Leren door liefde, ruimte en geduld

Stel je wilt ontzettend graag dat het kind een vaardigheid onder de knie krijgt. Je zet voor je gevoel alle strategieën in die er bestaan. Vervolgens zie je steeds meer weerstand bij het kind. Herken je dat? Frustrerend hè? Aan gras kun je niet te trekken om het te doen groeien en dat geldt ook voor […]

Lees verder

Thuisonderwijs in Coronatijd: wat nemen we hiervan mee?

Veel gezinnen hangen de vlag uit als de kinderen na deze lange periode van thuisonderwijs, weer een paar uurtjes naar school kunnen. Toch is dat niet bij iedereen het geval, is mijn ervaring. Ouders van hoogbegaafde kinderen die erg gevoelig zijn voor de prikkels uit de omgeving, zien hun kinderen nu tot rust komen. Ze […]

Lees verder

Hoogbegaafd en leren omgaan met uitgestelde aandacht: 5 tips

Iedereen begint al een klein beetje te wennen aan de nieuwe situatie in deze Coronacrisis. Ik krijg bijna dagelijks appjes, mailtjes, foto’s en filmpjes van ouders en hoogbegaafde kinderen over het wel en wee in huis. In het begin gingen de vragen vooral over het vinden van passende leerstof. Op dit moment verzuchten veel ouders […]

Lees verder

Thuisonderwijs: hoe houd je het gezellig?

De Coronacrisis houdt de gemoederen flink bezig. Naast de zorg om de gezondheid krijgen ouders nu ongevraagd de rol van ‘leerkracht’/coach’. Ondertussen moet het huishouden ook nog gedaan worden en…oh ja, je hebt zelf ook nog een baan. Misschien heb je daarnaast ook de zorg om je ouders of een familielid die vanwege de lock-down […]

Lees verder

‘Help, ik kan het niet!’ Hoogbegaafd en leren omgaan met stress

Leren is niet altijd leuk en kan soms leiden tot de nodige frustraties. Sommige kinderen zijn meester in het mijden van deze stresssituaties. Ik schreef er al over in mijn vorige blog. Bij andere kinderen lopen de emoties hoog op. Deze reactie op stress is niet alleen lastig voor het kind maar ook voor de ouders. […]

Lees verder
Kinderen die bakken

Wat hebben pepernoten met executieve functies te maken?

De Sint is weer in het land. De schappen in de supermarkten liggen weer vol met ‘suikergoed, marsepein en pepernoten.’ Lekker!! Maar weet je wat nog lekkerder en vooral leuker is? Zelf pepernoten bakken. Niet alleen leuk en lekker maar ook nog heel erg leerzaam. Bakken en executieve functies Bakken doet een groot beroep op […]

Lees verder

Sociaal-emotioneel voor of sociaal-emotioneel achter?

Als ik vertel dat ik met hoogbegaafde kinderen werk dan krijg ik vaak de reactie: “Oh ja, dat zijn misschien wel kinderen die heel slim zijn maar sociaal-emotioneel lopen ze vaak ver achter hè? Die vraag of liever deze overtuiging, zul je als ouder van een hoogbegaafd kind ook vast regelmatig hebben gehoord. Maar wat […]

Lees verder