Sociaal-emotioneel voor of sociaal-emotioneel achter?

Als ik vertel dat ik met hoogbegaafde kinderen werk dan krijg ik vaak de reactie: “Oh ja, dat zijn misschien wel kinderen die heel slim zijn maar sociaal-emotioneel lopen ze vaak ver achter hè? Die vraag of liever deze overtuiging, zul je als ouder van een hoogbegaafd kind ook vast regelmatig hebben gehoord. Maar wat […]

Lees verder

Hoogbegaafd en ADD – of gewoon wat dromerig?

Snel afgeleid zijn, dromerig, chaotisch en moeite hebben met plannen zijn voor veel mensen ingrediënten om te denken dat er wat aan de hand is. “Zou hij geen ADD (Attention Deficit Disorder) hebben?” is dan al gauw de vraag die er gesteld wordt. Maar is het niet zo dat veel kinderen gedurende de puberteit, hoogbegaafd […]

Lees verder

Een kijkje in het hoofd met deze 6 breinboeken

We gebruiken het elke dag en als het goed is levert ons veel op. Misschien heeft jouw hoogbegaafde kind er van tijd tot tijd zelfs wel last van: het brein. Misschien wil je kind het brein wel af en toe uitzetten zodat het geen last heeft van alle piekergedachtes. Hoe zit dat eigenlijk met dat […]

Lees verder

In etappes naar je einddoel

Soms kan een doel zo groot zijn en zo ver weg liggen dat je eigenlijk al geen zin meer hebt om er aan te beginnen. Herken je dat? Maar goed, sommige doelen wil of moet je toch halen. Wat kun je dan doen om het doel toch te bereiken? Tijdens een vakantie in Italië had […]

Lees verder

Behandel kinderen gelijk door ze ongelijk te behandelen

“Ja maar, dat is niet eerlijk. Hij mocht dat wel en nu mag ik het niet!!” Deze reactie herken je vast wel in je gezin of in de klas. En misschien herken je het ook dat je dan even door die reactie een klein beetje van je stuk wordt gebracht. Totdat je jezelf herpakt en […]

Lees verder

Het belang van een goede samenwerking van ouders en leerkrachten

Omdat ik het belangrijk vind dat kinderen zich bewust zijn van hun talenten en die inzetten om verbinding te maken met anderen verwijs ik hen, hun ouders en leerkrachten vaak naar Stephen Coveys’ theorie van de 7 eigenschappen. Zijn zoon Sean heeft hiervan een mooie vertaalslag gemaakt voor tieners en kinderen in de basisschoolleeftijd. Deze […]

Lees verder

7 spellen om je ruimtelijk inzicht te versterken

Er komen regelmatig kinderen bij mij in de praktijk die wat moeite hebben met ruimtelijk inzicht. Ze verslinden boek na boek en houden moeiteloos een complete spreekbeurt over elk onderwerp dat je maar aandraagt, maar blokjes terugdoen in een doos… Daarop blijven ze steken. Vaak vinden ze dat ook helemaal niet zo belangrijk. Ze zijn […]

Lees verder

Oefen de planningsvaardigheden van je kind met deze leuke spellen

Heb jij ook zo’n kind dat hele voorleesboeken uit het hoofd kent, maar het lastig vindt om vooruit te denken en goed te plannen? Dan ben je niet de enige. Planningsvaardigheden komen nu eenmaal niet (altijd) vanzelf. Gelukkig zijn er manieren om te oefenen met plannen en zo deze vaardigheden te ontwikkelen. Dat kan nog […]

Lees verder

Passend onderwijs: zo kan het ook!

“Henriëtte, we hebben je hulp hard nodig. We hebben een leerling in groep 7 die zich niet laat bijsturen door de juf. Hij gaat voortdurend in conflict met de leerkracht. Via zijn ouders zijn we aan jouw adres gekomen.  Lucas, zo heet hij, is een intelligente jongen die al eens versneld is. We kunnen hem […]

Lees verder