De dramadriehoek: elf redenen tot nodeloos redden

Als je kind gefrustreerd of verdrietig is dan wil je niets liever dan dat de ‘bui’ snel overgaat. Een logische reactie is dan, dat je je kind gaat helpen. Maar in plaats van dat je ziet dat het beter gaat, zie je dat je kind nog bozer of verdrietiger wordt of jou negeert. En dat […]

Lees verder

Vervelend gedrag of een waarschuwingslampje?

Gedrag is communicatie. Maar in de praktijk zie ik vaak dat er er niet gezocht wordt naar de reden àchter het gedrag. Gedrag zou door ons als opvoeders ook gezien kunnen worden als een waarschuwingslampje. Wat zou het mooi zijn als we naar de oorzaak van het gedrag zouden zoeken en niet, zoals nu nog […]

Lees verder

Hoogbegaafd en diep in de put

Het kan soms gebeuren dat een kind zo’n hoge drempel heeft opgebouwd om te leren dat het leren helemaal tot stilstand komt. Ouders en leerkrachten zetten alles in het werk om het kind weer in beweging te krijgen maar het kind geeft telkens ‘niet thuis’. Sterker nog, ouders zien hun kind steeds verder in de […]

Lees verder

5 onmisbare tips hoe je je hoogbegaafde kind zelfstandig leert werken

Leren is niet altijd leuk en kan soms leiden tot de nodige frustraties. Niet alleen bij de kinderen maar ook bij leerkrachten, ouders en begeleiders. Sommige kinderen zijn meester in het mijden van deze stresssituaties. Bij andere kinderen lopen de emoties hoog op. Het zijn allemaal reacties op stress bij het leren. Er zijn ook […]

Lees verder

“Mijn hoogbegaafde kind vindt alles saai”

‘Ik vind het saaaaai’!!! Dit is vast een zinnetje dat je regelmatig hoort als ouder of leerkracht bent, van een hoogbegaafd kind. Misschien denk je dat het kind gebrek aan uitdaging heeft. Maar is dat altijd wel zo? Wat bedoelt het kind als het zegt dat iets saai is? Is de taak dan werkelijk te […]

Lees verder

Hoogbegaafd: van lijden naar leiderschap

Iets nieuws leren kan zo’n enorme kick geven, weet ik uit ervaring. Het geeft je energie en het is de motor om nog meer nieuwe dingen te leren. Waarom gaat het leren bij veel hoogbegaafde kinderen dan met zoveel frustraties gepaard? Hoe kan het dat zulke talentvolle kinderen het plezier in leren zo snel verliezen? […]

Lees verder

Hoogbegaafde vurige meisjes: hoe houden we ze in balans?

Leestip: Het boek waarvan je wilde dat je ouders het hadden gelezen  –  Philippa Perry Kinderen zijn geen puppy’s , de kracht van zelfsturing in opvoeding –  Jürgen Peeters Positive discipline – Jane Nelson e.a. Zo kun je mij bereiken – door Patricia Antersijn e.a. Kleine vulkaantjes Voor sommige hoogbegaafde kinderen is balans enorm belangrijk. Als […]

Lees verder