“Nee, ze laat het nog niet zien in de klas,” hoor ik leerkrachten vaak zeggen als ik hen spreek over de leerbehoeftes van een (vermoedelijk) hoogbegaafd kind. Bij mij rijst dan direct de vraag ‘wat wil je zien?’ In een 1-op-1-gesprekje en tijdens de les wordt toch vaak al duidelijk wat een kind in z’n […]
Lees verderHoogbegaafdheid en hoogsensitiviteit: praktijkervaringen
Dex (10): “Op school ben ik heel anders”
Jezelf durven zijn en opkomen voor je eigen behoeftes is voor veel hoogbegaafde scholieren van belang maar ook vaak een uitdaging. ‘Waar zit de uitdaging dan in?’, zul je misschien denken. Uit de praktijk blijkt dat de uitdaging vooral zit in het leren omgaan met de reactie van de ander. Op het moment dat het […]
Lees verderWat heeft een ‘persoonlijke bankrekening’ te maken met leren leren’?
“Het heeft geen zin meer. Dat vak haal ik nooit meer op.” Dit hoor ik jongeren tijdens de intake heel vaak zeggen. In hun hoofd is een somber scenario ontstaan over de schoolresultaten. Voor je het weet hebben ze voor zichzelf een Netflixserie met slechte afloop gecreëerd. En vrijwel altijd worden de ogen groter en […]
Lees verderHoogbegaafd en in een dip? Hoog tijd voor de KD-methodiek
Leestips Het boek waarvan je wilde dat je ouders het hadden gelezen – Philippa Perry Kinderen zijn geen puppy’s , de kracht van zelfsturing in opvoeding – Jürgen Peeters Positive discipline – Jane Nelson e.a. Zo kun je mij bereiken – door Patricia Antersijn e.a. Red mij niet – Sanne van Arnhem Heb jij ook van die dagen dat […]
Lees verderIs hij wel echt hoogbegaafd?!
Ik kom het in de praktijk regelmatig tegen: wanneer een hoogbegaafde leerling slechte toetsresultaten haalt, snappen veel leerkrachten niet hoe dit kan. Er wordt allereerst getwijfeld aan de inzet maar als dat de oorzaak niet blijkt te zijn, dan rijst al snel de vraag: Is hij wel echt hoogbegaafd?! Ouders verwijzen dan naar een capaciteitenonderzoek […]
Lees verderWaarom een leerkracht die jouw kind (nog) niet begrijpt, nuttig kan zijn
Leestips: Het boek waarvan je wilde dat je ouders het hadden gelezen – Philippa Perry Kinderen zijn geen puppy’s , de kracht van zelfsturing in opvoeding – Jürgen Peeters Positive discipline – Jane Nelson e.a. Zo kun je mij bereiken – door Patricia Antersijn e.a. Red mij niet – Sanne van Arnhem Socrates op sneakers – Elke Wiss “De […]
Lees verderHoogbegaafd en in de weerstand? 10 tips voor een positieve wending
Leestips Het boek waarvan je wilde dat je ouders het hadden gelezen – Philippa Perry Kinderen zijn geen puppy’s , de kracht van zelfsturing in opvoeding – Jürgen Peeters Positive discipline – Jane Nelson e.a. Zo kun je mij bereiken – door Patricia Antersijn e.a. Red mij niet – Sanne van Arnhem “Dat heb ik weer!” “Dat heb […]
Lees verderPassend onderwijs: tranen van opluchting
‘Hij komt zonder mokken zijn bed uit, verzorgt zichzelf weer goed en loopt weer rechtop’. Deze woorden hoor ik vaak van ouders als hun kind passend onderwijs krijgt. Jammer dat we vaak zoveel bergen moeten beklimmen voordat we dat doel bereiken. De ouders van Ivo liepen ook al tijden aan tegen het feit dat hun […]
Lees verderEen wijze les van je hoogsensitieve kind
“Mijn hartje maakt een wereldreis…..” Heb jij wel eens het gevoel dat ‘ja’ zegt terwijl je ‘nee’ had willen zeggen? Ben je iemand die het anderen graag naar de zin wil maken? Ben je gevoelig voor de emoties van de ander? Zit je ook zo vaak in die tweestrijd van een ander willen helpen en […]
Lees verderWat (hoogsensitieve) ouders kunnen leren van hun wilskrachtige kind
“Mijn kind begint zo langzamerhand de regie over te nemen in huis. Ze is bazig en gaat eeuwig met ons in discussie. En als de emmer dan overloopt, zie ik weer hoe kwetsbaar ze is en heb ik alweer spijt dat ik zo te keer ging tegen haar.” Herken je dit ook? Loop jij ook […]
Lees verder