“..Ja, dan maar dik dood!”

Ik kan me voorstellen dat je nu denkt ‘wat een titel’? Is dit spam?!….Nee hoor!! Ik wil je graag even voorstellen aan mijn schoonmoeder. Waarom? Omdat we kunnen leren van haar relativeringsvermogen. “..ja, dan maar dik dood!” was namelijk één van de gevleugelde uitspraken van mijn schoonmoeder. De hoge bloeddruk en haar overgewicht hebben haar er nooit van […]

Lees verder

Hoogbegaafd: hoe Hidde zijn eigen geluk saboteerde

“Henriëtte, iedere ochtend is het een strijd om onze zoon naar school te krijgen. We begrijpen het niet. Hij heeft een lieve, begripvolle leerkracht. Zijn talenten worden gezien en hij zou ze volop kunnen benutten. Maar hij lijkt te blokkeren bij rekenen. We zien thuis dat hij het kan maar op school laat hij het […]

Lees verder

Hoogbegaafd: rijpen of meten?

Op een zonnige zaterdagochtend werd ik wakker met het nieuws dat vrienden van ons grootouders zijn geworden van een kleindochter. Fantastisch toch?! Terwijl ik hen alvast een berichtje stuur om hen te feliciteren met het goede nieuws, denk ik aan dit kleine wereldwondertje dat nog een hele weg te gaan heeft:  ze heeft nog heel […]

Lees verder

Wat kun je doen als de (leer)frustraties van je kind hoog oplopen?

“Dat heeft toch helemaal geen zin?!” Wintersport is voor mij altijd het ultieme middel om even uit mijn hoofd te komen en helemaal te ontspannen in de buitenlucht. Dit jaar gingen we naar het Ötztal.Om botbreuken te voorkomen besloot ik dit jaar eerst maar eens wat rustige afdalingen te maken.En zo sta ik dus geduldig […]

Lees verder

Er is hoop voor ‘Joop’

Vrienden worden met je innerlijke criticus Je herkent het vast wel van die momenten dat je denkt ‘….komt dit ooit nog goed?!’ Ik hoor het ouders en ook kinderen vaak zeggen aan het begin van een begeleidingstraject. Ik zie hen rondjes draaien op de rotonde van het leven en geen afslag nemen omdat ze bang […]

Lees verder

“Ja maar, ik heb al zoveel gedaan!”

Herken je dit? Dat je een vraag stelt aan iemand die aangeeft deskundig te zijn en dat je gevoel toch iets anders zegt? Ik had die ervaring toen er lekkage was bij ons in de badkamer. De man die zich voorstelde als expert zou wel even het klusje klaren. De manier waarop hij te werk […]

Lees verder

“Mijn hoogbegaafde kind kan niet omgaan met kritiek”

Ik hoor regelmatig van ouders dat hun hoogbegaafde kind niet kan omgaan met kritiek. De vraag is of ze gevoelig zijn voor kritiek of dat ze er echt niet mee om kunnen gaan? Ze doen het graag op hun eigen manier en dulden geen ongevraagd advies. Dit gedrag wordt door de omgeving nog wel eens […]

Lees verder

Hoogbegaafd: ik zie, ik zie, wat jij (nog) niet ziet

“Nee, ze laat het nog niet zien in de klas,” hoor ik leerkrachten vaak zeggen als ik hen spreek over de leerbehoeftes van een (vermoedelijk) hoogbegaafd kind. Bij mij rijst dan direct de vraag ‘wat wil je zien?’ In een 1-op-1-gesprekje en tijdens de les wordt toch vaak al duidelijk wat een kind in z’n […]

Lees verder

Hoogbegaafd en passend onderwijs: ‘als je doet wat je altijd deed….’

‘Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg.’ Een mooie spreuk die niet alleen geldt voor kinderen maar ook voor ouders en professionals. Hoogbegaafde kinderen hebben onderwijsbehoeftes die meestal niet passen bij het reguliere aanbod. Je wordt als leerkracht daarom uitgedaagd om ‘dat wat je altijd deed’ los te laten […]

Lees verder

Hoogbegaafd: wat als de juf niet ziet wat jij thuis ziet?

“Ze ziet niet wat wij thuis zien.” Ik zie de machteloosheid in de ogen van Jolanda, de moeder van de vierjarige Nora. “Ons kind is thuis heel anders dan op school. We horen van haar juf dat ze veel observeert, stil is en weinig initiatief neemt. We vertelden de leerkracht dat we ons kind hier […]

Lees verder