Hooggevoelig: dwingen of ruimte geven?

Je kent vast wel die momenten: je gaat een volle dag tegemoet en je hebt alles strak gepland. Je hebt het hele lijstje van activiteiten in je hoofd: kinderen naar school brengen, dan gauw door naar je werk want jij moet de vergadering voorzitten, na je werk kinderen weer ophalen en dan snel door naar […]

Lees verder

Wat heeft hoogbegaafdheid te maken met de rijdende rechter?

Hoogbegaafde en hoogsensitieve kinderen voelen vaak feilloos aan waar ruimte is voor discussie. Als jij twijfelt, dan vinden zij het ‘knopje’ om jou van hun mening te overtuigen. En dat kan soms enorm vermoeiend zijn. Voor je het weet, zit je midden in een discussie die eindigt in stress of irritatie. Herken je dat? De […]

Lees verder

Hoogbegaafd: dwars of angstig?

Op 31 oktober is het weer Halloween. Traditioneel wordt Halloween vooral gevierd in Ierland, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en Canada. Inmiddels heeft het feest ook sterk aan populariteit gewonnen in Nederland: attractieparken hebben alles omgebouwd naar dit thema, veel scholen organiseren een griezelfeest en veel kinderen verheugen zich nu al om als Zombie […]

Lees verder

Hoogbegaafd en ADD – of gewoon wat dromerig?

Leestips: Druk en dromerig van Jacqueline van de Sande Slim maar vastgelopen van Thomas E. Brown Het volle hoofdenboek van Linde Kraijenhoff Wonderlijke wazigheid van Tirtza Ehrlich Leer je kind kennen van Jelle Jolles Snel afgeleid zijn, dromerig, chaotisch en moeite hebben met plannen zijn voor veel mensen ingrediënten om te denken dat er wat […]

Lees verder

Als de leerhonger van je hoogbegaafde kind jou uitput

“Mijn hoogbegaafde kind slokt al mijn aandacht op. De hele dag hoor ik ‘mama, waarom…en waarom dan…en hoe kan dat dan..’ Leuk hoor die nieuwsgierigheid en die leerhonger maar ik word er af en toe stapelgek van. Wat kan ik hier aan doen?” Deze vraag krijg ik regelmatig van ouders. Herkenbaar? Voel jij je van […]

Lees verder

7 Boekentips over anders en toch jezelf durven zijn

Hoogbegaafde kinderen kunnen zich meestal niet identificeren met hun klasgenootjes en voelen zich al snel anders dan de rest. Sommigen onder hen stoppen veel energie in het zich aan passen aan de rest. Ze wringen zich soms in alle bochten om er maar bij te horen. Ze gaan pleasen of worden soms wat onhandig in […]

Lees verder