Uitdaging 3 voor hoogbegaafde kinderen: motivatie

Hoogbegaafde kinderen, hun ouders en hun leerkrachten komen op het gebied van onderwijs een aantal flinke uitdagingen tegen. De komende maanden zal Smart-Ease steeds een van die uitdagingen beschrijven en op basis van praktijkvoorbeelden tips aandragen om met die uitdaging om te gaan. In dit derde deel: de uitdaging van de motivatie. Veel talentvolle leerlingen […]

Lees verder

Hoogbegaafdheid en leren leren: geheugen

Veel leerkrachten en ouders kennen het probleem: intelligente kinderen die, als ze iets uit hun hoofd moeten leren, opeens niet thuis geven. Lange tijd hebben ze weinig tot niets uit het hoofd hoeven leren. Een beetje oplettendheid of even doorlezen was genoeg om de stof te onthouden. Maar als de leerstof omvangrijker en complexer wordt, […]

Lees verder
vaststaande overtuiging

Hoogbegaafheid en een vaststaande overtuiging

Hoogbegaafd zijn betekent niet automatisch dat op school alles op rolletjes loopt. Het lukt niet altijd om de talenten van kinderen op school tot bloei te laten komen. Sommige hoogbegaafde kinderen komen zelfs in een neerwaartse spiraal terecht en lopen vast. Hoe is dat te verklaren? En belangrijker nog – hoe is het te voorkomen? […]

Lees verder

Materiaal alleen is niet de oplossing

In het Oosten van het land zijn de scholen nu drie weken geleden begonnen. Sinds twee weken staat de telefoon van Smart-Ease niet stil. Er is een duidelijke patroonherkenning in de zorgen waarmee ouders komen: de eerste week was het allemaal nieuw en liep het plezierig. Halverwege week twee begint de ellende weer: huilbuien, boosheid, […]

Lees verder

Cool blijven zonder te bevriezen – omgaan met perfectionisme en faalangst

Ondertussen ligt de zomervakantie al een aantal weken achter ons en raken we weer een beetje gewend aan het schoolse ritme. Ouders hopen dat hun kinderen een prettig schooljaar doorlopen zonder al teveel hobbels. Helaas ervaren sommige (hoog)begaafde kinderen het schoolwerk als flinke heuvels of soms zelfs als een berg die niet te beklimmen lijkt. […]

Lees verder

Help, mijn kind is onhandig!

Stel, je bent ouder van een talentvol kind. Maar tijdens de 10-minutengesprekken hoor je structureel hetzelfde: je kind verstoort de lessen vaak, heeft zijn werk niet op tijd af, werkt slordig en het handschrift is onleesbaar. Ook thuis wordt je geduld regelmatig op de proef gesteld: je kind is steeds de laatste die tijdens het […]

Lees verder

Denkspellen inzetten in de klas: van spel tot strategie

Veel hoogbegaafde kinderen houden ervan om hun hersenen lekker te laten kraken. Een leuke manier om dit te doen, is het spelen van spellen. Behalve de grote hoeveelheid overbekende spellen zoals memory en kwartet, bestaan er ook spellen die extra nadruk leggen op het gebruik van leervaardigheden en denkstrategieën. Deze spellen hebben de laatste jaren […]

Lees verder

Als ik Minister van Onderwijs was…

Onlangs ontving ik een enthousiaste mail van Richelle de Deugd naar aanleiding van de video op mijn website: ‘Passend onderwijs volgens hoogbegaafde kinderen.’ Richelle is groepsleerkracht en hoogbegaafdenbegeleider (www.hobega.nl) in Limmen (Noord-Holland). Richelle is vaak in gesprek met haar leerlingen, maar dit filmpje zette haar toch ook aan het denken. Dit is wat Richelle schreef: […]

Lees verder

De onderwijsvisie van hoogbegaafde kinderen

In 2011 interviewde ik Jorn, Merel en Thijn, toen respectievelijk 10 en 9 jaar oud. Jorn, Merel en Thijn gingen destijds met veel weerstand naar school: ze voelden zich niet gezien, begrepen en kregen voor hun gevoel geen erkenning voor hun behoeftes. Ze waren enorm gedreven om mee te werken aan dit interview. Uit de […]

Lees verder

Bovenschoolse plusklas Reflexis

Reflexis heeft als innovatief schoolbestuur ook oog voor leerlingen die juist meer uitdaging nodig hebben. In de twee plusklassen van Reflexis komen kinderen van alle Reflexis-scholen samen om ook voor deze kinderen sociaal leren op gang te brengen. De eerste resultaten zijn buitengewoon positief!  In deze film kunt u luisteren ook naar de meningen van […]

Lees verder