Het is heerlijk weer en mijn man en ik besluiten een eind te gaan fietsen. We fietsen een knooppuntroute die ons langs de mooiste plekjes in Twente leidt. Onderweg zie ik aan de linkerkant van de weg een man die vluchtig oogcontact maakt en mompelt in een naar mijn mening Amsterdams accent: “Mot 22 hebbu.” […]
Lees verderGedrag is een waarschuwingslampje. In deze blogs geef ik je een kijkje achter het gedrag en hoe je kunt omgaan met heftige emoties.
Hoogbegaafd en niet gelukkig: 7 tips om ervoor te zorgen dat de leerkracht van je kind naar je luistert en je begrijpt
Stel, je hoogbegaafde kind gaat niet met plezier naar school. Elke ochtend is het hetzelfde liedje: je kind wil niet uit bed en voor je het weet verzand je in een discussie: jij in de stress en je kind in de stress. Je wilt dit graag met de leerkracht bespreken maar ondertussen denk je: ‘ach […]
Lees verderGoed contact met de leerkracht: met gebalde vuisten kun je geen handen schudden
Na een heerlijke vakantie is nu iedereen weer aan de slag. Uiteraard hoop je dat je kind weer elke dag met plezier naar school gaat, leuke sociale contacten opdoet en weer nieuwe vaardigheden leert. En dat je zelf een goed contact met de leerkracht kunt hebben, want dat kan oh zo belangrijk zijn. Niet vanzelfsprekend […]
Lees verderMindset en communicatie: wanneer durft een kind een “héééél moeilijk werkje” aan?
Ik zie veel slimme en gevoelige kinderen in de praktijk die de lat hoog leggen voor zichzelf. Ze hebben een grote interne criticus. Daardoor zijn ze vaak bang om fouten te maken en risico’s te nemen. Deze kinderen hebben baat bij ouders en leerkrachten die vertrouwen in hen hebben en dit uitspreken en hen met […]
Lees verderHoogbegaafd en asynchrone ontwikkeling: durven loslaten en vertrouwen
Over groei en bloei Ik word helemaal blij van deze tijd van het jaar. De zon schijnt vaker, het is langer licht, de natuur staat in volle bloei. Zo sta ik in een bloemenzaak om een ‘geslaagde’ blij te maken met een bos van die kleurige bloemen. Best moeilijk kiezen als je al dat moois […]
Lees verderBoos uit school: “Help, ik wil mijn kind terug!”
“Ik ben radeloos. Sinds Daan naar school gaat komt hij telkens als een vulkaan die op uitbarsten staat, in huis. Ik zie ‘de bui’ al hangen zodra hij uit de klas komt: rode oren en blik op onweer. Ik hoef maar te vragen wat er is en hij barst in brullen uit. Is dit nou […]
Lees verderEen onder- of overprikkeld kind kalmeren in 6 stappen
“Moet je nou toch eens kijken wat Linde voor een ontwikkeling heeft doorgemaakt.” Meester Joep laat mij de grafiek van de Cito-scores zien. Inderdaad zeg, de lijn in de grafiek gaat als een raket omhoog. Wat een vooruitgang. Linde is nou echt een prachtig voorbeeld van wat welbevinden kan doen met de schoolprestaties. Maar dat […]
Lees verderHoogsensitief kind met sterke wil: een uitdaging in de opvoeding
Dertig procent van de hoogsensitieve kinderen is niet alleen hoogsensitief maar heeft ook een hele ijzersterke eigen wil (J.van Olphen, 2016). Deze enthousiaste, leergierige kinderen zijn altijd op zoek naar avontuur en nieuwe belevenissen: ze zoeken de prikkels op maar tegelijkertijd raken ze snel overprikkeld. Niet zo’n beste combi dus. Deze lieve, enthousiaste kinderen kunnen […]
Lees verderHoogbegaafd in groep 8 maar nog niet toe aan het voortgezet onderwijs
“Hij is ongeconcentreerd, onhandig, slordig, impulsief en nee, hij zal het later echt niet makkelijk krijgen. U vindt dat hij slim is? Toch blijkt dat niet uit de citoresultaten. Vmbo-kader, misschien MAVO maar dan moet er wel heel wat gebeuren wil dat lukken…..” De ouders van Mees herhalen de woorden van Meneer Sjoerd, de leerkracht […]
Lees verderHoogbegaafdheid en misdiagnoses
Als hoogbegaafde kinderen geen passend leeraanbod en begeleiding krijgen dan kan dat zorgen voor frustraties. Het kind laat dan een reactie zien op stress: ofwel het wordt boos, verdrietig of het sluit zich helemaal af. Als de leerkracht alleen oordeelt op grond van wat hij of zij waarneemt, dan is de kans groot dat het […]
Lees verder