Is jouw kind of leerling nieuwsgierig, creatief, gevoelig, intens en wilskrachtig? Lopen de emoties van tijd tot tijd hoog op? Dat kan je af en toe een machteloos gevoel geven hè? Als het kind weer tot bedaren is gekomen is het een goed moment om dan even terug te komen op de situatie. Van belang […]
Lees verderGedrag is een waarschuwingslampje. In deze blogs geef ik je een kijkje achter het gedrag en hoe je kunt omgaan met heftige emoties.
7 tips om je hoogbegaafde leerling te motiveren
Hoogbegaafde kinderen, hun ouders en hun leerkrachten komen op het gebied van onderwijs een aantal flinke uitdagingen tegen. Eén van die uitdagingen is: hoe hou je ze gemotiveerd? Veel talentvolle leerlingen gaan naar school omdat het moet. Het plezier in leren hebben ze al lang verloren. Ze zijn hun motivatie kwijt. Vroeg of laat leidt […]
Lees verderWaarom mindfulness nuttig kan zijn voor hoogbegaafde kinderen
De laatste twee maanden van het jaar zijn weer aangebroken. Leuke, maar voor veel hoogbegaafde kinderen ook zeer prikkelrijke maanden. En als je stress- of prikkelgevoelig bent dan moet je oppassen dat je batterij niet onnodig snel leeg raakt. Als het energiepeil laag is, is het lontje kort en dat is van invloed op het […]
Lees verderHoogbegaafdheid en de cirkels van invloed en betrokkenheid
De cirkels van Stephen Covey De cirkel van betrokkenheid De cirkel van invloed Hoogbegaafdheid en de visie van Covey De ‘geboorte’ van een animatie Het eindresultaat
Lees verderHoe een leerkracht het verschil kan maken bij hoogbegaafden
Wat was het weer een heerlijke zomervakantie. Had jij ook het gevoel alsof je je in je eigen achtertuin af en toe op een tropisch eiland waande? Lekker hè? Even geen verplichtingen, geen stress om op tijd te komen en vooral doen waar je zin in hebt. Het zal daarom niet alleen voor jou maar […]
Lees verderHoogbegaafd en je anders voelen
Voor hoogbegaafde kinderen is het vaak lastig om een omgeving te vinden waarin ze aansluiting vinden met peers. Ze hebben vaak het gevoel anders te zijn. Helaas meestal niet ‘mooi anders’ maar ze voelen zich ‘vreemd anders;’ of zoals laatst een kind in mijn praktijk zo treffend zei: “ik voel me een stukje dat niet […]
Lees verderHoogbegaafd en het stukje dat niet in de puzzel past
“Ik heb het gevoel dat ik dat stukje ben, dat niet in de puzzel past,” zegt Naud wanhopig en ik zie tranen opwellen in zijn ogen. Naud voelt zich niet begrepen door zijn klasgenootjes en zijn juf. En andersom begrijpt hij hen ook niet. Hij is hoogbegaafd en eenzaam. Net als de vijftienjarig Iris kan […]
Lees verderLiever op gevoel dan volgens de regels
Het boek van Berthold Gunster met de titel ‘lastige kinderen heb jij even geluk,’ kent ondertussen vrijwel iedereen. Ik verwijs er vaak naar als een ouder tijdens de intake aangeeft de wanhoop nabij te zijn. Al gauw verschijnt er dan gelukkig weer een glimlach op het gezicht. Als moeder van 4 kinderen snap ik hun […]
Lees verderDe werking van het brein bij stress
Bijna vakantie. Heerlijk!! Daar is je gezin vast aan toe. In de weken vlak voor de vakantie is er vaak veel minder structuur en bovendien is er stress omdat er nog flink wat zaken op het programma staan. De normale structuur ontbreekt vaak. En juist gevoelige kinderen (en hun ouders) hebben hier ontzettend veel last […]
Lees verderHeeft jouw kind ook last van het ‘ik-weet-het-niet’-syndroom?
Ik stel Tim een vraag. Hij staart even naar het plafond en al snel hoor ik: “Hmm, ik weet niet.” “Ach joh, dat weet je best,” zegt de moeder van Tim geïrriteerd. En vervolgens weet ik nog nèt te voorkomen dat zij het antwoord voorzegt. ‘Ik weet niet’ zeggen doet Tim heel vaak. Als ik […]
Lees verder