Als ik Minister van Onderwijs was…

Onlangs ontving ik een enthousiaste mail van Richelle de Deugd naar aanleiding van de video op mijn website: ‘Passend onderwijs volgens hoogbegaafde kinderen.’ Richelle is groepsleerkracht en hoogbegaafdenbegeleider (www.hobega.nl) in Limmen (Noord-Holland). Richelle is vaak in gesprek met haar leerlingen, maar dit filmpje zette haar toch ook aan het denken. Dit is wat Richelle schreef: […]

Lees verder

De onderwijsvisie van hoogbegaafde kinderen

Als ik Minister van Onderwijs was….. Visie (hoog)begaafde kinderen op passend onderwijs In het onderwijs is men gewend om niet MET kinderen maar OVER kinderen te praten als het gaat om leerresultaten en passend onderwijs. Jorn, Merel en Thijn bewijzen dat je beter MET kinderen kunt praten. Hun plannen zouden de leeropbrengsten aanzienlijk kunnen vergroten. […]

Lees verder

Geloof in jezelf! – de film Proof

‘If you don’t belief in yourself, who will believe in you’ Gebaseerd op het gelijknamig toneelstuk van David Auburn: winnaar Pulitzer Prijs. Misschien herken je het bij jezelf dat je enthousiast aan iets begint en dat tijdens het proces naar het einddoel je motivatie afneemt. Hoe makkelijk is het dan om allerlei redenen te bedenken […]

Lees verder

Little man Tate: Wat is geluk?

Dede weet al bij de geboorte van haar zoon Fred, dat dit kind iets heel bijzonders heeft. Als hij opgroeit blijkt dat hij anders is dan zijn schoolgenootjes. Hij vindt maar moeizaam aansluiting bij zijn leeftijdsgenootjes.  maar is een genie op het gebied van wiskunde, het milieu, kunst etc. Zijn moeder probeert zijn leven zo […]

Lees verder

Filmtip: Extraordinary measures over de kracht van samenwerken

Samenwerken is iets waar hoogbegaafden vaak een hekel aan hebben. Ze klaren de klus liever in hun eentje. Voor leerkrachten en ouders kan het daarom een hele uitdaging zijn om hen het nut van samenwerken in te laten zien. In de film ‘Extraordinary measures’ laten de hoofdrolspelers Brendan Fraser en Harrison Ford zien wat het […]

Lees verder

Bovenschoolse plusklas Reflexis

Reflexis heeft als innovatief schoolbestuur ook oog voor leerlingen die juist meer uitdaging nodig hebben. In de twee plusklassen van Reflexis komen kinderen van alle Reflexis-scholen samen om ook voor deze kinderen sociaal leren op gang te brengen. De eerste resultaten zijn buitengewoon positief!  In deze film kunt u luisteren ook naar de meningen van […]

Lees verder

Leerstrategie: mindmappen. Kijk hoe het werkt!

Mindmapping Mindmappen is een techniek om je hersens beter te gebruiken waardoor leren leuker en makkelijker wordt. Volgens deskundigen kun je met mindmappen meer informatie verwerken, complexe informatie structureren, een beter overzicht houden en sneller leren. Deze techniek is bijvoorbeeld geschikt om gedachten te ordenen, projecten, werkstukken en presentaties voor te bereiden en je creativiteit […]

Lees verder

Hoogbegaafd en dyslectisch

Hoogbegaafdheid en dyslexie zijn twee diagnoses die elkaar maskeren. Het kan daardoor voor een leraar moeilijk worden om dyslexie bij een hoogbegaafd kind te herkennen. In deze video vertelt een hoogbegaafde leerling met dyslexie zijn verhaal. Dit wordt ondersteund door een remedial teacher en een psycholoog.  

Lees verder