de knie krijgt. Je zet voor je gevoel alle strategieën in die er bestaan. Vervolgens zie je steeds meer weerstand bij het kind. Herken je dat? Frustrerend hè? Aan gras kun je niet te trekken om het te doen groeien en dat geldt ook voor […]

Lees verder

Sociaal-emotioneel voor of sociaal-emotioneel achter?

Als ik vertel dat ik met hoogbegaafde kinderen werk dan krijg ik vaak de reactie: “Oh ja, dat zijn misschien wel kinderen die heel slim zijn maar sociaal-emotioneel lopen ze vaak ver achter hè? Die vraag of liever deze overtuiging, zul je als ouder van een hoogbegaafd kind ook vast regelmatig hebben gehoord. Maar wat […]

Lees verder