Een onder- of overprikkeld kind kalmeren in 6 stappen

“Moet je nou toch eens kijken wat Linde voor een ontwikkeling heeft doorgemaakt.” Meester Joep laat mij de grafiek van de Cito-scores zien. Inderdaad zeg, de lijn in de grafiek gaat als een raket omhoog. Wat een vooruitgang. Linde is nou echt een prachtig voorbeeld van wat welbevinden kan doen met de schoolprestaties. Maar dat […]

Lees verder

Hoogsensitief kind met sterke wil: een uitdaging in de opvoeding

Dertig procent van de hoogsensitieve kinderen is niet alleen hoogsensitief maar heeft ook een hele ijzersterke eigen wil (J.van Olphen, 2016). Deze enthousiaste, leergierige kinderen zijn altijd op zoek naar avontuur en nieuwe belevenissen: ze zoeken de prikkels op maar tegelijkertijd raken ze snel overprikkeld. Niet zo’n beste combi dus. Deze lieve, enthousiaste kinderen kunnen […]

Lees verder

4 leestips voor ouders en leerkrachten van hooggevoelige kids

Een hoge staat van energie, tomeloze nieuwsgierigheid, volledig op kunnen gaan in een taak binnen het interessegebied, een beeldende fantasie, snel afgeleid door lawaai of walgen van bepaalde geurtjes, ‘himmelhoch jauchzend zum Tode betrübt.’ Herkenbaar? Veel hoogbegaafde kinderen zijn hooggevoelig; ze doen extra veel indrukken op en reageren intens op al deze indrukken.  Dit heeft […]

Lees verder

4 leestips voor hooggevoelige kinderen

Kinderen die hoogsensitief zijn, reageren sterk op hun omgeving. De emoties van andere mensen, de sfeer in een groep, zintuiglijke prikkels, de verleiding van social media vragen vaak een hoop energie. Die energie heeft het kind hard nodig bij het groeien, omgaan met hun omgeving en het leren. Inzicht krijgen in en het omgaan met […]

Lees verder

Gevoelig hoogbegaafd: het gevoelige kind als spiegel

Hoogbegaafde kinderen zijn over het algemeen erg gevoelig. Zo pikken veelal de emoties op uit hun omgeving.  Soms lijkt het alsof ze dwars door iemand heen kunnen kijken. Jonge kinderen die nog geen woorden kunnen geven aan wat ze voelen, kunnen voor hun omgeving een ‘spiegel’ zijn. Je ziet in het gedrag van het kind […]

Lees verder

Over de invloed van zintuiglijke prikkelverwerking op het leren

Leerlingen die altijd met hun stoel zitten te wippen of zich het liefst de hele dag verschuilen in hun capuchon; iedere leraar kent ze wel. Ik heb er in mijn vorige blogs al eens over geschreven. Het lijkt alsof deze leerlingen niet betrokken zijn bij de les en totaal niet opletten. Lastig gedrag, zou je […]

Lees verder

Hoogbegaafd en hoogsensitief

Veel hoogbegaafde kinderen zijn erg gevoelig. Ze lijken zich alles aan te trekken en raken overstuur door woorden en gebeurtenissen die andere kinderen makkelijk van zich afschudden. Bovendien kunnen ze overgevoelig zijn voor geluiden en andere prikkels van buitenaf. Bij emotionele spanning kan deze prikkelgevoeligheid fysiek tot uitdrukking komen in bijvoorbeeld overdreven veel praten, impulsieve […]

Lees verder

Hoogbegaafd en emoties: de film Inside out/Binnenstebuiten

Binnenstebuiten; een kijkje in je gevoelswereld Net terug van vakantie liet ik me de eerste regenachtige dag verleiden tot een ‘filmmiddagje’ met jongste. De keuze viel op de Disney-Pixarfilm ‘Inside-out‘ (Binnenstebuiten). De recensies over deze film maakten me erg nieuwsgierig. En het resultaat overtrof mijn verwachtingen; wat een prachtige, ontroerende en leerzame film!! Een aanrader!! […]

Lees verder