“Ja maar, dat is niet eerlijk. Hij mocht dat wel en nu mag ik het niet!!” Deze reactie herken je vast wel in je gezin of in de klas. En misschien herken je het ook dat je dan even door die reactie een klein beetje van je stuk wordt gebracht. Totdat je jezelf herpakt en […]
Lees verderLeren leren is een ontzettend belangrijke vaardigheid – zeker voor hoogbegaafde kinderen die soms gewend zijn dat alles vanzelf gaat.
Focus! Zo krijg je meer gedaan in een wereld vol afleiding
Je hebt je zojuist voorgenomen om die lange to dolijst eens af te werken. Ben je net lekker op dreef, gaat de telefoon. Je besluit de oproep te negeren want die klussen moeten immers af. Het duurt echter niet lang of je wordt afgeleid door een hele serie Whatsappmeldingen. Nu wordt het toch wel heel […]
Lees verderHet belang van een goede samenwerking van ouders en leerkrachten
Omdat ik het belangrijk vind dat kinderen zich bewust zijn van hun talenten en die inzetten om verbinding te maken met anderen verwijs ik hen, hun ouders en leerkrachten vaak naar Stephen Coveys’ theorie van de 7 eigenschappen. Zijn zoon Sean heeft hiervan een mooie vertaalslag gemaakt voor tieners en kinderen in de basisschoolleeftijd. Deze […]
Lees verder7 spellen om je ruimtelijk inzicht te versterken
Er komen regelmatig kinderen bij mij in de praktijk die wat moeite hebben met ruimtelijk inzicht. Ze verslinden boek na boek en houden moeiteloos een complete spreekbeurt over elk onderwerp dat je maar aandraagt, maar blokjes terugdoen in een doos… Daarop blijven ze steken. Vaak vinden ze dat ook helemaal niet zo belangrijk. Ze zijn […]
Lees verderOefen de planningsvaardigheden van je kind met deze leuke spellen
Heb jij ook zo’n kind dat hele voorleesboeken uit het hoofd kent, maar het lastig vindt om vooruit te denken en goed te plannen? Dan ben je niet de enige. Planningsvaardigheden komen nu eenmaal niet (altijd) vanzelf. Gelukkig zijn er manieren om te oefenen met plannen en zo deze vaardigheden te ontwikkelen. Dat kan nog […]
Lees verderPassend onderwijs: zo kan het ook!
“Henriëtte, we hebben je hulp hard nodig. We hebben een leerling in groep 7 die zich niet laat bijsturen door de juf. Hij gaat voortdurend in conflict met de leerkracht. Via zijn ouders zijn we aan jouw adres gekomen. Lucas, zo heet hij, is een intelligente jongen die al eens versneld is. We kunnen hem […]
Lees verderHoogbegaafd en: “Ik doe het pas als ik zeker weet dat ik het kan!”
Hoogbegaafde kinderen kunnen heel verschillend zijn maar lijken in bepaalde opzichten op elkaar. Dat maakt mijn werk dan ook erg boeiend. Wat ik regelmatig terug hoor is: “Mijn kind ging pas fietsen toen ie zeker wist dat hij het kon. Mijn kind weigerde te oefenen. Maar van de één op de andere dag kon ik […]
Lees verderHoogbegaafd en leren memoriseren met Flashcards
Hoe werken flashcards en wanneer zijn ze nuttig? De veertienjarige hoogbegaafde Luuk vertelt dat alle vakken goed gaan, behalve aardrijkskunde, geschiedenis en biologie. “Ik heb moeite met het onder woorden brengen van mijn gedachten,” is zijn verklaring. Gezien het feit dat hij de volgende dag een toets heeft van biologie besluit ik de proef op […]
Lees verderConcentratieproblemen of te weinig uitdaging?
“Als ie niet uitgedaagd werd, had je niets aan hem. Als hij niet opgesteld werd was het onweer in Tilburg.’ Dit zijn de woorden van de voormalige jeugdtrainer van Virgil van Dijk. Deze van oorsprong Nederlandse voetballer is tegenwoordig een zeer succesvolle verdediger bij Liverpool. Dagdromers en prikkelzoekers Virgil had geluk met een trainer die […]
Lees verderHoogbegaafd en overpresteren: ‘niet met kracht maar met souplesse’
Een tijd geleden werd ik door vrienden uitgenodigd voor een golfclinic. Aan de ene kant keek ik uit naar dit gezellige uitje maar voor iemand met een haat-liefdeverhouding met ballen zoals ik, voelde ik tegelijkertijd een lichte weerstand. We kregen les van een rustige, vriendelijke man die ook nog humor bleek te hebben. Aan hem […]
Lees verder