“Henriëtte, iedere ochtend is het een strijd om onze zoon naar school te krijgen. We begrijpen het niet. Hij heeft een lieve, begripvolle leerkracht. Zijn talenten worden gezien en hij zou ze volop kunnen benutten. Maar hij lijkt te blokkeren bij rekenen. We zien thuis dat hij het kan maar op school laat hij het […]
Lees verderLeren leren is een ontzettend belangrijke vaardigheid – zeker voor hoogbegaafde kinderen die soms gewend zijn dat alles vanzelf gaat.
Wat kun je doen als de (leer)frustraties van je kind hoog oplopen?
“Dat heeft toch helemaal geen zin?!” Wintersport is voor mij altijd het ultieme middel om even uit mijn hoofd te komen en helemaal te ontspannen in de buitenlucht. Dit jaar gingen we naar het Ötztal.Om botbreuken te voorkomen besloot ik dit jaar eerst maar eens wat rustige afdalingen te maken.En zo sta ik dus geduldig […]
Lees verderHoogbegaafd en passend onderwijs: ‘als je doet wat je altijd deed….’
‘Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg.’ Een mooie spreuk die niet alleen geldt voor kinderen maar ook voor ouders en professionals. Hoogbegaafde kinderen hebben onderwijsbehoeftes die meestal niet passen bij het reguliere aanbod. Je wordt als leerkracht daarom uitgedaagd om ‘dat wat je altijd deed’ los te laten […]
Lees verderWat heeft een ‘persoonlijke bankrekening’ te maken met leren leren’?
“Het heeft geen zin meer. Dat vak haal ik nooit meer op.” Dit hoor ik jongeren tijdens de intake heel vaak zeggen. In hun hoofd is een somber scenario ontstaan over de schoolresultaten. Voor je het weet hebben ze voor zichzelf een Netflixserie met slechte afloop gecreëerd. En vrijwel altijd worden de ogen groter en […]
Lees verderIs hij wel echt hoogbegaafd?!
Ik kom het in de praktijk regelmatig tegen: wanneer een hoogbegaafde leerling slechte toetsresultaten haalt, snappen veel leerkrachten niet hoe dit kan. Er wordt allereerst getwijfeld aan de inzet maar als dat de oorzaak niet blijkt te zijn, dan rijst al snel de vraag: Is hij wel echt hoogbegaafd?! Ouders verwijzen dan naar een capaciteitenonderzoek […]
Lees verderHoogbegaafd en in de weerstand? 10 tips voor een positieve wending
Leestips Het boek waarvan je wilde dat je ouders het hadden gelezen – Philippa Perry Kinderen zijn geen puppy’s , de kracht van zelfsturing in opvoeding – Jürgen Peeters Positive discipline – Jane Nelson e.a. Zo kun je mij bereiken – door Patricia Antersijn e.a. Red mij niet – Sanne van Arnhem “Dat heb ik weer!” “Dat heb […]
Lees verder“Mijn hoogbegaafde leerling blokkeert als ik een vraag stel. Wat kan ik doen?”
12 tips om een ‘droomdenker’ op weg te helpen “Ik weet niet goed hoe ik Dex kan helpen. Hij komt regelmatig bij me en als ik dan vraag wat er is, kijkt hij me aan alsof hij water ziet branden. Ook als ik tussendoor vragen aan hem stel, zie ik dat hij blokkeert. Wat kan […]
Lees verderIs jouw hoogbegaafde kind ook zo snel verveeld?
In mijn praktijk hoor ik ouders vaak zeggen dat hun hoogbegaafde kind zich zo snel verveelt. Stapels Smart-games, de nieuwste uitbreidingssets van Gravitrax, dozen technisch Lego, vullen de kast. Maar alles blijft onaangeroerd. Herkenbaar? De vraag is waar die verveling vandaan komt? Is dit spelmateriaal werkelijk zo saai? Zou het ook kunnen dat je kind het […]
Lees verderHoogbegaafd en diep in de put
Het kan soms gebeuren dat een kind zo’n hoge drempel heeft opgebouwd om te leren dat het leren helemaal tot stilstand komt. Ouders en leerkrachten zetten alles in het werk om het kind weer in beweging te krijgen maar het kind geeft telkens ‘niet thuis’. Sterker nog, ouders zien hun kind steeds verder in de […]
Lees verderBlijven zitten of toch overgaan: kijken vanuit angst of vertrouwen?
Zo vlak voor de zomervakantie stroomt mijn agenda extra vol met afspraken. En dat is ondertussen geen verrassing meer. Naast alle lopende afspraken, krijg ik in die laatste weken regelmatig verzoeken om toch nog even deel te nemen aan een multidisciplinair overleg. Of telefoontjes van ouders die mij in paniek bellen en vragen of ik […]
Lees verder