Bambi op het ijs Veel hoogbegaafde kinderen krijgen te lang leerstof aangeboden in hun comfortzone. Bij de aanblik van een uitdagende opdracht schieten ze onmiddellijk in de stress. In hun reactie schieten ze alle kanten op, vergelijkbaar met ‘Bambi’ die voor het eerst op het ijs staat, probeert te lopen en vervolgens alle kanten op […]
Lees verderLeren leren is een ontzettend belangrijke vaardigheid – zeker voor hoogbegaafde kinderen die soms gewend zijn dat alles vanzelf gaat.
Mag je in het huidige toetssysteem wel leren van je fouten?
Van fouten maken kun je leren. De vraag is echter of het huidige toetssysteem dat mogelijk maakt. De meesten onder ons kunnen zich vast nog wel het gevoel van de eerste autorijles voor de geest halen: voor het eerst met een auto de weg op terwijl je nog helemaal niet weet hoe alles functioneert; ik […]
Lees verder“Mijn hoogbegaafde kind vindt alles saai”
‘Ik vind het saaaaai’!!! Dit is vast een zinnetje dat je regelmatig hoort als ouder of leerkracht bent, van een hoogbegaafd kind. Misschien denk je dat het kind gebrek aan uitdaging heeft. Maar is dat altijd wel zo? Wat bedoelt het kind als het zegt dat iets saai is? Is de taak dan werkelijk te […]
Lees verderUitstelgedrag: “Hoe help ik mijn kind om zijn werk maken?”
Ik hoor veel ouders klagen over het feit dat hun kind maar moeizaam in actie komt als het gaat om het doen van schoolse taken. Niet alleen de ouders maar ook het kind zelf heeft hier last van. De 10-jarige Noah zit in groep 7 en om hem voor te bereiden op het voortgezet onderwijs, krijgt […]
Lees verderHoogsensitief en opstandig: “Mijn kind accepteert geen hulp. Wat nu?”
“Henriëtte, we zien onze dochter worstelen met de schooltaken. En als we hulp bieden, wijst ze alles af. Het enige dat we horen is dat alles ‘stom en saai’ is. Het wordt er niet gezelliger op in huis. Heb jij nog tips?” Irene, de moeder van Lara, was deze week niet de enige die deze […]
Lees verderHoogbegaafd: van lijden naar leiderschap
Iets nieuws leren kan zo’n enorme kick geven, weet ik uit ervaring. Het geeft je energie en het is de motor om nog meer nieuwe dingen te leren. Waarom gaat het leren bij veel hoogbegaafde kinderen dan met zoveel frustraties gepaard? Hoe kan het dat zulke talentvolle kinderen het plezier in leren zo snel verliezen? […]
Lees verderHoogbegaafde meisjes: paniek in de brugklas
Leren is leuk maar kan ook erg spannend zijn. Sommige kinderen zijn meester in het mijden van deze stresssituaties. Ik schreef er al over in mijn vorige blog. Deze reactie op stress is niet alleen lastig voor het kind maar ook voor de ouders. Veel kinderen lopen al jong aan tegen deze frustratie. Bij hoogbegaafde kinderen […]
Lees verderHoogbegaafd: waar wrijving is komt glans
“Ik heb eindelijk het gevoel dat we weer een gezin zijn,” zegt Marion, de moeder van Jort. Ik kijk haar aan en ik zie de tranen opwellen in haar ogen. Ik snap haar emotie want nu ruim een jaar geleden was de situatie in huize Weldam heel anders. Er was veel spanning in het gezin. […]
Lees verderHoogbegaafd: in 7 stappen naar verbinding en bloei
Ken je dat gevoel dat als je onder tijdsdruk een fles shampoo of iets anders moet zoeken uit een stelling van de Makro? Ondanks dat de keuze reuze is, kom ik óf met niks in huis of ik grijp naar iets vertrouwds en gooi dat in de kar. En als je dan de Makro uitloopt […]
Lees verderLeren door liefde, ruimte en geduld
Stel je wilt ontzettend graag dat het kind een vaardigheid onder de knie krijgt. Je zet voor je gevoel alle strategieën in die er bestaan. Vervolgens zie je steeds meer weerstand bij het kind. Herken je dat? Frustrerend hè? Aan gras kun je niet te trekken om het te doen groeien en dat geldt ook voor […]
Lees verder