“Waarom houdt de autonomie op zodra een kind een schoolgebouw binnenkomt?,” vraagt Emiritus Hoogleraar Human Resource Development Joseph Kessels zich af. Vervolgens citeert hij een leus die hij op een muur in een Zuid-Frans provinciestadje zag staan: ‘Je ne suis pas né pour être dirigé,’ oftewel: ‘Ik ben niet geboren om gemanaged te worden.’ Het doet […]
Lees verderGedrag is een waarschuwingslampje. In deze blogs geef ik je een kijkje achter het gedrag en hoe je kunt omgaan met heftige emoties.
Ik zie, ik zie wat jij nog niet zag: wat als je talent (niet) wordt gezien?
Een tijd geleden werd ik geraakt door het verhaal van Enis Odaci in het programma ‘de Verwondering.’ Vanwege polio moest de kleine Enis destijds speciaal onderwijs volgen. Gelukkig zag een leerkracht op die school dat Enis een cognitief talent had. Zij zorgde ervoor dat hij naar het regulier onderwijs kon. Na de basisschool kon Enis […]
Lees verderAls je wilt dat je kind gaat klimmen moet je er niet bovenop zitten?
Afgelopen zondag was ze weer te zien in de luizenmoeder: juf Ank. Hilarisch en pijnlijk herkenbaar. Deze kritische en dwingende juf laat de laatste tijd steeds vaker haar menselijke kant zien. Op het juiste moment geeft ze panikerende ouders het inzicht dat als je wilt dat je kind omhoog kan klimmen, je er niet bovenop […]
Lees verderWat Sven Kramer en hoogbegaafde kinderen gemeen hebben
Het schaatsseizoen is weer begonnen. Ook nu kunnen we weer veel aanstormende schaatstalenten volgen in hun carrière. Allemaal werken ze hard om hun persoonlijk record te verbeteren of om een ereplek op het podium te behalen. Voormalig schaatser, Sven Kramer, heeft in het verleden al vaak op het podium mogen staan: hij is drievoudig olympisch […]
Lees verderWat hebben gevoelige, wilskrachtige kinderen gemeen met paarden?
Enkele weken geleden had ik een mooi gesprek met een intern begeleidster. Ik vertelde haar dat ik bij kinderen met een sterke eigen wil vaak moet denken aan een wilskrachtig paard: als je zo’n paard te hard aan de teugels trekt gaat hij steigeren. De reactie van de intern begeleidster: “Daar zeg je wat. Mijn […]
Lees verderSlim maar verlegen: dan maar een niveau lager?
Ik zie ze veel in de praktijk; slimme kinderen, maar in het eerste opzicht verlegen. In de klas vallen kinderen die slim maar verlegen zijn nauwelijks op. Hun leerkrachten spreken daarom al snel hun bezorgdheid uit naar de ouders. Zo ook naar de moeder van Maureen. Uit de praktijk: Maureen Maureen is een pienter en […]
Lees verderBegeleiding van hoogbegaafde kinderen: een kleine interventie maakt soms al een groot verschil
Niets is zo frustrerend als je kind niet met plezier naar school gaat. Logisch dat je er dan als ouders alles aan wilt doen om ervoor te zorgen dat je kind zich weer gelukkig voelt. En wat is het dan fijn als de leerkracht jouw verhaal serieus neemt. Dan kunnen jullie samen onderzoeken wat er […]
Lees verderHoogbegaafd en niet naar school willen: geef ze Pippipower
Uit de praktijk: Maud Als ‘s ochtends de wekker gaat, laat Maud in alle toonaarden horen dat ze geen zin heeft om aan de dag te beginnen. Haar moeder is volledig uitgeput als ze Maud om krap half negen bij school heeft afgezet. Zodra Maud de klas binnenkomt, verandert ze van een opstandige bengel in […]
Lees verderHoogbegaafd en ziek van school
Terwijl ik in de werkkamer zit, hoor ik mijn oudste dochter vanuit de naastgelegen badkamer uit volle borst meezingen op het lekkere ritme van de titelsong van Soof 2: “Judge me niet. Het kan me geen moeoeoer schelen, wat ze denken, ze weten niet beter…” ‘Kan me geen moer schelen wat ze denken, ze weten […]
Lees verderGeen klik met de leerkracht: wat nu?
“Tjonge wat lijkt dit kind op mij!! Het lijkt wel of ik de hele tijd in de spiegel kijk,” zegt Marja, de moeder van Iris. We kunnen er gelukkig samen om lachen als ik zeg: “Ja joh, naast een appelboom liggen geen peren.” Zo moeder zo dochter Marja en dochter Iris zijn allebei vrolijke, energieke, […]
Lees verder