Wat kun je doen als de (leer)frustraties van je kind hoog oplopen?

“Dat heeft toch helemaal geen zin?!” Wintersport is voor mij altijd het ultieme middel om even uit mijn hoofd te komen en helemaal te ontspannen in de buitenlucht. Dit jaar gingen we naar het Ötztal.Om botbreuken te voorkomen besloot ik dit jaar eerst maar eens wat rustige afdalingen te maken.En zo sta ik dus geduldig […]

Lees verder

Er is hoop voor ‘Joop’

Vrienden worden met je innerlijke criticus Je herkent het vast wel van die momenten dat je denkt ‘….komt dit ooit nog goed?!’ Ik hoor het ouders en ook kinderen vaak zeggen aan het begin van een begeleidingstraject. Ik zie hen rondjes draaien op de rotonde van het leven en geen afslag nemen omdat ze bang […]

Lees verder

“Ja maar, ik heb al zoveel gedaan!”

Herken je dit? Dat je een vraag stelt aan iemand die aangeeft deskundig te zijn en dat je gevoel toch iets anders zegt? Ik had die ervaring toen er lekkage was bij ons in de badkamer. De man die zich voorstelde als expert zou wel even het klusje klaren. De manier waarop hij te werk […]

Lees verder

“Mijn hoogbegaafde kind kan niet omgaan met kritiek”

Ik hoor regelmatig van ouders dat hun hoogbegaafde kind niet kan omgaan met kritiek. De vraag is of ze gevoelig zijn voor kritiek of dat ze er echt niet mee om kunnen gaan? Ze doen het graag op hun eigen manier en dulden geen ongevraagd advies. Dit gedrag wordt door de omgeving nog wel eens […]

Lees verder

Hoogbegaafd: ik zie, ik zie, wat jij (nog) niet ziet

“Nee, ze laat het nog niet zien in de klas,” hoor ik leerkrachten vaak zeggen als ik hen spreek over de leerbehoeftes van een (vermoedelijk) hoogbegaafd kind. Bij mij rijst dan direct de vraag ‘wat wil je zien?’ In een 1-op-1-gesprekje en tijdens de les wordt toch vaak al duidelijk wat een kind in z’n […]

Lees verder

Hoogbegaafd en passend onderwijs: ‘als je doet wat je altijd deed….’

‘Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg.’ Een mooie spreuk die niet alleen geldt voor kinderen maar ook voor ouders en professionals. Hoogbegaafde kinderen hebben onderwijsbehoeftes die meestal niet passen bij het reguliere aanbod. Je wordt als leerkracht daarom uitgedaagd om ‘dat wat je altijd deed’ los te laten […]

Lees verder

Hoogbegaafd: wat als de juf niet ziet wat jij thuis ziet?

“Ze ziet niet wat wij thuis zien.” Ik zie de machteloosheid in de ogen van Jolanda, de moeder van de vierjarige Nora. “Ons kind is thuis heel anders dan op school. We horen van haar juf dat ze veel observeert, stil is en weinig initiatief neemt. We vertelden de leerkracht dat we ons kind hier […]

Lees verder

7 mindsetboeken voor als je hoogbegaafde kind de beren op de weg ziet

‘Iedereen háát mij, niemand vindt me leuk!’, ‘dat gaat me nooit lukken’ of ‘daar ben ik gewoon niet goed in’. Deze uitspraken herken je vast als ouder of leerkracht van een hoogbegaafd kind. Het doet pijn en het liefst wil je dat het kind zich gelukkig voelt, toch? Hoogbegaafde kinderen hebben vaak een hoogbewustzijn. Al […]

Lees verder

Is hij wel echt hoogbegaafd?!

Ik kom het in de praktijk regelmatig tegen: wanneer een hoogbegaafde leerling slechte toetsresultaten haalt, snappen veel leerkrachten niet hoe dit kan. Er wordt allereerst getwijfeld aan de inzet maar als dat de oorzaak niet blijkt te zijn, dan rijst al snel de vraag: Is hij wel echt hoogbegaafd?! Ouders verwijzen dan naar een capaciteitenonderzoek […]

Lees verder

Hoogbegaafd en in de weerstand? 10 tips voor een positieve wending

Leestips Het boek waarvan je wilde dat je ouders het hadden gelezen  –  Philippa Perry Kinderen zijn geen puppy’s , de kracht van zelfsturing in opvoeding –  Jürgen Peeters Positive discipline – Jane Nelson e.a. Zo kun je mij bereiken – door Patricia Antersijn e.a. Red mij niet – Sanne van Arnhem “Dat heb ik weer!” “Dat heb […]

Lees verder