Ik zie ze veel in de praktijk; slimme kinderen, maar in het eerste opzicht verlegen. In de klas vallen kinderen die slim maar verlegen zijn nauwelijks op. Hun leerkrachten spreken daarom al snel hun bezorgdheid uit naar de ouders. Zo ook naar de moeder van Maureen. Uit de praktijk: Maureen Maureen is een pienter en […]
Lees verderHet opvoeden van een hoogbegaafd kind is een uitdaging. Soms reageren we op gedrag met als gevolg dat je kind nog meer weerstand vertoont. In deze blogs geef ik een kijkje achter gedrag en leer je hoe je goed kunt samenwerken met je kind.
Begeleiding van hoogbegaafde kinderen: een kleine interventie maakt soms al een groot verschil
Niets is zo frustrerend als je kind niet met plezier naar school gaat. Logisch dat je er dan als ouders alles aan wilt doen om ervoor te zorgen dat je kind zich weer gelukkig voelt. En wat is het dan fijn als de leerkracht jouw verhaal serieus neemt. Dan kunnen jullie samen onderzoeken wat er […]
Lees verderHoogbegaafd en niet naar school willen: geef ze Pippipower
Uit de praktijk: Maud Als ‘s ochtends de wekker gaat, laat Maud in alle toonaarden horen dat ze geen zin heeft om aan de dag te beginnen. Haar moeder is volledig uitgeput als ze Maud om krap half negen bij school heeft afgezet. Zodra Maud de klas binnenkomt, verandert ze van een opstandige bengel in […]
Lees verderHoogbegaafd en ziek van school
Terwijl ik in de werkkamer zit, hoor ik mijn oudste dochter vanuit de naastgelegen badkamer uit volle borst meezingen op het lekkere ritme van de titelsong van Soof 2: “Judge me niet. Het kan me geen moeoeoer schelen, wat ze denken, ze weten niet beter…” ‘Kan me geen moer schelen wat ze denken, ze weten […]
Lees verderGeen klik met de leerkracht: wat nu?
“Tjonge wat lijkt dit kind op mij!! Het lijkt wel of ik de hele tijd in de spiegel kijk,” zegt Marja, de moeder van Iris. We kunnen er gelukkig samen om lachen als ik zeg: “Ja joh, naast een appelboom liggen geen peren.” Zo moeder zo dochter Marja en dochter Iris zijn allebei vrolijke, energieke, […]
Lees verderHelder communiceren: jong geleerd is oud gedaan
Het is heerlijk weer en mijn man en ik besluiten een eind te gaan fietsen. We fietsen een knooppuntroute die ons langs de mooiste plekjes in Twente leidt. Onderweg zie ik aan de linkerkant van de weg een man die vluchtig oogcontact maakt en mompelt in een naar mijn mening Amsterdams accent: “Mot 22 hebbu.” […]
Lees verderHoogbegaafd en niet gelukkig: 7 tips om ervoor te zorgen dat de leerkracht van je kind naar je luistert en je begrijpt
Stel, je hoogbegaafde kind gaat niet met plezier naar school. Elke ochtend is het hetzelfde liedje: je kind wil niet uit bed en voor je het weet verzand je in een discussie: jij in de stress en je kind in de stress. Je wilt dit graag met de leerkracht bespreken maar ondertussen denk je: ‘ach […]
Lees verderMindset en communicatie: wanneer durft een kind een “héééél moeilijk werkje” aan?
Ik zie veel slimme en gevoelige kinderen in de praktijk die de lat hoog leggen voor zichzelf. Ze hebben een grote interne criticus. Daardoor zijn ze vaak bang om fouten te maken en risico’s te nemen. Deze kinderen hebben baat bij ouders en leerkrachten die vertrouwen in hen hebben en dit uitspreken en hen met […]
Lees verderHoogbegaafd en asynchrone ontwikkeling: durven loslaten en vertrouwen
Over groei en bloei Ik word helemaal blij van deze tijd van het jaar. De zon schijnt vaker, het is langer licht, de natuur staat in volle bloei. Zo sta ik in een bloemenzaak om een ‘geslaagde’ blij te maken met een bos van die kleurige bloemen. Best moeilijk kiezen als je al dat moois […]
Lees verderBoos uit school: “Help, ik wil mijn kind terug!”
“Ik ben radeloos. Sinds Daan naar school gaat komt hij telkens als een vulkaan die op uitbarsten staat, in huis. Ik zie ‘de bui’ al hangen zodra hij uit de klas komt: rode oren en blik op onweer. Ik hoef maar te vragen wat er is en hij barst in brullen uit. Is dit nou […]
Lees verder