De ouders van Kim geven aan dat ze thuis prachtig tekent en ook al kan lezen. Maar op school zien we daar niets van. Nu hebben haar ouders Kim laten testen en blijkt ze hoogbegaafd. Hoe kunnen we Kim optimaal begeleiden?
Thomas zit nu in groep 7. We hebben hem vorig jaar versneld van groep 5 naar groep 7 omdat hij zo snel door de stof ging. Maar nu heeft hij veel problemen bij het rekenen. Hoe kan dat?
Joris heeft gedragsproblemen. Hij verstoort regelmatig de les. Nu krijg ik het het advies om hem meer uit te dagen, omdat hij hoogbegaafd zou zijn. Ik twijfel erg of dat wel zin heeft.
Bovenstaande vragen zijn voorbeelden van vragen waarmee leerkrachten en intern begeleiders bij Smart-Ease aankloppen.
Wel of niet hoogbegaafd?
“Jij ziet vast veel ouders die hun kind op een voetstuk willen zetten.” Deze opmerking hoor ik heel regelmatig, en niets is minder waar. Voordat ouders mij bellen, hebben ze vaak al heel wat hindernissen genomen om ervoor te zorgen dat hun kind met plezier naar school gaat. En als ze er niet in slagen dit doel te bereiken, verzamelen ze de moed om mij te bellen. De moed om te vertellen dat ze het vermoeden hebben dat hun kind meer kan dan het laat zien op school en dat dat mogelijk de reden is dat hun kind niet gelukkig is. ‘En neeeee, hoogbegaafd zal het wel niet zijn’ en dat vinden de meeste ouders ook helemaal niet belangrijk. Het enige dat ze willen is dat hun kind weer gelukkig wordt.
Er gaat helaas veel tijd verloren aan de vraag of een kind wel of niet hoogbegaafd is. Als je ziet dat je leerling talentvol is dan is het niet zo interessant om nou te onderzoeken of het hoogbegaafd is. Sterker, een IQ-test is een kostbare en tijdrovende interventie. Die tijd kun je ook benutten om te kijken wat het kind nodig heeft om weer gelukkig en productief te worden. Hoe sneller jij weet wat je leerling nodig heeft des te sneller heb jij weer tijd over voor andere dingen.
Smart-Ease helpt
Dus, vraag je je af of je onderwijsaanbod wel passend is, heeft je leerling moeite met plannen en organiseren, vertoont je leerling storend gedrag omdat het zich mogelijk verveelt, ben je veel tijd kwijt aan gesprekken met ouders, laat de leerling in verhouding tot de methodegebonden toetsen lage Citoresultaten zien, merk je dat je leerling uitdaging uit de weg gaat, vraag je je af hoe je verrijkingsmateriaal op een eenvoudige eenvoudige wijze kunt inzetten? Of heb je andere vragen rondom hoogbegaafdheid? Maak dan een afspraak zodat ik je kan vertellen in hoeverre ik hierin iets kan betekenen.
Boeken over hoogbegaafdheid voor leerkrachten
Wil je eerst wel eens wat meer weten over hoogbegaafdheid vanuit het perspectief van de leerkracht? Dan kan ik je deze boeken over hoogbegaafdheid aanraden.