Hoogbegaafd en autonoom: vechten voor vrijheid en vertrouwen

Voor vertrouwen moet je moeite doen Terwijl ik het prachtig blog van leerkracht Hanneke Saaltink lees, denk ik aan een voorval met onze tweede zoon. Ik ben het met haar eens dat je voor vertrouwen soms veel moeite moet doen als ouders. Neem het voorbeeld van onze tweede zoon; toen net 18. Hij liet via […]

Lees verder

Hoogbegaafd en ongemotiveerd

“We hebben hier geen speciale programma’s. Ik kan Ruben niet helpen. Het lijkt me beter dat we uitkijken naar een andere school.” Deze woorden galmen nog steeds na in de oren van Marjan, de moeder van Ruben. Ze kijkt me wat vertwijfeld aan. Uit de praktijk: Ruben Ruben (15) zit in de derde van de […]

Lees verder

Hoogbegaafd en schoolkeuze

Het gaat niet om de ’tent’ maar om de docent Veel ouders vragen mij of ik een geschikte school weet voor hun hoogbegaafde kind. Een school met sensitieve leerkrachten en een passend onderwijsaanbod. Ik wou dat ik het wist! Want wat bij het ene kind prima werkt, hoeft niet per definitie de oplossing te zijn […]

Lees verder
Hoogbegaafd leren leren

Als leren frustreren(d) is….

Joris slaat met een verbeten mond en flink geweld de toetsen van het toetsenbord aan. Het stoom komt nog net niet uit zijn oren. Ik besluit kalm te blijven en even zie ik dat hij oogcontact maakt. “Helpt het om de laptop flink op z’n donder te geven,” vraag ik hem? We kijken elkaar aan […]

Lees verder