Zie je ze wel, de talenten in je klas?

Ik moet nog vaak denken aan Aart Staartjes, beter bekend als ‘meneer Aart uit Sesamstraat’. Hij vertelde tijdens de uitzending van ‘sterren op het doek’ dat zijn broer vrééselijk goed kon leren. Zeker in tegenstelling tot Aart. Dit waren letterlijk de woorden van Aart: ‘ik bakte er niets van op school’. Dit had kennelijk veel […]

Lees verder

Sociaal-emotioneel voor of sociaal-emotioneel achter?

Als ik vertel dat ik met hoogbegaafde kinderen werk dan krijg ik vaak de reactie: “Oh ja, dat zijn misschien wel kinderen die heel slim zijn maar sociaal-emotioneel lopen ze vaak ver achter hè? Die vraag of liever deze overtuiging, zul je als ouder van een hoogbegaafd kind ook vast regelmatig hebben gehoord. Maar wat […]

Lees verder

Het belang van een goede samenwerking van ouders en leerkrachten

Omdat ik het belangrijk vind dat kinderen zich bewust zijn van hun talenten en die inzetten om verbinding te maken met anderen verwijs ik hen, hun ouders en leerkrachten vaak naar Stephen Coveys’ theorie van de 7 eigenschappen. Zijn zoon Sean heeft hiervan een mooie vertaalslag gemaakt voor tieners en kinderen in de basisschoolleeftijd. Deze […]

Lees verder

Hoe krijg je meer gedaan in een wereld vol afleiding

Lente, heerlijk!! De zon gaat weer vaker schijnen. We kunnen lekker naar buiten. Die extra tijd in de meivakantie kan voor veel leerlingen ook net het verschil maken in ‘overgaan’ of ‘een jaar doubleren.‘ Maak haast als je tijd hebt.’ Zijn er nog cijfers die opgehaald moeten worden dan is dit het moment om even […]

Lees verder

Hoogbegaafdheid en tegenvallende Citoresultaten

In het midden en aan het einde van het schooljaar wordt er op veel scholen getoetst met de Citotoets. Een spannende tijd voor veel leerlingen en hun ouders. Fijn als de resultaten overeenkomen met de verwachting. Maar wát als dit niet het geval is? Veel ouders en leerkrachten van (hoog)begaafde kinderen gaan ervan uit dat […]

Lees verder

Inspiratie voor dromers en gelukzoekers

Ik krijg regelmatig van ouders in de praktijk de reactie: “Tjonge, had ik dat vroeger allemaal maar geleerd, dan had ik een heel ander pad gekozen.” Ik probeer hen er dan van te overtuigen dat het nooit te laat is om een stap te maken die bij hen past. Tenslotte leven we in een tijdperk […]

Lees verder

Hoogbegaafdheid en de cirkels van invloed en betrokkenheid

Voor mijn werk als specialist in hoogbegaafdheid ben ik altijd nieuwsgierig naar de nieuwste inzichten en ontwikkelingen op dit gebied. Daarbij zoek ik altijd naar hulpmiddelen om hoogbegaafde kinderen beter bewust te maken van zichzelf en hoe ze de regie kunnen nemen in hun persoonlijke ontwikkeling. Persoonlijk vind ik de cirkels van invloed en betrokkenheid […]

Lees verder

Hoe een leerkracht het verschil kan maken bij hoogbegaafden

Vakantie, lekker hè? Even geen verplichtingen, geen stress om op tijd te komen en vooral doen waar je zin in hebt.  Het zal daarom niet alleen voor jou maar ook voor je kind flink wennen zijn aan het ritme wat straks weer komen gaat.   Vooral gevoelige, hoogbegaafde kinderen hebben vaak moeite met deze verandering. Ik […]

Lees verder