Hoe werken flashcards en wanneer zijn ze nuttig? De veertienjarige hoogbegaafde Luuk vertelt dat alle vakken goed gaan, behalve aardrijkskunde, geschiedenis en biologie. “Ik heb moeite met het onder woorden brengen van mijn gedachten,” is zijn verklaring. Gezien het feit dat hij de volgende dag een toets heeft van biologie besluit ik de proef op […]
Lees verderLeren leren is een ontzettend belangrijke vaardigheid – zeker voor hoogbegaafde kinderen die soms gewend zijn dat alles vanzelf gaat.
Concentratieproblemen of te weinig uitdaging?
“Als ie niet uitgedaagd werd, had je niets aan hem. Als hij niet opgesteld werd was het onweer in Tilburg.’ Dit zijn de woorden van de voormalige jeugdtrainer van Virgil van Dijk. Deze van oorsprong Nederlandse voetballer is tegenwoordig een zeer succesvolle verdediger bij Liverpool. Dagdromers en prikkelzoekers Virgil had geluk met een trainer die […]
Lees verderHoogbegaafd en overpresteren: ‘niet met kracht maar met souplesse’
Een tijd geleden werd ik door vrienden uitgenodigd voor een golfclinic. Aan de ene kant keek ik uit naar dit gezellige uitje maar voor iemand met een haat-liefdeverhouding met ballen zoals ik, voelde ik tegelijkertijd een lichte weerstand. We kregen les van een rustige, vriendelijke man die ook nog humor bleek te hebben. Aan hem […]
Lees verder7 tips die ervoor kunnen zorgen dat je toch over gaat
Nog een paar weken en het schooljaar zit er weer op. Neemt bij jouw zoon of dochter de spanning ook toe? Is het erop of eronder en zou je kind wel wat tips kunnen gebruiken die net het verschil kunnen maken in over gaan of zitten blijven? Bij Eva nam de spanning ook flink toe. […]
Lees verderHoe krijg je meer gedaan in een wereld vol afleiding
Lente, heerlijk!! De zon gaat weer vaker schijnen. We kunnen lekker naar buiten. Die extra tijd in de meivakantie kan voor veel leerlingen ook net het verschil maken in ‘overgaan’ of ‘een jaar doubleren.‘ Maak haast als je tijd hebt.’ Zijn er nog cijfers die opgehaald moeten worden dan is dit het moment om even […]
Lees verderHelp! ik kan het niet. Hoogbegaafd en leren omgaan met stress (2)
Leren is niet altijd leuk en kan soms leiden tot de nodige frustraties. Sommige kinderen zijn meester in het mijden van deze stresssituaties. Ik schreef er al over in mijn vorige blog. Bij andere kinderen lopen de emoties hoog op. Deze reactie op stress is niet alleen lastig voor het kind maar ook voor de […]
Lees verderHelp! ik kan het niet! Hoogbegaafd en leren omgaan met stress
Het leren van nieuwe dingen voelt voor sommige kinderen net als ijskoud zwemwater in de lente. Je weet wel: van die dagen waarop de buitentemperatuur al flink oploopt maar waarbij het water eigenlijk nog te koud is om in te zwemmen. Zodra je je teen in het zwemwater hebt gestoken ben je geneigd om deze […]
Lees verderAfstromen of zitten blijven?
Ze bezorgen je soms grijze haren: pubers. Gelukkig halen ze uiteindelijk vaak toch de eindstreep dankzij een stuk bewustwording, een andere aanpak en – niet onbelangrijk – meer inspanning. En ik moet je bekennen: ook ik zweet soms peentjes. Ik krijg dan ook altijd een heel feestelijk gevoel als het verlossende mailtje of telefoontje binnenkomt […]
Lees verderDe sleutel tot succes: autonomie en vertrouwen
Vorig jaar ontmoette ik twee broers: allebei slim maar ze zetten hun talent op een heel verschillende manier in. De oudste doet precies wat de leraren vragen en meer ook niet. En de jongste is nieuwsgierig en focust zich vooral op hetgeen hem interesseert. De jongste valt in de klas op door de slimme vragen […]
Lees verderBoeken over leren leren: zo kun je het stimuleren
(Hoog)begaafde kinderen, hun ouders en leerkrachten komen op het gebied van onderwijs een aantal flinke uitdagingen tegen. Eén van deze uitdagingen is leren leren. Leren leren is een containerbegrip. Je moet een flink aantal vaardigheden ontwikkelen om ervoor te zorgen dat je met jouw talent passende resultaten kunt laten zien. Hoe leer je dat dan? […]
Lees verder