Hoogbegaafdheid en misdiagnoses

Als hoogbegaafde kinderen geen passend leeraanbod en begeleiding krijgen dan kan dat zorgen voor frustraties. Het kind laat dan een reactie zien op stress: ofwel het wordt boos, verdrietig of het sluit zich helemaal af. Als de leerkracht alleen oordeelt op grond van wat hij of zij waarneemt, dan is de kans groot dat het […]

Lees verder

Cito-resultaten en schoolkeuze: waarom Nathan (11) de Cito haat

Op verzoek van de intern begeleider analyseer ik de toetsresultaten midden groep 8 van Nathan. De resultaten vielen namelijk erg tegen. Nathan (11 jaar) gaat komend schooljaar naar het voortgezet onderwijs. Hij heeft de basisschool altijd met groot gemak doorlopen. Hij heeft zelfs een klas overgeslagen. De resultaten van de Cito geven nu een heel […]

Lees verder

Cito-angst: een slechte raadgever

Hoe frustrerend is het als je veel meer kunt dan de Cito-uitslag doet vermoeden. In het ideale geval zou de leerkracht die de kwaliteiten van de leerling kent, dit relativeren. Maar in het geval van Madieke komt de uitslag hard aan. Ze is door de Cito-uitslagen zo onzeker geworden dat ook de resultaten van de […]

Lees verder

14 tips voor een succesvolle begeleiding van hoogbegaafde kinderen

Waarom is begeleiding zo belangrijk voor hoogbegaafde kinderen? Als je niet goed in je vel zit, veroorzaakt dat stress. Dat geldt voor ons allemaal. Maar hoe die stress zich uit, is bij iedereen anders. Bovendien: een kind dat maanden en soms zelfs jaren in een stressvolle situatie heeft moeten functioneren en zich niet begrepen voelde, […]

Lees verder

Eindelijk naar school: over hoogbegaafd en onderpresteren

Tycho en zijn ouders keken verwachtingsvol uit naar de eerste schooldag. Volgens Marjan, de moeder van Tycho, was hij er erg aan toe. Ze kon hem thuis nog maar moeilijk uitdagen. Zij en haar man hoopten natuurlijk van harte dat de schooltijd een succeservaring zou worden. Maar dit pakte toch wat anders uit. Marjan, de […]

Lees verder

Over de kerstgedachte, het kastje en de muur

Nog even en het is weer kerst. Als kind werd ik al gegrepen door het verhaal van Maria en Jozef, die in de koude decembernacht onder moeilijke omstandigheden op zoek waren naar een plek om te overnachten. Ik snapte maar niet dat een herbergier een hoogzwangere dame onderdak kon weigeren. Dat maakte me zo boos! […]

Lees verder

Hoogbegaafde kinderen en samenwerken

Hoogbegaafde kinderen, hun ouders en hun leerkrachten komen op het gebied van onderwijs een aantal flinke uitdagingen tegen. In dit blog bespreek ik de uitdaging van het samenwerken. Samenwerken is niet alleen voor kinderen lastig. Ook veel volwassenen hebben er moeite mee. Maar hoogbegaafde kinderen zijn over het algemeen nog minder gemotiveerd om samen te […]

Lees verder

Hoogbegaafd en autonoom: vechten voor vrijheid en vertrouwen

Voor vertrouwen moet je moeite doen Terwijl ik het prachtig blog van leerkracht Hanneke Saaltink lees, denk ik aan een voorval met onze tweede zoon. Ik ben het met haar eens dat je voor vertrouwen soms veel moeite moet doen als ouders. Neem het voorbeeld van onze tweede zoon; toen net 18. Hij liet via […]

Lees verder

Gevoelig hoogbegaafd: het gevoelige kind als spiegel

Hoogbegaafde kinderen zijn over het algemeen erg gevoelig. Zo pikken veelal de emoties op uit hun omgeving.  Soms lijkt het alsof ze dwars door iemand heen kunnen kijken. Jonge kinderen die nog geen woorden kunnen geven aan wat ze voelen, kunnen voor hun omgeving een ‘spiegel’ zijn. Je ziet in het gedrag van het kind […]

Lees verder

Smart-Ease in Enschede: hoe het begon

Vijf jaar was ie toen hij met wallen onder zijn ogen op de bank zat; klagend over buikpijn en hoofdpijn. Hij wilde niet meer naar school.  Was dit het vrolijke, ondeugende, nieuwsgierige jongetje dat we een een jaar geleden naar school brachten? Hij had er zo naar uitgekeken Even riep het bij mij herinnering op […]

Lees verder