“Ze ziet niet wat wij thuis zien.” Ik zie de machteloosheid in de ogen van Jolanda, de moeder van de vierjarige Nora. “Ons kind is thuis heel anders dan op school. We horen van haar juf dat ze veel observeert, stil is en weinig initiatief neemt. We vertelden de leerkracht dat we ons kind hier […]
Lees verderHoogbegaafde kinderen hebben vaak een fixed mindset m.b.t. leren. Wat dat is en hoe je ermee om kunt gaan lees je hier.
8 mindsetboeken voor als je hoogbegaafde kind de beren op de weg ziet
‘Iedereen háát mij, niemand vindt me leuk!’, ‘dat gaat me nooit lukken’ of ‘daar ben ik gewoon niet goed in’. Deze uitspraken herken je vast als ouder of leerkracht van een hoogbegaafd kind. Het doet pijn en het liefst wil je dat het kind zich gelukkig voelt, toch? Hoogbegaafde kinderen hebben vaak een hoogbewustzijn. Al […]
Lees verderIs hij wel echt hoogbegaafd?!
Ik kom het in de praktijk regelmatig tegen: wanneer een hoogbegaafde leerling slechte toetsresultaten haalt, snappen veel leerkrachten niet hoe dit kan. Er wordt allereerst getwijfeld aan de inzet maar als dat de oorzaak niet blijkt te zijn, dan rijst al snel de vraag: Is hij wel echt hoogbegaafd?! Ouders verwijzen dan naar een capaciteitenonderzoek […]
Lees verderHoogbegaafd en in de weerstand? 10 tips voor een positieve wending
Leestips Het boek waarvan je wilde dat je ouders het hadden gelezen – Philippa Perry Kinderen zijn geen puppy’s , de kracht van zelfsturing in opvoeding – Jürgen Peeters Positive discipline – Jane Nelson e.a. Zo kun je mij bereiken – door Patricia Antersijn e.a. Red mij niet – Sanne van Arnhem “Dat heb ik weer!” “Dat heb […]
Lees verderBlijven zitten of toch overgaan: kijken vanuit angst of vertrouwen?
Zo vlak voor de zomervakantie stroomt mijn agenda extra vol met afspraken. En dat is ondertussen geen verrassing meer. Naast alle lopende afspraken, krijg ik in die laatste weken regelmatig verzoeken om toch nog even deel te nemen aan een multidisciplinair overleg. Of telefoontjes van ouders die mij in paniek bellen en vragen of ik […]
Lees verder“Ik anders? Ik ben toch gewoon mezelf”
Pleidooi voor eigenheid en persoonlijke ontwikkeling Systemen, regels, procedures: in veel organisaties lijken die geen middel maar het doel. Wouter Hart noemt deze organisaties, in zijn gelijknamige boek, ‘verdraaide organisaties.’ Volgens Hart knopen zij de wereld aan elkaar met systemen, beleid en monitoringsgegevens. “Ze gaan ervan uit dat deze ervoor zorgen dat mensen de goede dingen gaan doen. Er […]
Lees verderMag je in het huidige toetssysteem wel leren van je fouten?
Van fouten maken kun je leren. De vraag is echter of het huidige toetssysteem dat mogelijk maakt. De meesten onder ons kunnen zich vast nog wel het gevoel van de eerste autorijles voor de geest halen: voor het eerst met een auto de weg op terwijl je nog helemaal niet weet hoe alles functioneert; ik […]
Lees verderHoogbegaafd: waar wrijving is komt glans
“Ik heb eindelijk het gevoel dat we weer een gezin zijn,” zegt Marion, de moeder van Jort. Ik kijk haar aan en ik zie de tranen opwellen in haar ogen. Ik snap haar emotie want nu ruim een jaar geleden was de situatie in huize Weldam heel anders. Er was veel spanning in het gezin. […]
Lees verderThuisonderwijs in Coronatijd: wat nemen we hiervan mee?
Veel gezinnen hangen de vlag uit als de kinderen na deze lange periode van thuisonderwijs, weer een paar uurtjes naar school kunnen. Toch is dat niet bij iedereen het geval, is mijn ervaring. Ouders van hoogbegaafde kinderen die erg gevoelig zijn voor de prikkels uit de omgeving, zien hun kinderen nu tot rust komen. Ze […]
Lees verderHoogbegaafd: loslaten en weer doorgaan
Ik zeg wel eens gekscherend tegen ouders: ‘Ja, naast een appelboom liggen geen peren.’ Waarmee ik zoveel wil zeggen als: zowel de kwaliteiten als de schaduwkanten van je kind komen ergens vandaan. Hoogbegaafde kinderen hebben vaak een enorm hoog rechtvaardigheidsgevoel, zijn kritisch ingesteld en kunnen volharden in hun mening. Het zijn kwaliteiten en tegelijkertijd valkuilen. […]
Lees verder