Het boek van Berthold Gunster met de titel ‘lastige kinderen heb jij even geluk,’ kent ondertussen vrijwel iedereen. Ik verwijs er vaak naar als een ouder tijdens de intake aangeeft de wanhoop nabij te zijn. Al gauw verschijnt er dan gelukkig weer een glimlach op het gezicht. Als moeder van 4 kinderen snap ik hun […]
Lees verderHoogbegaafde kinderen hebben vaak een fixed mindset m.b.t. leren. Wat dat is en hoe je ermee om kunt gaan lees je hier.
Wat Sven Kramer en hoogbegaafde kinderen gemeen hebben
Het schaatsseizoen is weer begonnen. Ook nu kunnen we weer veel aanstormende schaatstalenten volgen in hun carrière. Allemaal werken ze hard om hun persoonlijk record te verbeteren of om een ereplek op het podium te behalen. Voormalig schaatser, Sven Kramer, heeft in het verleden al vaak op het podium mogen staan: hij is drievoudig olympisch […]
Lees verderSlim maar verlegen: dan maar een niveau lager?
Ik zie ze veel in de praktijk; slimme kinderen, maar in het eerste opzicht verlegen. In de klas vallen kinderen die slim maar verlegen zijn nauwelijks op. Hun leerkrachten spreken daarom al snel hun bezorgdheid uit naar de ouders. Zo ook naar de moeder van Maureen. Uit de praktijk: Maureen Maureen is een pienter en […]
Lees verderBegeleiding van hoogbegaafde kinderen: een kleine interventie maakt soms al een groot verschil
Niets is zo frustrerend als je kind niet met plezier naar school gaat. Logisch dat je er dan als ouders alles aan wilt doen om ervoor te zorgen dat je kind zich weer gelukkig voelt. En wat is het dan fijn als de leerkracht jouw verhaal serieus neemt. Dan kunnen jullie samen onderzoeken wat er […]
Lees verderHoogbegaafd en niet naar school willen: geef ze Pippipower
Uit de praktijk: Maud Als ’s ochtends de wekker gaat, laat Maud in alle toonaarden horen dat ze geen zin heeft om aan de dag te beginnen. Haar moeder is volledig uitgeput als ze Maud om krap half negen bij school heeft afgezet. Zodra Maud de klas binnenkomt, verandert ze van een opstandige bengel in […]
Lees verderJuf in de stress, kind in de stress: is dit wat we willen in het onderwijs?
“Ik vind het heel erg spannend op school. En als ik dan mijn beer vasthoud dan ben ik niet meer zo bang.” Ze is vijf jaar en Puck, zo heet ze, heeft al een heel erg groot verantwoordelijkheidsgevoel. Ze wil het allemaal erg goed doen en is bang om niet aan de verwachtingen van juf […]
Lees verderMindset en communicatie: wanneer durft een kind een “héééél moeilijk werkje” aan?
Ik zie veel slimme en gevoelige kinderen in de praktijk die de lat hoog leggen voor zichzelf. Ze hebben een grote interne criticus. Daardoor zijn ze vaak bang om fouten te maken en risico’s te nemen. Deze kinderen hebben baat bij ouders en leerkrachten die vertrouwen in hen hebben en dit uitspreken en hen met […]
Lees verderHoogbegaafd in groep 8 maar nog niet toe aan het voortgezet onderwijs
“Hij is ongeconcentreerd, onhandig, slordig, impulsief en nee, hij zal het later echt niet makkelijk krijgen. U vindt dat hij slim is? Toch blijkt dat niet uit de citoresultaten. Vmbo-kader, misschien MAVO maar dan moet er wel heel wat gebeuren wil dat lukken…..” De ouders van Mees herhalen de woorden van Meneer Sjoerd, de leerkracht […]
Lees verderTegeltjeswijsheden: het zweet op de juiste rug en wat je aandacht geeft, groeit
Als we het hebben over de uitdagingen die we met onze kinderen te gaan hebben, zegt een goede vriend van ons altijd: “Ja, aj knien’n hebt, hej köttels.” (voor de niet Tukkers onder ons: als je konijnen hebt, heb je keutels.) En zo is het. Kinderen vragen aandacht en soms extra ondersteuning en dat kost […]
Lees verderDe NIO: De voor- en nadelen
Wat je moet weten voordat je de NIO-test af laat nemen Ik sta in een rij voor de kassa van een plaatselijke supermarkt als Ellis, de moeder van Marije, me aanklampt. “Ik heb een brief over de NIO ontvangen en ik twijfel erg of ik toestemming ga geven. Marije is altijd zo onzeker bij zulke […]
Lees verder