Hoogbegaafd en diep in de put

Het kan soms gebeuren dat een kind zo’n hoge drempel heeft opgebouwd om te leren dat het leren helemaal tot stilstand komt. Ouders en leerkrachten zetten alles in het werk om het kind weer in beweging te krijgen maar het kind geeft telkens ‘niet thuis’. Sterker nog, ouders zien hun kind steeds verder in de […]

Lees verder

Blijven zitten of toch overgaan: kijken vanuit angst of vertrouwen?

Zo vlak voor de zomervakantie stroomt mijn agenda extra vol met afspraken. En dat is ondertussen geen verrassing meer. Naast alle lopende afspraken, krijg ik in die laatste weken regelmatig verzoeken om toch nog even deel te nemen aan een multidisciplinair overleg. Of telefoontjes van ouders die mij in paniek bellen en vragen of ik […]

Lees verder

“Ik anders? Ik ben toch gewoon mezelf”

Pleidooi voor eigenheid en persoonlijke ontwikkeling Systemen, regels, procedures: in veel organisaties lijken die geen middel maar het doel. Wouter Hart noemt deze organisaties, in zijn gelijknamige boek, ‘verdraaide organisaties.’ Volgens Hart knopen zij de wereld aan elkaar met systemen, beleid en monitoringsgegevens. “Ze gaan ervan uit dat deze ervoor zorgen dat mensen de goede dingen gaan doen. Er […]

Lees verder

5 onmisbare tips hoe je je hoogbegaafde kind zelfstandig leert werken

Leren is niet altijd leuk en kan soms leiden tot de nodige frustraties. Niet alleen bij de kinderen maar ook bij leerkrachten, ouders en begeleiders. Sommige kinderen zijn meester in het mijden van deze stresssituaties. Bij andere kinderen lopen de emoties hoog op. Het zijn allemaal reacties op stress bij het leren. Er zijn ook […]

Lees verder

Mag je in het huidige toetssysteem wel leren van je fouten?

Van fouten maken kun je leren. De vraag is echter of het huidige toetssysteem dat mogelijk maakt. De meesten onder ons kunnen zich vast nog wel het gevoel van de eerste autorijles voor de geest halen: voor het eerst met een auto de weg op terwijl je nog helemaal niet weet hoe alles functioneert; ik […]

Lees verder

“Mijn hoogbegaafde kind vindt alles saai”

‘Ik vind het saaaaai’!!! Dit is vast een zinnetje dat je regelmatig hoort als ouder of leerkracht bent, van een hoogbegaafd kind. Misschien denk je dat het kind gebrek aan uitdaging heeft. Maar is dat altijd wel zo? Wat bedoelt het kind als het zegt dat iets saai is? Is de taak dan werkelijk te […]

Lees verder

Uitstelgedrag: “Hoe help ik mijn kind om zijn werk maken?”

Ook deze week verliepen alle afspraken online. Het voelt af en toe alsof ouders en/of kinderen in de praktijk bij mij aan tafel zitten: de sfeer is relaxed, ouders en kinderen geven aan dat ze lekker zichzelf zijn. Kopje koffie erbij, af en toe wandelt de huiskat in beeld of roept er een kleuter die […]

Lees verder

Gratis toolkit over hoogbegaafdheid

Gaat je kind met weerstand naar school? Laat het niet de verwachte resultaten zien? Raak je uitgeput van de eindeloze discussies, emoties en energie van je kind? En heb je het vermoeden dat je kind meer dan alleen maar pienter is? Dan is jouw kind misschien wel hoogbegaafd. Hoogbegaafdheid kan op het gebied van opvoeding […]

Lees verder