Hoogbegaafdheid en asynchrone ontwikkeling: terugblik informatieavond 2017

Op 11 april organiseerde Smart-Ease de tweede avond op rij over hoogbegaafdheid en asynchrone ontwikkeling. Opnieuw waren er meer aanmeldingen dan plaatsen. Er waren dit keer veel belangstellende ouders en zeer betrokken professionals uit het onderwijs aanwezig. Waarom de belangstelling zo groot was, blijkt uit de ervaringsverhalen van ouders. Zij ervaren nog steeds veel onbegrip. […]

Lees verder

(Hoog)begaafdheid en asynchrone ontwikkeling: terugblik informatieavond 2016

Op 14 maart 2016 organiseerde Smart-Ease een informatieavond over (hoog)begaafdheid en asynchrone ontwikkeling bij kinderen in de leeftijd van 4 tot en met 9 jaar. Aanwezige ouders en leerkrachten delen hun verwachtingen en ervaringen met betrekking tot deze avond. Lees meer over (hoog)begaafdheid en asynchrone ontwikkeling of bekijk onderstaande video voor een sfeerimpressie: [wonderplugin_video iframe=”https://www.youtube.com/watch?v=ZniOL4VRrAs” […]

Lees verder

Voorlichtingsfilm over hoogbegaafdheid

Voorlichtingsfilm over hoogbegaafdheid Liske en Merel zijn de hoofdrolspelers in mijn filmpje over hoogbegaafdheid. Hun verhaal heeft veel reacties en emoties losgemaakt op social media. Daarom wil ik een vervolg maken. Want beelden zeggen meer dan 1000 woorden!

Lees verder

Hoogbegaafd en emoties: de film Inside out/Binnenstebuiten

Binnenstebuiten; een kijkje in je gevoelswereld Net terug van vakantie liet ik me de eerste regenachtige dag verleiden tot een ‘filmmiddagje’ met jongste. De keuze viel op de Disney-Pixarfilm ‘Inside-out‘ (Binnenstebuiten). De recensies over deze film maakten me erg nieuwsgierig. En het resultaat overtrof mijn verwachtingen; wat een prachtige, ontroerende en leerzame film!! Een aanrader!! […]

Lees verder

Hoe leg je de link tussen de plusklas en de reguliere klas?

Niet alleen op woensdag hoogbegaafd Veel (hoog)begaafde kinderen gaan als ze ‘geluk’ hebben eens per week naar de plusklas. Dit is vaak een dag die hen veel energie geeft. Ze worden uitgedaagd en de nieuwsgierigheid en de verwondering wordt aangewakkerd. Er worden vragen gesteld waarbij de hogere orde denkvaardigheden worden aangesproken (evalueren, analyseren en creëren). […]

Lees verder

Themaweek (hoog)begaafde peuters en kleuters: een terugblik

In de week van 29 september tot 3 oktober 2014 organiseerde Smart-Ease in samenwerking met Doumée ‘De week van de (hoog)begaafde peuter en kleuter’. Doel van deze week was om ouders en begeleiders meer informatie te geven over het opvoeden en begeleiden van deze kinderen. Voor de kinderen zelf werden tijdens deze week activiteiten aangeboden. […]

Lees verder

Help, mijn kind is onhandig!

Stel, je bent ouder van een talentvol kind. Maar tijdens de 10-minutengesprekken hoor je structureel hetzelfde: je kind verstoort de lessen vaak, heeft zijn werk niet op tijd af, werkt slordig en het handschrift is onleesbaar. Ook thuis wordt je geduld regelmatig op de proef gesteld: je kind is steeds de laatste die tijdens het […]

Lees verder

Als ik Minister van Onderwijs was…

Onlangs ontving ik een enthousiaste mail van Richelle de Deugd naar aanleiding van de video op mijn website: ‘Passend onderwijs volgens hoogbegaafde kinderen.’ Richelle is groepsleerkracht en hoogbegaafdenbegeleider (www.hobega.nl) in Limmen (Noord-Holland). Richelle is vaak in gesprek met haar leerlingen, maar dit filmpje zette haar toch ook aan het denken. Dit is wat Richelle schreef: […]

Lees verder

De onderwijsvisie van hoogbegaafde kinderen

Als ik Minister van Onderwijs was….. Visie (hoog)begaafde kinderen op passend onderwijs In het onderwijs is men gewend om niet MET kinderen maar OVER kinderen te praten als het gaat om leerresultaten en passend onderwijs. Jorn, Merel en Thijn bewijzen dat je beter MET kinderen kunt praten. Hun plannen zouden de leeropbrengsten aanzienlijk kunnen vergroten. […]

Lees verder