Hoogbegaafd en ADD – of gewoon wat dromerig?

Snel afgeleid zijn, dromerig, chaotisch en moeite hebben met plannen zijn voor veel mensen ingrediënten om te denken dat er wat aan de hand is. “Zou hij geen ADD (Attention Deficit Disorder) hebben?” is dan al gauw de vraag die er gesteld wordt. Maar is het niet zo dat veel kinderen gedurende de puberteit, hoogbegaafd […]

Lees verder

Als de leerhonger van je hoogbegaafde kind jou uitput

“Mijn hoogbegaafde kind slokt al mijn aandacht op. De hele dag hoor ik ‘mama, waarom…en waarom dan…en hoe kan dat dan..’ Leuk hoor die nieuwsgierigheid en die leerhonger maar ik word er af en toe stapelgek van. Wat kan ik hier aan doen?” Deze vraag krijg ik regelmatig van ouders. Herkenbaar? Voel jij je van […]

Lees verder

Behandel kinderen gelijk door ze ongelijk te behandelen

“Ja maar, dat is niet eerlijk. Hij mocht dat wel en nu mag ik het niet!!” Deze reactie herken je vast wel in je gezin of in de klas. En misschien herken je het ook dat je dan even door die reactie een klein beetje van je stuk wordt gebracht. Totdat je jezelf herpakt en […]

Lees verder

Het belang van een goede samenwerking van ouders en leerkrachten

Omdat ik het belangrijk vind dat kinderen zich bewust zijn van hun talenten en die inzetten om verbinding te maken met anderen verwijs ik hen, hun ouders en leerkrachten vaak naar Stephen Coveys’ theorie van de 7 eigenschappen. Zijn zoon Sean heeft hiervan een mooie vertaalslag gemaakt voor tieners en kinderen in de basisschoolleeftijd. Deze […]

Lees verder

Hoogbegaafd en hoe daag jij je kind thuis uit?

Om te voorkomen dat de interne motor  bij je kind te langzaam draait is uitdaging belangrijk. Als we het over uitdaging bij hoogbegaafde kinderen hebben dan hebben we het vaak over uitdaging op school. Het is echter minstens zo belangrijk om ook thuis een activiteit te hebben die motiverend en leerzaam is. Het mooiste is […]

Lees verder

Passend onderwijs: zo kan het ook!

“Henriëtte, we hebben je hulp hard nodig. We hebben een leerling in groep 7 die zich niet laat bijsturen door de juf. Hij gaat voortdurend in conflict met de leerkracht. Via zijn ouders zijn we aan jouw adres gekomen.  Lucas, zo heet hij, is een intelligente jongen die al eens versneld is. We kunnen hem […]

Lees verder