Help! ik kan het niet. Hoogbegaafd en leren omgaan met stress (2)

Leren is niet altijd leuk en kan soms leiden tot de nodige frustraties. Sommige kinderen zijn meester in het mijden van deze stresssituaties. Ik schreef er al over in mijn vorige blog. Bij andere kinderen lopen de emoties hoog op. Deze reactie op stress is niet alleen lastig voor het kind maar ook voor de […]

Lees verder

Wederzijds begrip? Blijf uit de dramadriehoek

Marja en dochter Iris zijn allebei vrolijke en energieke types. Beiden zijn nieuwsgierig en zoeken graag de gezelligheid en de drukte op. Aan de andere kant zijn ze allebei erg gevoelig en zit hun gevoelsemmertje zo vol. Als het emmertje bij dochter Iris vol zit kan ze de situatie niet meer overzien en raakt ze […]

Lees verder

Boekentips voor een succesvolle communicatie

Communiceren met hoogbegaafde kinderen is leuk maar kan ook een flinke uitdaging zijn. Het zijn kinderen die kritisch ingesteld zijn en vaak een hoog rechtvaardigheidsgevoel hebben. Het zijn meesters in de eindeloze discussie.Daarnaast heb je vast wel gemerkt dat hoogsensitiviteit ook een rol speelt in de communicatie: ze hebben vaak feilloos door wanneer je iets […]

Lees verder

Help! ik kan het niet! Hoogbegaafd en leren omgaan met stress

Het leren van nieuwe dingen voelt voor sommige kinderen net als ijskoud zwemwater in de lente. Je weet wel: van die dagen waarop de buitentemperatuur al flink oploopt maar waarbij het water eigenlijk nog te koud is om in te zwemmen. Zodra je je teen in het zwemwater hebt gestoken ben je geneigd om deze […]

Lees verder
Afstromen of blijven zitten

Afstromen of zitten blijven?

Ze bezorgen je soms grijze haren: pubers. Gelukkig halen ze uiteindelijk vaak toch de eindstreep dankzij een stuk bewustwording, een andere aanpak en – niet onbelangrijk – meer inspanning. En ik moet je bekennen: ook ik zweet soms peentjes. Ik krijg dan ook altijd een heel feestelijk gevoel als het verlossende mailtje of telefoontje binnenkomt […]

Lees verder

De sleutel tot succes: autonomie en vertrouwen

Vorig jaar ontmoette ik twee broers: allebei slim maar ze zetten hun talent op een heel verschillende manier in. De oudste doet precies wat de leraren vragen en meer ook niet.  En de jongste is nieuwsgierig en focust zich vooral op hetgeen hem interesseert. De jongste valt in de klas op door de slimme vragen […]

Lees verder

Hoogbegaafd: vertrouwen geven maar niet dwingen

Ik zie veel jongeren in mijn praktijk die het talent hebben om te leren maar die de lol in het leren verloren zijn. Ze hebben geen motivatie om zich elke dag bezig te houden met het luisteren naar antwoorden waar ze niet in geïnteresseerd zijn. Ouders en ook leerkrachten zien met lede ogen aan hoe […]

Lees verder

Wat heeft de Citotoets met onderpresteren te maken?

Vlak na de Cito-uitslagen loopt het altijd storm met aanmeldingen. Het zijn daarom altijd lange, volle werkdagen. Vandaag was het ook weer zo’n dag.Als ik om half zeven thuis kom zie ik een berichtje in Whatsapp dat me erg nieuwsgierig maakt:”We hebben de resultaten van het intelligentie-onderzoek. Kun je me bellen? Een berichtje van de […]

Lees verder

Het nut van een ‘voorjaars’schoonmaak voor je hoofd

Heb jij gevoelige kinderen? Grote kans dat je zelf ook gevoelig bent. Naast een appelboom liggen immers geen peren.Misschien worstel je al tijden met een lang to do-lijstje dat maar niet korter wordt. En ondertussen gaan alle dagelijkse beslommeringen gewoon door. Gevoelig als je bent is de kans groot dat de irritatiezone dan wat sneller […]

Lees verder

Een cadeau voor de juf?

Een tijdje geleden zat de zevenjarige Luuk bij me aan tafel. Hij zag spierwit. Luuk zat al twee weken thuis. Hij had namelijk zoveel stress van school dat hij er ziek van was. Luuk is een heel gevoelig kind. Hij keek me met grote ogen aan en vertelde ernstig: “Weet je Henriëtte, ik heb twee […]

Lees verder