“Hij is ongeconcentreerd, onhandig, slordig, impulsief en nee, hij zal het later echt niet makkelijk krijgen. U vindt dat hij slim is? Toch blijkt dat niet uit de citoresultaten. Vmbo-kader, misschien MAVO maar dan moet er wel heel wat gebeuren wil dat lukken…..” De ouders van Mees herhalen de woorden van Meneer Sjoerd, de leerkracht […]
Lees verderLeren leren is een ontzettend belangrijke vaardigheid – zeker voor hoogbegaafde kinderen die soms gewend zijn dat alles vanzelf gaat.
Hoogbegaafd en ongemotiveerd
“We hebben hier geen speciale programma’s. Ik kan Ruben niet helpen. Het lijkt me beter dat we uitkijken naar een andere school.” Deze woorden galmen nog steeds na in de oren van Marjan, de moeder van Ruben. Ze kijkt me wat vertwijfeld aan. Uit de praktijk: Ruben Ruben (15) zit in de derde van de […]
Lees verderHoogbegaafd en voor het eerst naar de brugklas
Nog even en de scholen beginnen weer. Als je hoogbegaafde kind na de vakantie naar de brugklas gaat, dan is dat niet alleen spannend voor het kind maar ook voor jullie als ouders. Leuk om dan toch even wat ervaringen te horen van kinderen die het afgelopen jaar voor het eerst deze stap maakten. Met […]
Lees verderHoogbegaafd en moeite met begrijpend lezen?
(Hoog)begaafde kinderen, hun ouders en leerkrachten komen op het gebied van onderwijs een aantal flinke uitdagingen tegen. Eén van deze uitdagingen is leren leren. Zoals ik in mijn vorige blog ‘Als leren frustrerend is’ al schreef, vallen onder leren leren een aantal deelvaardigheden. Zo is begrijpend lezen er daar één van. In dit blog vertel ik […]
Lees verderLeren leren: organiseren
(Hoog)begaafde kinderen, hun ouders en leerkrachten komen op het gebied van onderwijs een aantal flinke uitdagingen tegen. Deze kinderen hebben wel de aanleg om te leren maar hoe zorg je er nu voor dat dit talent leidt tot passende prestaties? In de vorige blogs werd al beschreven hoe belangrijk het is om secuur te werken […]
Lees verderHoogbegaafd en leren plannen en uitvoeren
(Hoog)begaafde kinderen, hun ouders en leerkrachten komen op het gebied van onderwijs een aantal flinke uitdagingen tegen. Eén van deze uitdagingen is leren leren. Leren leren een containerbegrip. Je moet een flink aantal vaardigheden ontwikkelen om ervoor te zorgen dat je met jouw talent passende resultaten kunt laten zien. Misschien ben je je er niet zo […]
Lees verderLeren leren: het zweet op de juiste rug
Onze kinderen wonen inmiddels zelfstandig maar ik weet nog goed dat ik op een zondagochtend mijn jongste dochter hoorde roepen:”Mám, hoe snijd je eigenlijk een ananas?!” Uiteraard wilde ik behulpzaam zijn maar halverwege de trap bedacht ik me nog net op tijd wat verstandiger zou zijn: voordoen of haar zelf een oplossing laten bedenken? Uit […]
Lees verderAls leren frustreren(d) is….
Joris slaat met een verbeten mond en flink geweld de toetsen van het toetsenbord aan. Het stoom komt nog net niet uit zijn oren. Ik besluit kalm te blijven en even zie ik dat hij oogcontact maakt. “Helpt het om de laptop flink op z’n donder te geven,” vraag ik hem? We kijken elkaar aan […]
Lees verderHoogbegaafd en secuur leren werken
(Hoog)begaafde kinderen, hun ouders en leerkrachten komen op het gebied van onderwijs een aantal flinke uitdagingen tegen. Eén van deze uitdagingen is leren leren. Leren leren is een containerbegrip. In de praktijk hoor ik ouders en leerkrachten vaak zeggen: “ja, hij moet leren leren hè”? Maar wat moet het kind dan precies leren? Onder leren […]
Lees verderHet belang van loslaten: zo leert je kind wel zelf plannen en organiseren
Zit je net goed en wel op je werk, gaat je mobiel. Je kind heeft een werkstuk op de keukentafel laten liggen dat vandaag moet worden ingeleverd – of je dat in de koffiepauze even kunt brengen. Of je zit na een lange dag ploeteren net lekker op de bank met een kopje koffie en […]
Lees verder